האם על בחור ישיבה להתאמץ לחזור לארה"ק? שו"ת עם מרן ראש הישיבה

    ישראל בן צבי 1 Comment on האם על בחור ישיבה להתאמץ לחזור לארה"ק? שו"ת עם מרן ראש הישיבה

    מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין השיב לשאלות ששלחו בני ישיבות הגרים בצרפת | כמו כן נמסר דברי חיזוק ממספר רבנים | המיזם המיוחד התקיים תוך שיתוף פעולה בין ארגון 'דרשו' בצרפת לעיריית סרסל, שהקצתה מתחם מיוחד לפעילות

    23:02
    01.05.24
    אבי יעקב No Comments on מקסימום איכות במינימום מחיר: טיולי בין הזמנים זה מקס סטוק

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מאות בני ישיבות מצרפת כולה התכנסו ביום חמישי שעבר לסדר לימוד מיוחד ומרומם לרגל תחילת תכנית בזכות התורה של ארגון 'דרשו'. בני הישיבות התכנסו יחד ללימוד של יום שלם שכלל פעילות חברתית, דברי חיזוק ממרנן ורבנן שליט"א, ובראשם דברי חיזוק נפלאים מרבינו ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שאף השיב לשאלות ששלחו בני הישיבות.

    כמו כן נשמעו דברי חיזוק מיוחדים ומרגשים מהגאון הצדיק רבי שמעון גלאי שליט"א, מהגאון הגדול רבי דוד כהן שליט"א, מהגאון הגדול רבי שרגא שטיינמן, בנוסף נשאו דברי חיזוק ראשי ישיבות ורבני יהדות צרפת, ונשיא 'דרשו' רבי דוד הופשטטר.

    במסגרת הפעילות המיוחדת, בה השתתפו מאות בני הישיבות מצרפת היהודית כולה, התקיים קעמפ מיוחד שכלל הקמת אוהל ענק בעיר סרסל, הנמצאת בפרברי פריז, שם הוצבו שולחנות והובאו מאות גמרות לשם התחלת לימוד פרק כיצד מברכין במסכת ברכות. במהלך היום נמסרו דברי חיזוק ושיעורי תורה, לתלמידים ששתו בצמא את דבר ה', כשבסוף היום נערך סדר מוסר בפרקי אבות על פי סדר קנין חכמה.

    הלימוד התחיל בשעה 10:00 בבוקר, והסתיים בשעת ערב מאוחרת, כאשר במהלך היום נערכה הפסקה שבמהלכה התלמידים יכלו ליהנות משלל אטרקציות ופעילויות. המיזם המיוחד התקיים במסגרת שיתוף פעולה יוצא דופן בין שלוחת ארגון 'דרשו' בצרפת לעיריית סרסל, שהקצתה מתחם מיוחד לקעמפ של הבחורים, שכלל פעילויות ואטרקציות שונות לתלמידים בנוסף ללימוד ולחיזוק מאת מגדולי ישראל.

    "הייתה כאן אווירה מיוחדת ומרוממת ביום שכולו תורה מוסר ואהבת חברים, יום שליכד יחד מאות תלמידים שהגיעו מישיבות שונות ולראשונה מזה תקופה ארוכה התחברו יחד ללימוד משותף" אומר ר' נפתלי לוי מראשי 'דרשו' בצרפת.

    "היום הזה בעצם נתן לתלמידים את הכוח והכלים להתחיל את תכנית 'בזכות התורה' יחד, בשמחה ותוך שמיעת דברי חיזוק מגדולי הדור שליט"א, שריגשו מאוד לא רק את תלמידי הישיבות משתתפי התכנית, אלא רבים מיהדות צרפת, שהתחזקו מהדברים החמים של מרנן ורבנן גדולי הדור שליט"א".

    דברי חיזוק מהגאון הצדיק רבי שמעון גלאי

    בימים האחרונים, ראשי ארגון 'דרשו' עלו כדי לקבל את ברכתו של הגאון הצדיק רבי שמעון גלאי שליט"א, והראו לו את עיקרי התכנית שפונה לכל תלמידי הישיבות ברחבי העולם.

    הגר"ש גלאי קרא בעיון על התכנית, ולאחר מכן פתח את פרק כיצד מברכין במסכת ברכות ולאחר שעיין ממושכות בגמרא אמר: "עיקר הסגולה באמירת מאה ברכות הוא שיאמר את הברכות כמו שצריך, והדרך הטובה ביותר לעשות זאת הוא עי"ז שילמדו פרק "כיצד מברכין". ברור שזה גדול לעניין אמירת מאה ברכות כדין".

    דברי חיזוק מהגאון הגדול רבי דוד כהן

    הגאון הגדול רבי דוד כהן ראש ישיבת חברון וחבר מועצגה"ת כתב מכתב חיזוק מיוחד לבני הישיבות בצרפת. "שמחתי לשמוע מידידי הנעלים והדגולים הרה"ג ר' נפתלי לוי שליט"א והרה"ג ר' שלמה אלחרר שליט"א אשר פועלים בכל כוחם עבור בני הישיבות היקרים בצרפת ועשו דברים גדולים לחזק את הבחורים ולדאוג עבורם בכל הענינים".

    "והיות שבתקופה זו כאשר חושך מכסה ארץ ונסגרו הרבה ממקומות התורה ונוצר מצב שחלק מבני הישיבות הק' נשארו בלא מסגרת ראויה, דבר שהוא גורם להרבה קלקולים ולהשפעות זרות, לכן לקחו על עצמם לעזור ולסייע לבני הישיבות הק' למצוא לכל אחד ואחד מקום ראוי שיוכל להמשיך בלימודו לקראת זמן אלול הבעל"ט, ואותם שיוכלו לחזור לישיבה שהם לומדים בה בארץ ישראל יסייעו לחזור לישיבה בארץ ישראל, ולאלו שלא יתאפשר לחזור לישיבתם הרי ראוי להקים מקומות תורה בצרפת שבה ילמדו הבחורים ויהיה במסגרת של ישיבה עם סדרים שיעורים ושיחות.

    "וגם ענין זה לקחו על עצמם לארגן את הבחורים הזקוקים להישאר בצרפת במקומות תורה ראויים שבעז"ה יוקמו לקראת חודש אלול הבעל"ט ובסדר בוקר ילמדו המסכת הישיבתית ויחזיקו קשר עם מקומות התורה שהם נמצאים בהם ואחה"צ ילמדו בשיתוף פעולה עם ארגון דרשו פרק כיצד מברכין בברכות ויהיה הספק מסודר עם בחינות מסודרות ע"י ארגון דרשו וגם יזכו הבחורים למלגות שיעודדו אותם לחזור ולהבחן ולקנות פרק זה, ובודאי הוא דבר גדול וחשוב שיהיה בעז"ה לתועלת ולברכה להשאר במסגרת הישיבתית לקראת זמן אלול הבעל"ט.

    "והנה הם יוזמים בימים הבאים לעשות כינוס גדול לכל בני הישיבות הק' בצרפת אשר בו ישמעו דברי חיזוק ויהיה בעז"ה לתועלת ולברכה משני בחינות, האחד שהוא ענין גדול לאחד את בני הישיבות בצרפת שלא ירגיש אף בחור שהוא יחיד ובודד שזה עצמו סכנה רוחנית גדולה, וגם ידברו בו הדרכים איך למצוא לכל בחור את הדרך הראויה למצוא את מקומו לזמן אלול.

    ובודאי כל מי שבידו לחזור לישיבתו בארץ ישראל ראוי לחזור לארץ, ומי שנבצר ממנו לחזור בחודש אלול יתייעץ למצוא העצה הנכונה לקביעות מקומו בחודש אלול הבעל"ט, ויהיה הכינוס תועלת וברכה להרמת קרן התורה".

    דברי חיזוק מהגאון הגדול רבי שרגא שטיינמן

    במהלך יום ההתעלות המיוחד הוקרנו לבחורי הישיבות דברי החיזוק של הגאון הגדול רבי שרגא שטיינמן ראש ישיבת אורחות תורה.

    "בסוכה דף כ"ח כתוב שר' יוחנן בן זכאי היה תלמיד חכם עצום. הוא ידע מקרא, משנה, גמרא, הלכות, אגדות, דקדוקי תורה, דקדוקי סופרים, תקופות, גימטריות, שיחת מלאכי השרת, מעשה מרכבה, קבלה, נגלה ונסתר הכל הוא ידע. חוץ מזה הוא גם היה נשיא ישראל בתקופה של חורבן הבית, אז היה לו עליו כל צרכי הציבור, והיה לו הרבה מה לחשוב, לחשוב בדברי תורה, לחשוב בצרכי ציבור…

    "ובכל זאת הגמרא מעידה בברכות דף כ"ד עמוד ב' שמעולם לא הקדים אדם שלום לרבי יוחנן בן זכאי. תמיד הוא הקדים שלום לכולם. כמה שהיה טרוד בדברי תורה וצורכי ציבור הוא הקדים שלום לכל אדם. רואים כמה זה חשוב וזה מצוה שביד כל אחד לקיים. כשנמצאים בתוך ציבור להקדים שלום, להאיר פנים לחברו. ה' יברך את עמו בשלום בזכות זה ניוושע וימנע כל משחית ומגיפה מעלינו ועל כל בית ישראל".

    עוד הוסיף: "כתוב בגמרא בבא קמא בשעת המכנסים פזר, ובשעת המפזרים כנס. בשעה שיש ריפיון בעולם, יש לצערנו בגלל המגיפה, בגלל הצרה שיש עלינו, קשה לכולם, לא כל הבתי מדרש פתוחים – מי שבכל זאת מתחזק יש עליו שכר עצום".

    הגמרא אומרת בסוף ירושלמי, אם לומד בשעה שכולם מתרפים הוא נוטל שכר כולם. מי שמתחזק למרות הקשיים בבית ובחוץ יש קשיים – ובכל זאת מתחזק הוא נוטל את השכר של כולם. זה זכות עצומה וה' יעזור שהזכות הזאת תעמוד להם להתחזק ולהמשיך להתעלות בלימוד בתורה ביראה ובמידות טובות".

    שאלות ששאלו בני הישיבות בצרפת ותשובות רבינו מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שליט"א בענייני התקופה:

    שאלה: מה עדיף ללמוד בבית דרך הטלפון מחשש הנגיף, או עם בבית מדרש עם חברותא?

    תלוי. מי שיודע על עצמו שיכול להיזהר ולהישמר, כדאי שילמד עם חברותא. אם אין ברירה אז אפשר בטלפון. כל אחד לפי הכוחות שלו.

    שאלה: האם כדאי לבחורים שגרים בחו"ל לעשות מאמצים לחזור לארץ או לחכות לסוף המגיפה?

    למי שיש מסגרת ישיבתית כאן, כדאי להתאמץ לחזור לארץ. מי שאין לו מסגרת כאן, עדיף שישאר שם, בוודאי אם יש לו את החברותות שלו שם, שיחכה בינתיים. רק אחרי שיסתדרו כאן המסגרות שיבוא הנה.

    שאלה: במה צריכים להתחזק בתקופה הזו?

    תפילה התמדה בתורה, ומידות טובות, ומוסר. יש להפקיד על תפילה בציבור, תפילה במקום תורה, וללמוד כמה שיותר, וללמוד גם מוסר באופן קבוע, ספר מוסר שמעניין, שמרגיש שיכול להשפיע עליו.

    שאלה: הסביבה בצרפת בחלק מהמקומות היא לא של בני בתורה, מצד שני צריך להיות מעורב עם הבריות, מה הדרך הנכונה לבני תורה.

    אם הוא יושב ולומד זה שומר עליו

    שאלה: מה התפקיד של הרבנים והעסקנים?

    לחזק את הבחורים בכל צורה שהיא.

    שאלה: מה עוד ניתן להתחזק בימים אלו?

    עסק התורה זה חיוב גדול מאוד וגם זכות גדולה, וגם נותן למי שלומד חיים מאושרים. כך דרכה של תורה, הרי כתוב "אשריך בעולם הזה". החיים הכי מאושרים, גם בעולם הזה, זה חיים של תורה. כמה שיותר תורה, ותפילה בכוונה, ולימוד ספרי מוסר שאוהבים וזה גורם להיות גדולים בתורה.

     

     

    מסגרת 2

    הקהילות היהודיות בדרום אמריקה מצטרפות לתכנית הבינ"ל של ארגון 'דרשו'

    בני הישיבות בקהילות היהודיות בפנמה ונצואלה וארגנטינה מצטרפות לתכנית 'בזכות התורה' ^ מנהל ארגון 'דרשו' בדרום אמריקה ר' דניאל כהן-טלגם: "התרגשות עצומה להצטרף ללימוד שמלכד יחד בני ישיבות מכל רחבי תבל"

    *

    אחרי ישראל, ארה"ב ומדינות אירופה, גם בני הישיבות בדרום אמריקה הצטרפו למיזם הבינלאומי 'בזכות התורה'. אחרי ההצטרפות ההמונית בכל רחבי תבל, בני הקהילות במדינות הדרום אמריקאיות ביקשו גם הם להצטרף לתכני המהפכנית שמלכדת בני ישיבות מכל רחבי תבל ללימוד משותף כחיזוק והכנה לקראת חודש אלול הבעל"ט.

    מכתבם המרגש של מרנן ורבנן שליט"א שפורסם ביום שישי פרשת מטות מסעי, עורר הדים רבים במדינות אלו ועוררו את הרבנים המקומיים וראשי הישיבות להצטרף למיזם, ולהיות חלק בלתי נפרד מהמפעל הלימוד המשותף והאדיר, על מנת לקדש שם שמים ולהגדיל תורה ולהאדירה.

    בקהילות היהודיות בפנמה ונצואלה וארגנטינה התארגנו בימים האחרונים להשתלבות בתכנית, וסודרה גישה מקומית ל'קו השיעורים' של ארגון 'דרשו' שבו מרנן ורבנן גדולי ישראל מוסרים שיעורים על הסוגיות הנלמדות דבר יום ביומו. בנוסף, מתקיימים שיעורים מקומיים מאת רבנים וראשי ישיבות מהקהילות היהודית במדינות בדרום אמריקה, על מנת להנגיש את תוכן הלימוד לאלו שאינם מבינים לשה"ק.

    "יש התלהבות עצומה בכל הקהילות היהודיות בדרום אמריקה בעקבות התכנית 'בזכות התורה' שתחתיה מתלכדים בני ישיבות מרחבי תבל" אומר ר' דניאל כהן, מנהל ארגון 'דרשו' בדרום אמריקה. "הרעיון שבני ישיבות בכל העולם מתחברים יחד מדבר לכל אחד, וגורם להתלהבות מיוחדת, ורואים בחוש את הכוח של תורה דרבים, שזה כוח עצום שאי אפשר לתאר בכלל, ובע"ה בזכות הכוח הזה, בזכות כוח התורה העצום שנוצר כאן באופן כ"כ נדיר ומיוחד, נזכה להינצל מהמגיפה".

     



    1 תגובות

    מיין תגובות