הדו"ח על אסון "הסנונית": מצב טיסה בלתי נשלט הביא להתרסקות

    קובי פינקלר No Comments on הדו"ח על אסון "הסנונית": מצב טיסה בלתי נשלט הביא להתרסקות

    בסבירות גבוהה מאוד התאונה לא נבעה בשל בעיה טכנית והמטוס היה שמיש לאורך כל הטיסה. ממצאי התחקיר מראים כי היה מצב הזדקרות תוך כדי פניה, בגובה נמוך, ממנו לא יכל, או לא הספיק הצוות להיחלץ, לפני הפגיעה בקרקע

    זירת התרסקות המטוס
    0:10
    29.02.24
    אתר קול חי No Comments on טועמים שבת בכל מנה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מסקנות הדו"ח הסופי של צוות תחקיר המומחים שהוקם בעקבות תאונת מטוס ה"סנונית" הוצגו אמש (שלישי) למפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין. כזכור בתאונה שהתרחשה ב-24 בנובמבר 2020, נהרגו מדריך הטיסה רב-סרן (מיל׳) איתי זיידן ז"ל ופרח הטיס רב-טוראי ליהוא בן-בסה ז"ל. המשפחות השכולות עודכנו בממצאי הדו"ח הסופי וצה"ל ימשיך ללוותן.
    צוות המומחים, בראשות אלוף-משנה א׳, הציג למפקד חיל האוויר את ממצאי ומסקנות הדו"ח הסופי, ממנו עולה כי התאונה נגרמה בסבירות גבוהה כתוצאה ממצב טיסה בלתי נשלט בשל הזדקרות, תוך כדי פניה, בגובה נמוך, ממנו לא יכל, או לא הספיק הצוות להיחלץ, לפני הפגיעה בקרקע.
    הזדקרות היא למעשה מצב של הפרעה בזרימת אוויר תקינה לכנף המטוס, באופן שפוגע בכוח העילוי של המטוס ועלול לגרום לגלגול ואובדן גובה.
    צוות תחקיר המומחים קבע כי חוסר היכרות עם הסיכון לאובדן שליטה בטיסה בגובה, בעת הזדקרות בפניה במטוס ה"סנונית", לא זוהה במסגרת קליטת המטוס בחיל האוויר ובמהלך שנות שירותו בחיל וכתוצאה מכך, לא הכירו צוותי אוויר בטייסת ולא הוכשרו להתמודדות עם הסיכון.
    בנוסף היה חוסר במידע בספרות יצרן המטוס בנוגע לתופעת ההזדקרות שהצוות חווה בטיסה זו. צוות התחקיר ציין כי מבדיקה עם מתפעלים אחרים של המטוס בעולם, סיכון זה לא היה מוכר.
    עוד הציג צוות התחקיר, כי טיסות בגובה נמוך בוצעו לאורך שנים רבות בטייסת ונתפסו כנדרשות לצורכי מיון והדרכה. חוסר ההיכרות עם התופעה שהתגלתה הוביל להערכת סיכון נמוכה בביצוע התרגיל. 
    הממצאים מצביעים על כך, שבסבירות גבוהה מאוד התאונה לא נבעה בשל בעיה טכנית והמטוס היה שמיש לאורך כל הטיסה. במסגרת החקירה נחקר ההיבט האחזקתי בחברת "סנונית" במשותף עם החוקר הראשי של משרד התחבורה, אשר בדק את איכות האחזקה והעמידה בפעולות האחזקה הנדרשות, והתרשמותו הייתה שרמת האחזקה גבוהה.
    מטוס ה"סנונית" נחשב מטוס אמין ובטיחותי אשר משמש את בית הספר לטיסה קרוב ל-20 שנה לצרכי מיון והכשרה ועליו הוכשרו עשרות צוותי אוויר לאורך השנים.
    מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין סיכם והוסיף כי: "צוות תחקיר המומחים הפך כל אבן וביצע חקירה מעמיקה ומורכבת על מנת להגיע לסיבה בגינה קרתה בסבירות גבוהה התאונה הקשה. לצורך חקירה זו ביצענו מספר טיסות ניסוי בארץ ובחו"ל, על גבי מטוס 'סנונית', שמטרתן הוכחת התופעה האווירודינמית שהתגלתה. כל תאונה הינה בת-מניעה והלקחים מתאונה זו יופקו בחיל. אני כואב את כאבן של משפחת זיידן ומשפחת בן-בסה היקרות ונמשיך ללוותן בהמשך הדרך".


    0 תגובות