"מבצעי סוף-עונה" – מבקר המדינה 2020 \\ אריאל שרפר • דעה

    אריאל שרפר No Comments on "מבצעי סוף-עונה" – מבקר המדינה 2020 \\ אריאל שרפר • דעה

    לקראת סוף השנה מגיע תמיד הזמן לחשבון נפש וברוב השנים גם קניות בלי חשבון. אבל בשנה הספציפית הזאת מבצעים הם לא רק במטוסי מטען רוחני לאומן, בדוכנים שליד הקופות או על בגדים נעליים ושופרות- אלא גם במערכת הבריאות, בפוליטיקה, ואפילו תפילה מחוץ לבית-כנסת זה מבצע לא פשוט… מבקר המדינה במבצע שאסור לפספס- לא תקנו?

    אריאל שרפר צילום: טליה קניג
    17:38
    26.04.24
    אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הצעה שאי-אפשר לסרב לה

    אחד המנהגים המוכרים הידועים והמעיקים של חודשי הקיץ הם המבצעים שמסתערים על העין המוח ובעיקר הכיס- ומעודדים את כולם לקנות בלי הגבלה ובעיקר בלי תחושה מעיקה שיצאת פראייר. וכשהאדם הממוצע מגיע לעונה החמה ומבשלת המוח הוא מבין שבשבילו לא משנה מה הפריט שמוצע במבצע- זה ממש "ביג-דיל" והוא לא יכול להרשות לעצמו להחמיץ את ההזדמנות בעיקר אם מדובר בכמה קילו של מלפפונים חמוצים לכל תקופת החגים (או השי לחג של הקואליציה לאופוזיציה)- או יותר נכון כל אדם יכול פתאום להרשות לעצמו בהתלבטות מהירה וקטנה- את מה שלא יכול היה להעלות על דעתו שיתממש כל השנה.

    המבצע נועד לבלבל את דעתו של הקונה ולגרום לו לחשוב שעשה את עסקת חייו- אפילו שבעצם יש מישהו חכם על קטנים שאינם מבינים את רזי השיווק שעשה מכך רווח לא קטן והצליח למכור למישהו מוצר באריזה יפה ובמחיר סביר- למרות שלא בטוח שהוא באמת זקוק לו. ומה שהכי שכיח זה מבצע שאינו על מוצרים שאנשים חושבים בטעות שהם הכרחיים- אלא גם על התנהלות המדינה והפוליטיקה, הכרעות משמעותיות כמו תקציב ומדיניות ביטחונית בשגרה ובחירום- ואפילו החלטות גורליות ומשפיעות בתחום הבריאות- הכל נמצא במבצע- וכולם חייבים להשתתף!

    מי שרצה דוגמה פוליטית ל-"הצעה שאי-אפשר לסרב לה" קיבל אותה בפתרון המשבר הפוליטי על התקציב שהוצע על ידי ח"כ מ-"דרך ארץ" (שם של חברת קבלנים לעבודות עפר אך האמת שמסתבר שמייסדיה הם בעיקר קבלני קולות) וכידוע דרך ארץ קדמה לתורה וכשהגיע תורה התערבה והציעה למעורבים במשבר התקציב הצעת פשרה- שהיא בעצם מונח מכובס למבצע: כולם מוותרים קצת על הדרישות- ומקבלים בתמורה 120 יום- יום מתנה לכל חבר-כנסת- של דחיית ההחלטה הידועה גם כשיטה הישראלית להקמת ועדה לכל דבר שעיקרה למעשה "החלטנו שלא להחליט" ובלבד שלא נגיע לאימת הציבור שמפחד מכך הרבה יותר מלצאת פראייר במבצע התורן: בחירות (שאם נודה על האמת גם הן סוג של מבצע שמוצג במצע רק שבמקרה הזה ובארץ הזאת בסופו של דבר כולם באמת מפסידים).

    אז הראשון שהודיע על השתתפות במבצע הפשרה להצלת הקואליציה היה רה"מ נתניהו שלא רצה לבחור בבחירות בגלל שזה לא משתלם לו כרגע, ואחריו הסכים להשתתף גם מי שמחכה בסבלנות רבה מדי לקבל את ראשות הממשלה במבצע "מנהיג נטול בחירות, הלא הוא בני גנץ, האיש והיד המושטת למרות העובדה שיזם המבצעים המקוריים לא תמיד טורח לעדכן אותו עליהם, ואחרי שכולם הסכימו לחוקק עכשיו ולשלם בעוד כארבעה חודשים בהרבה יותר מדי תשלומים- נדמה שאכן בעל-הבית השתגע והלקוחות מתחלקים בין מרוצים לחמוצים. מה שבטוח שגם במבצע הבא שלא משנה מה הוא יהיה- סגר בימים הנוראים, הפקעת מחירי הטיסות לאומן וחובת בידוד לכל ישראלי שיגיע לשם בלי הזמנה מראש- השנה, וחלוקת דו"חות "לשנה טובה תיקנס ותתחכם" לחזנים שלא הקפידו על התו הסגול, כולם ישתתפו וישלמו את המחיר בתקווה שפריסת התשלומים תהיה נוחה כל השנה

    "פרשת כי תיסע"

    אחד המשפטים המזוהים ביותר עם חסידות ברסלב הוא: "אין שום ייאוש בעולם כלל"- ובזמן המיוחד והמסובך הזה צריך להשמיע אותו כמה שיותר וכנראה שיש ברסלבים רבים כל-כך שמשננים אותו לעצמם בתוספת ההקדמה המחזקת: "רבינו שאג/צעק/זעק (אל תמחקו את המיותר- הכל נכון)- בקול גדול…" ומיד אחר-כך משכנעים את עצמם ואת היקום כולו שאין בו יאוש וגם אם המציאות מייצרת מניעה מנסיעה בעול המוטל על כתפי הטייס המאומן שנאלץ להמריא ולנחות בזוויות בלתי אפשריות בשל המטוס המרקד לאומן- תסמכו על חסידי ברסלב המאמינים בני מאמינים שאין דבר העומד בפני הרצון ואפשר להגיע לאוקראינה גם במחילה מכבודם או בטרמפ עם השליח של טראמפ. ועכשיו ברצינות- אני מודה שלא הייתי בציון רבי נחמן באומן בראש-השנה אפילו פעם אחת אך אני מבין בהחלט את אלו הנוסעים לשם מדי שנה בשנה- ויודע שאין מילים לתאר את גודל התסכול שהם חשים כשמישהו אומר להם נחרצות ובלי הנחות (בר)סלב שלא יוכלו לעשות זאת השנה בשל מגפת הקורונה. אך כמובן שצודקים מי שאומרים שסתם איסור אינו קביל וצריך לגבות זאת בעובדות ומספרים בהערכות מצב מעודכנות ובחיפושים בלתי פוסקים אחר פתרונות שיאפשרו תפילה בציון ללא סיכון. העיסוק התקשורתי המוגזם ב-"פרשת נסיעת חסידי ברסלב לאומן" לפני ר"ה תשפ"א הוכיח פעם נוספת שיש עוד הרבה דברים שמומחי בריאות צריכים ללמוד וזה לא רק איך לפתח חיסונים ומערכות שיאפשרו מיליון בדיקות בשעה- אלא גם איך להקשיב, להתחשב, ובעיקר לחשוב מחוץ לקופסא המעופפת שקורקעה בלית-ברירה- ולתת למחשבה ולנשמה לעבוד שעות נוספות למען הגברת השמחה והאמונה. וזה בדיוק מה שחסידי ברסלב עושים כל השנה.

    "עד כאן התקפה"

    עד שראשי מערכת הבריאות ידרשו להחליט איך יתקיימו ההקפות בשמחת תורה בשנה המורכבת והמאתגרת הבאה עלינו לטובה ולבריאות- יכול כל מבוגר שהיה פעם ילד להיזכר בליצן התורן כמעט בכל מניין שנוהג מדי שנה לומר בסוף ריקודי השמחה המתפרצת עם ספרי התורה: "עד כאן התקפה"- במקום הקפה. במצב ביטחוני רגיש ומתוח באופן קבוע אפשר לומר שהקריאה הזאת הפכה תיאור הולם לתגובת ה-"זבנג וגמרנו" שחביבה על צה"ל הרבה יותר מדי זמן בניסיון מתמיד להימנע ממבצע שאין בו הטבות משום סוג ואף אחד לא מעוניין להשתתף בו. ההתקפה הקצרה על אבנים ומחסנים במקום על המחבלים עצמם בתגובה לבלונים עם חומרי נפץ ובעירה או ירי שמפר את השקט בצפון היא כרגע התשובה היחידה והמהירה שצבא ההגנה לישראל יכול לספק- ובוודאי שהיא מעוררת געגועים לצבאות יהושע שבצעו שבע הקפות סביב חומות יריחו והפילו אותן בלי טילים וללא מילים. ועד שהמערכה המתמשכת מדי תוכרע בעזרת השם בניצחון גדול ניאלץ להסתפק בעוד התקפה- עד שמישהו יאמר: "עד כאן!"

    ביקורת בקטנה: אם באמת תצא בשבוע הבא טיסה מסחרית ראשונה מישראל לבירת איחוד האמירויות אבו-דאבי האם באותה טיסה תידרש החברה הישראלית לשנות את שמה ל-"אל-אללה"?!(הכי בבית בעולם הערבי)

    רוצים לבקר את המבקר? [email protected]



    0 תגובות