ויהי אחרי הבידוד: פרשת בלק \\ הרב נהוראי משה אלביליה

    הרב נהוראי משה אלביליה No Comments on ויהי אחרי הבידוד: פרשת בלק \\ הרב נהוראי משה אלביליה

    כיצד נלמד להעריך את השגרה? ומה כוחה של עין טובה?

    0:16
    19.03.24
    נתי קאליש No Comments on בראשות גדולי הדור: בישיבת רש"י חגגו חצי יובל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לא האמנתי שלי זה יקרה.. אבל גם אלי זה הגיע, הקורונה במגש של כסף.. לא, לא הייתי חולה ב"ה בס"ד, אך לפני כשבועיים נחשפתי לחולה מאומת.. וכמו חלק גדול מעם ישראל גם אני נכנסתי לבידוד, יחד עם כל המשפחה..

    גיליתי בבידוד בס"ד תובנה מאוד חשובה לחיים וברצוני לשתפה יחד איתכם, והיא קשורה גם כן לפרשת השבוע:
    התנא בפרקי אבות אומר (פ"ה מי"ט):

    "כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ שְׁלשָׁה דְבָרִים הַלָּלוּ, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ. וּשְׁלשָׁה דְבָרִים אֲחֵרִים, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע. עַיִן טוֹבָה, וְרוּחַ נְמוּכָה, וְנֶפֶשׁ שְׁפָלָה, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ. עַיִן רָעָה, וְרוּחַ גְּבוֹהָה, וְנֶפֶשׁ רְחָבָה, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע. מַה בֵּין תַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ לְתַלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע. תַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ, אוֹכְלִין בָּעוֹלָם הַזֶּה וְנוֹחֲלִין בָּעוֹלָם הַבָּא, שֶׁנֶּאֱמַר (משלי ח) לְהַנְחִיל אֹהֲבַי יֵשׁ, וְאֹצְרֹתֵיהֶם אֲמַלֵּא. אֲבָל תַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע יוֹרְשִׁין גֵּיהִנֹּם וְיוֹרְדִין לִבְאֵר שַׁחַת, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים נה) וְאַתָּה אֱלֹהִים תּוֹרִידֵם לִבְאֵר שַׁחַת, אַנְשֵׁי דָמִים וּמִרְמָה לֹא יֶחֱצוּ יְמֵיהֶם, וַאֲנִי אֶבְטַח בָּךְ".

    השפעתם החיובית של תלמידי אברהם אבינו מול תלמידיו של בלעם הרשע מביאה את ההבדלים המאוד מהותיים בין אחד למשנהו, מצד אחד עין רעה, רוח גבוהה, ונפש רחבה, ומצד שני, עין טובה, רוח נמוכה, ונפש שפלה, שהם המידות הנצרכות באמת לעיצוב דמותו של אדם, לא מתגאה אחד על השני ומדבר בגובה העיניים, ורואה תמיד את מה שיש לשני ומה שהקב"ה נתן לו בעין טובה.

    בל נשכח שהקב"ה נתן לנו את המושג "שגרה", וכל אחד ואחת מאיתנו חיים את זה כל יום ויום, לקום כל בוקר, לסדר את הילדים, ללכת לתפילה, ואחר כך כל אחד אם זה לכולל, אם זה לעבודה, וחוזר חלילה. ופתאום הקב"ה מחליט לשים על כל זה את התמרור "עצור" !!!, כנס לבידוד!!!, תחשוב קצת על הקורונה!!!, ושם דווקא שם אתה מגלה את האור, ואתה מגלה כמה אתה צריך להעריך את מה שיש לך ולהיות בעין טובה, ולא תמיד לשאול ולהקשות "למה השגרה לפעמים אולי משעממת"?, "למה דווקא לי זה קורה?", וכו' וכו', ולא חסר טענות ומענות בסוגים שונים שבאים על האדם, תעריך את מה שיש לך!!!, תראה לילדים שלך כמה אתה שמח במה שהקב"ה נתן!!!..

    אתה יודע מה זה יעשה לך??!!!
    מה זה יעשה לילדים שלך??!!!
    תחשוב על זה..

    וגם הרמב"ם בפירוש המשניות כתב (אבות, שם) דבר נפלא: "כבר בארנו פעמים רבות שענין עין טובה היא ההסתפקות, וכו', וזה תכלית ההסתפקות והוא שיניח אדם ממון גדול ולא יהנה ממנו אפילו בדבר מועט".
    וביאורו הוא – שגם אם מזדמן לידך ממון גדול, אל תהנה ממנו אפילו בדבר מועט, אלא תשמח תמיד במה שיש לך!!!

    הגאון ר' לייב חסמן זצ"ל בעל ספר "אור יהל" ג"כ הביא הגדרה מאוד חותכת לעניין של "עין טובה", וההבדל המהותי בין תלמידיו של אברהם אבינו לתלמידיו של בלעם הרשע(ומתוק האור לגר"ש לוינשטיין שליט"א, במדבר, עמוד שכג):
    "רבים נוטים לסבור שמי שנחשב כתלמיד של בלעם הרשע הוא אדם שנראה כבן בליעל ומבלה את ימיו ושנותיו בהבלי העולם הזה, ואלו תלמיד של אברהם אבינו יושב בבית המדרש כל היום ומתנדנד מעל הגמרא.

    ובאמת – אומר ר' לייב חסמן – זוהי טעות, שכן יכולים לשבת שנים וללמוד בחברותא את אותו דף גמרא, עם אותם רש"י ותוספות ואותם ראשונים ואחרונים, הם יכולים להתנדנד באותו קצב וללבוש בדיוק אותה חליפה ואותה מגבעת – רק שלאחד משניהם יש עין טובה והוא 'מפרגן' ונעים לו לראות בטובתו של השני, וכן רוח נמוכה והוא לא חושב ש'מגיע' לו לקבל עוד ועוד ואף נפש שפלה, ולרעהו יש עין רעה ואינו יכול לסבול את טובת השני, ללא הרף הוא מנסה לחפש מה לא בסדר אצל חברו ולכרות לו בור.

    ואף רוח גבוהה ונפש רחבה עד שאינו מבין למה כספו של השני אינו נמצא אצלו, וכשהוא קונה חליפה הוא לא עושה זאת משום שהוא רוצה להתחמם, אלא מפני שהוא רוצה שלשני יהיה קר.

    כתוצאה מכך האחד הוא מתלמידי בית מדרשו של אברהם אבינו, ורעהו הוא מתלמידי בית המדרש של בלעם הרשע.
    איזו הבדל מהותי !!!

    המגיד הנודע הגאון ר' יענקל'ה גלינסקי סיפר שני מעשיות כמה יכולה להיות רעה השפעתה של עין הרע על האחר ומזה נלמד גם אנחנו גודל החיוב של עין טובה (והגדת, בלק, עמוד 361):

    בספר "אורות אלים" [לגאון החסיד ר' אליעזר פאפו זצוק"ל] מצינו סיפור נורא . שר אחד היה לו בן יחיד כבן עשר. יום אחד סרקה אותו אמו והלבישתו בגדים נאים, ושלחה אותו לשחק עם הנערים. היה השר יושב בלשכתו, ושמע את מצהלות הנערים. נשא עיניו וראה במשחקם, והנער התמיר והנאה המשחק כה יפה נשא חן בעיניו. חשב: אח, אלו בני היה כמוהו –
    ולא ידע כי בנו הוא…
    לאחר מכן פנה לביתו, לאכול.
    שאל את אשתו הנער היכן הוא?
    אמרה לו: משחק עם הנערים.
    אמר: קראי לו, ונאכל יחדיו.
    יצאה לקרוא לו, וראתה התגודדות מבוהלת. פלסה דרך, וראתה את בנה מוטל לארץ. מת. בר מינן…
    עינו הרעה של אביו פגעה בו!
    מבהיל רק מלחשוב על זה !!!

    הגאון ר' אברהם הורביץ זצ"ל ישב ולמד לפני הסטייפלר זצ"ל, ונכנס אדם לשאול שאלה: לא מכבר נכנסו לגור בדירתם החדשה, ואשתו שמה לב לכך שבכל פעם שהשכנה רואה את ילדיהם ומתפעלת מהם, הם חוזרים הביתה עם כאבי ראש וסחרחורות. היא מטילה בהם עין הרע, האם לעבור דירה?!

    שמע ר' אברהם וחייך: בשביל זה, לעבור דירה? הבחין הסטייפלר בחיוכו, והקפיד: אם הגמרא קובעת שעין הרע מזיקה, מציאות קיימת היא!"

    הפטיר ר' אברהם: "מי שאינו מקפיד, אין מקפידים עמו" (פסחים קי ע"א).
    והסטייפלר אמר: "לא אמרו כן לגבי עין הרע!" –

    שהרי מזיקה היא גם כן את הצומח (בבא מציעא דף קז ע"א, בבא בתרא ב ע"ב) וגם את הדומם (פסחים נ ע"ב)!.

    כמה אנו צריכים לדעת ולהבין את ההבדל בין עין רעה לעין טובה, ולהעריך באמת את מה שיש לנו…

    ועל כך תמיד תגדל תודנו לבורא העולמים יום יום שעה שעה בעז"ה יתברך !!!

    לרפואתו השלמה בקרוב ממש של ראב"ד מרוקו: הגאון הרב יאשיהו יוסף בן זהרי שליט"א בתושח"י…



    0 תגובות