הוועדה אישרה את חוק הרוטציה המתוקן: הדיון במליאה חודש לקראת ההצבעה

    איתי גדסי No Comments on הוועדה אישרה את חוק הרוטציה המתוקן: הדיון במליאה חודש לקראת ההצבעה

    הוועדה המיוחדת בראשות ח"כ גינזבורג אישרה את חוק הרוטציה השלטונית המוארך ל-4 שנים מלאות. במהלך הלילה תקפו חברי האופוזיציה את התיקון המוצע והייעוץ המשפטי הבהיר כי תינתן הבהרה לתיקון. לאחר האישור נערכת הכנסת להצבעה שנייה ושלישית לאישור החוק

    צילום: דוברות הכנסת
    0:01
    26.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on ניצול החיים – ההכנה הטובה למתן תורה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לקראת כהונה של 4 שנים: הוועדה בראשות ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) אישרה הלילה (חמישי) את התיקון לחוק הרוטציה לקריאות 3-2; ההצבעות במליאה יחלו כעת 9:00.

    במהלך הלילה (חמישי) התכנסה הוועדה בעקבות העובדה שהקואליציה ביקשה להכניס שינוי בסעיף 7 לחוק יסוד הממשלה (שעוסק בנוקשות הסעיפים ורוב נדרש של 70 חברי כנסת לכל שינוי שיבקשו לעשות באחד מסעיפי חוק זה לאורך הקדנציה) שנדון קודם לכן במליאה במסגרת הדיון לקראת הקריאה השנייה והשלישית.

    השינוי שמבקשת הקואליציה להכניס לחוק היסוד, נועד להבהיר מה יקרה, אם בניגוד להחלטה המקורית של החקיקה (בהתאם להסכם הקואליציוני), שהכנסת ה- 23 תכהן 3 שנים בלבד, תהיה החלטה להאריך את כהונתה בעוד שנה ל- 4 שנים.

    עפ"י הייעוץ המשפטי, הדבר דרש הבהרה מיוחדת, שמכיוון שבהארכה זו לא עוברים 4 שנים (זמן הכהונה הקצוב לכהונת הכנסת באופן רגיל), לא יהיה צורך ברוב של 80 חברי כנסת ובהתקיימות של נסיבות מיוחדות להארכה זו, דבר שקובע חוק יסוד הכנסת למקרים בהם הכנסת מבקשת להאריך את כהונתה מעבר ל- 4 שנים.

    כלומר, מכיוון שאין בהארכת הכהונה, אם אכן יוחלט לעשות זאת, מ- 3 שנים ל- 4 שנים חריגה מזמן הכהונה הקבוע בחוק יסוד הכנסת (סעיף 9א'), הרי שלא נדרש כעת לתקן את חוק זה וניתן להסתפק בהבהרה באמצעות תיקון החקיקה שמבצעת הוועדה כעת בחוק יסוד הממשלה (הנוכחי שכבר נדון במליאה) וזאת, כפי שנאמר לעיל', בעקבות דרישת הייעוץ המשפטי.

    זאת למרות שהאופוזיציה דרשה לתקן קודם את סעיף 9א' בחוק יסוד הכנסת, טרם חקיקת חוק יסוד הממשלה שעליו דנים בימים האחרונים ושמהווה בסיס לממשלת הרוטציה.

    יו"ר הוועדה ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) פתח את הדיון, לפני כשעתיים באמירה: "האזרחים מצביעים ל-4 שנים. כללי המשחק הדמוקרטיים צריכים להיות מאוד ברורים".

    היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד גור בליי אמר בכינוס הוועדה: "הסוגיה שעל הפרק עלתה באחד הדיונים, והיא הרוב הדרוש להחזרת כהונת הכנסת למועדיה המקוריים מ-3 שנים ל-4 שנים. חוק יסוד ממשלת החילופין קובע בסעיף 8א' שהממשלה שתיבחר בכנסת הנוכחית תהיה ל-3 שנים. השאלה הייתה באיזה רוב אפשר להחזירה לכהונה של 4 שנים. אנחנו סברנו שמתקנים את חוק היסוד באותו רוב של 70, שהוא רוב השריון שנקבע בחוק, אך עלתה גישה שונה (דעת האופוזיציה (א"ק)), שלפי חוק יסוד הכנסת, הארכת כהונה מחייבת רוב של 80".

    ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם) אמר בוועדה: "3 שנים זה ה-4 החדש. אתה נותן לשליט להחליט שהוא מאריך לעצמו את הקדנציה ואי אפשר לאחוז במקל בשני קצותיו".

    לאחר שמיקי לוי העלה טענת "נושא חדש", הוועדה המיוחדת המשיכה בדיון בתיקון להצעת החוק, לאחר שמוקדם יותר במהלך הקריאה השנייה במליאה הוחזר עניין האפשרות להארכת כהונת הכנסת מ-3 ל-4 שנים, לוועדה להכנתו.

    בשעות 8:00-6:00 בבוקר הצביע הוועדה המיוחדת על ההסתייגויות ועל החוק, כולל הרביזיות והעבירה אותן. כעת ב-9:00 בבוקר תחודש ישיבת המליאה להצבעות לקריאות 3-2 על הצעות החוק.



    0 תגובות