ארי טננבוים יצא לבדוק במקורות: מי מציין את 'ליל ניטל' ומדוע?

    ארי טננבוים 2 Comment on ארי טננבוים יצא לבדוק במקורות: מי מציין את 'ליל ניטל' ומדוע?

    כשהמומר אמר למלך שהיהודים לא לומדים הלילה | מי מציין את 'ליל ניטל' ומי טוען שזה טעות שהתגלגלה? | במקום לימוד, מה עושים אלו שמציינים את היום? | וסיפור פיקנטי על מנהג ישראל | כל הפרטים על 'ליל ניטל'

    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    השקר של המומר

    "אתה יודע". אמר המומר למלך "כל שנה היהודים נוהגים להפסיק ללמוד תורה ללילה אחד בגלל יום ההולדת של ראש הנצרות".

    "חוצפה שכזו". אמר המלך. "אינני מאמין".

    "בוא נלך לרב העיירה ויראה המלך במו עיניו את דבר החוצפה". הציע המומר. המלך הסכים והכרכרה המלכותית יצאה לרחובות היהודים.

    באותה שעה ישב הרב בביתו ומשראה שהמשמש שוקעת, סגר את ספר הקודש בו היה עסוק באותה שעה, נשק לו והחזירו למקומו.

    אז קרה דבר פלא. הרב ניסה להכניס את הספר לארון והוא נשמט מידיו של הרב ונפל בכל רעש גדול על הרצפה. הרב הרים את הספר, נשק לו וחזר לשים שוב את הספר בארון. ושוב החליק הספר מידו של הרב יישר לרצפה.

    הבין הרב כי יד אלוקים היא. הוא נטל את הספר והחל מעלעל בו. אולי יימצא בספר חידוש שיניח את דעתו מדוע זה נפל מידו.

    כך ישב שעה ארוכה ושקע בעולמה של תורה.

    באותה שעה הגיעו המלך והמומר לפתח ביתו של הרב. "נלך לחלון". אמר המומר והשניים צעדו חרישית. כשהציצו פנימה מה רבה הייתה פליאתו של המומר בראותו כי הרב יושב ולומד. לא סתם לומד. שקוע כל כולו בלימוד.

    "שקרתני". אמר המלך וציווה להעניש את המומר קשות.

    אילוסטרציה

    מי נוהג לציין את 'ליל ניטל' ולמה?

    לא באמת חשבתם שיגיע 'ליל ניטל' ולא נצא לבדוק מי נגד מי.

    אז בואו נצא למסע ונבין למה יש הנוהגים לא ללמוד תורה בליל ניטל.

    השם ניטל הינו ביטוי ל'יום הולדת'. היום המדובר הוא יום הולדתו של 'אותו האיש', ט' טבת, זה שנוהגים לא לציין את שמו (ראש הנצרות). ראשי תיבות ניטל: "נישט יידן טאָרן לערנען", בתרגום חופשי: ליהודים אסור ללמוד תורה. האיסור חל מהשקיעה עד חצות הלילה.

    יש חילוק מתי יוצא ליל ניטל. יש האומרים כי זה יוצא בשבע בינואר ויש אומרים שזה בלילה שבין ה-24 בדצמבר ל-25 בדצמבר. יש הנוהגים לציין את שני הימים אך רובם מציינים את הלילה הזה כאפשרות השנייה.

    לרוב, מי שנוהג 'לחגוג' את ליל ניטל, אלו החסידים. יש מהם שסוברים כי אסור ללמוד בניטל כי אבלים על לידתו. אחרים טוענים שהפוך, לא לומדים באותו הערב כדי שילכו לישון מוקדם וכשיגיע חצות הלילה, עת הנוצרים קמים לתפילתם, יקומו היהודים ויתפללו (תיקון חצות) כנגד תפילתם של הגויים.

    הדעה הרווחת הינה של הרבי מליובאוויטש שסובר כי אין לתת לטומאה כח לינוק מהתורה ולכן נמענים מללמוד כדי שלא להעביר לכוחות הטומאה את זיווה של תורה.

    הספרדים אינם נוהגים לציין יום זה. מרן הרב יוסף זצ"ל אמר כי פעם בזמנו היה איסור לצאת מבית המדרש ומכאן התגלגל בטעות לא ללמוד בכלל ביום הזה. הרב מרדכי אליהו אמר שזה בכלל היה נהוג בחוץ לארץ ומזמן כבר ביטלו את המנהג הזה.

    להפעיל את הראש

    אז מי שכן נוהג לציין את הלילה הזה בלא לימוד תורה, מה הוא עושה?

    יש המנצלים את הזמן לסדר את כל שטרי חובותיהם. או בעברית: לטפל בכל הניירת של רשות המסים / המים / השמל / התעבורה (דוחו"ת) ועוד.

    יש המנצלים את הזמן לשחק שחמט. אם לא להפעיל את הראש בלימוד, לפחוד בדברי חכמה.

    הרבי הריי"צ וחתנו הרבי מליובאוויטש במשחק השחמט בליל ניטל

    ונסיים בסיפור פיקנטי שמדגיש לנו שבין אם אתם מציינים את היום הזה ובין אם אתם לא רואים בו חשיבות, אין העולם עומד בזכות התורה:

    כומר אחד ששאל את ר' יונתן אייבשיץ: הרי אתם טוענים שהעולם מתקיים מהתורה אז איך בליל ניטל העולם מתקיים. השיב לו ר' יונתן אייבשיץ: מכיוון שמנהג ישראל, תורה הוא, ממילא כאשר מקיימים את המנהג לא ללמוד – על ידי זה העולם מתקיים.



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      התמונה של הרבי הרייצ והרבי זה לא בליל ניטל

    2. 1

      הניטל הוא יום עצוב מאוד נראה לי שהסיבה שלא לומדים כדי להחדיר כמה חמור הדבר שזורקים בחור מהישיבה, זה לשון הגמרא [המצונזרת] סנהדרין ק"ז ע"ב, ולא כיהושע בן פרחיא שדחפו לישו הנוצרי בשתי ידיו, יהושע בן פרחיה מאי היא כדקטלינהו ינאי מלכא לרבנן אזל יהושע בן פרחיה וישו לאלכסנדריא של מצרים כי הוה שלמא שלח ליה שמעון בן שטח מיני ירושלים עיר הקדש ליכי אלכסנדריה של מצרים אחותי בעלי שרוי בתוכך ואנכי יושבת שוממה קם אתא ואתרמי ליה ההוא אושפיזא עבדו ליה יקרא טובא אמר כמה יפה אכסניא זו אמר ליה רבי עיניה טרוטות אמר ליה רשע בכך אתה עוסק אפיק ארבע מאה שיפורי ושמתיה אתא לקמיה כמה זימנין אמר ליה קבלן לא הוי קא משגח ביה יומא חד הוה קא קרי קריאת שמע אתא לקמיה סבר לקבולי אחוי ליה בידיה הוא סבר מידחא דחי לי אזל זקף לבינתא והשתחוה לה אמר ליה הדר בך אמר ליה כך מקובלני ממך כל החוטא ומחטיא את הרבים אין מספיקין בידו לעשות תשובה ואמר מר ישו כישף והסית והדיח את ישראל. כמה עם ישראל סבל בכל הדורות על זה שזרקו בחור מהישיבה