היום ינחתו בבסיס חיל האויר בנבטים שני מטוסי העתיד של ישראל

קובי פינקלר 2 Comment on היום ינחתו בבסיס חיל האויר בנבטים שני מטוסי העתיד של ישראל

אחרי שנים של דיונים, היום זה יקרה • בשעה שתיים בצהרים, ינחתו בבסיס חיל האויר בנבטים שני "מטוסי העתיד" כפי שמכנים אותם בחיל האוויר, ה-F35I, ובשמם העברי ה"אדיר" • כבר בשעה זאת עושים המטוסים, המוטסים בידי טייסים אמריקנים, את דרכם מאיטליה

21:04
29.04.24
קובי פינקלר No Comments on עידו אביב וקאלקידן מהרי הי"ד נפלו בעזה; "השארת לבבות מרוסקים"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אחרי שנים של דיונים, היום זה יקרה. בשעה שתיים בצהרים, ינחתו בבסיס חיל האויר בנבטים שני "מטוסי העתיד" כפי שמכנים אותם בחיל האוויר, ה-F35I, ובשמם העברי ה"אדיר". כבר בשעה זאת עושים המטוסים, המוטסים בידי טייסים אמריקנים, את דרכם מאיטליה, שם הם שהו ביממות האחרונות, לישראל.

שני המטוסים, אשר נושאים את המספרים 901 ו- 902 יעשו היסטוריה בתולדות חיל האוויר הישראלי.

"לא מדובר בעוד מטוס או בעוד כלי טיס. ה-F35I או בשמו העברי ה'אדיר', הוא משהו אחר שלא הכרנו עד היום ולא נכיר בשנים הבאות" אומרים בחיל האויר ומסבירים "אם עד היום היינו בדור השלישי והרביעי של המטוסים, המטוס הזה, לא רק שהוא דור חמישי, הוא קפיצת דורות רבים קדימה", ומוסיפים "אין עוד כזו יכולת בכל העולם וישראל תהיה המדינה הראשונה בעולם שתהיה מבצעית עם המטוס המתקדם הזה".

מפקד טייסת האדיר, סא"ל יותם, שמוביל את כל המהלך מתחילת הדרך והיה שותף גם להקמת מערך הסופה, אומר שיכולותיו של המטוס גם בחתימה הנמוכה שהוא מותיר, גם באוויוניקה (השם הכולל למערכות האלקטרוניקה והמחשבים בכלי טיס) וגם בכמות ובאיכות הסנסורים, שמים אותו גבוה מעל כולם. "אין עוד יכולת כזו בעולם".

נזכיר כי בתחילת החודש, החליט הקבינט לרכוש עוד 17 מטוסי F35I ובסך הכל בסופו של התהליך יהיו למדינת ישראל 50 מטוסי "אדיר".

"המטוס הזה מסוגל גם להגן על עצמו, גם לפגוע בטילי הקרקע המתקדמים ביותר, גם לשהות זמן רב יותר באויר (בשל הגובה הרב שהוא שוהה בו) וגם לתקוף בעצמה רבה", מציינים בחיל.

"זוהי תפיסת עולם אחרת", מוסיף גורם בכיר אחר בחיל האוויר, "העובדה שיש לו חתימה נמוכה וקשה מאד לאתרו בשל המבנה המיוחד שלו, גם העובדה שהוא מסוגל גם לאסוף מידע וגם לתקוף וגם יכולותיו לעיבוד נתונים מהיר מעין כור היתוך מידע אדיר, מקנים לו את מעמדו".

במרכז האימון של ה"אדיר" משלימים את העבודה על ארבעה מאמנים שיכולים להכשיר את הטייסים בצורה הטובה והאיכותית ביותר בלי שעות טיסה רבות באוויר. "זה גם חוסך כסף, גם מונע את שחיקת המטוס וגם מאפשר לימוד בתנאים הטובים והבטוחים ביותר", אומר לנו קצין בטייסת האחראי על תפעול המרכז.

הכל כאן סודי ביותר. הכל מתנהל רק באישור אמריקני וכדי להבין את רמת שיתוף הפעולה בין האמריקנים לישראלים די לשמוע את חמשת הטייסים שעברו כבר את כל ההכשרה בארצות הברית.

ואם תהיתם על מחירו של המטוס, אזי גם כאן נכונה לנו הפתעה. הוא זול יותר ממטוס ה-F15I. אם מחירו של מטוס ה-F15I נע סביב 110 מיליון דולר האדיר יעלה "רק" כ- 98 מיליון דולר ובעתיד המחיר אפילו ירד.

בבסיס נבטים הושלמה הכשרת שני ההאנגרים הגדולים ששימשו את מטוסי הנץ עד לפני זמן רב רב והוסבו לקליטת המטוס. גם כאן בשל מבנהו של המטוס היו צריכים להרחיב פתחים ולשנות דברים.

בעוד כמה שעות, כשמפקד הטייסת סא"ל יותם, מושבניק לשעבר, יעלה לראשונה על המטוס ויטיס אותו בשמי ישראל יבינו כולם היכן עצמתה החדשה של מדינת ישראל נמצאת. אכן אדיר הוא.



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    ה' יתברך אדיר וזה עניין של השתדלות אבל לא לעשות מזה עיקר.