כשהרבי אמר "אגודת ישראל איז דאך אידשקייט" • הפולמוס החב"די בויכוח לדוגמא

    דוד לזר 6 Comment on כשהרבי אמר "אגודת ישראל איז דאך אידשקייט" • הפולמוס החב"די בויכוח לדוגמא
    18:23
    23.05.24
    הרב צבי אריה אדלר No Comments on מסר מפרשת בהר; דווקא כשאנחנו כה רחוקים מההר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חסידות חב"ד היא אולי הקבוצה הכי מדוברת בבחירות הקרובות לכנסת ה-20. ישנם מבני החסידות שיצביעו לישי, ישנם כאלו שיצביעו ליהדות התורה, ואפילו לבית היהודי ולליכוד.

    באחת מהקבוצות החב"דיות ברשת החברתית התנהל דיון מרתק שמעניק הצצה ללבטים ולדיונים האין סופיים בחסידות.

    ראשון הכותבים הוא עוזרו של ח"כ מוזס שוקי מנדל, ומי שענה לו הוא מאיר אשכנזי.

    והרי הדיון לפניכם במלואו:

    ת'אמת שאינני יודע איך נקלעתי כאן לקבוצה. אמנם כתלמידו וחסידו של האדמו"ר מויזניץ שליט"א שמרביץ בנו תורת, משנת וניגוני חב"ד, חש אני הערצה רבה לרבי מליובאוויטש זי"ע ולחסידות חב"ד ככלל. גם הרי אין אחד שלא נהנה מחב"ד, אם בוורשה או בכל מקום אחר בקצוות תבל. בכל אופן היות וצורפתי לקבוצה ואני רואה את שיג ושיח חלק מהחברים אודות אגודת ישראל, בנימה עוקצנית ודורסנית שלא בדרך חב"ד והרבי, החלטתי להתייחס בקוצר האומר.

    "אגודת ישראל איז אידשקייט"

    שח לי בהזדמנות הרה"ח משה גבירץ שיחי' לאוי"ט, המזכיר המיתולוגי של אגודת ישראל העולמית מזה 62 שנה: "זכיתי להיכנס אל כ"ק מרן האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע בחודש סיון תשמ"א. כשהגעתי לבניין המפורסם בשכונת קראון הייטס, זיהה אותי מרחוק המזכיר החסיד ר' בנימין קליין. בברכת 'שלום עליכם' חמה ולבבית קידמני כשהוא מוסיף ומבקש: "במטותא ר' מוישה, הרבי חלש ועייף, אנא אל תדבר עמו בנושאי האגודה כלל". התבקשתי – הבטחתי.

    והנה תיכף עם בואי בקודש פנימה, מקבל אותי הרב'ה בסבר פנים יפות ולאחר שאלות קצרות על מטרת בואי לארה"ב שאל אותי: "נו ר' מוישה, וואס הערט זיך איך אין אגודת ישראל (בריש מודגשת)"? והרבי ממשיך ומדבר על אגודת ישראל, מייסדיה ומנהיגיה כשהוא מונה את מועדי הכנסיות הגדולות על פני כל השנים, מיקום ההתכנסות והמשתתפים.

    "חייכתי" אומר ר' מוישה, ואמרתי לרבי שאני כעובד אגודת ישראל לא זוכר בעל פה את כל הפרטים וכי איך זוכר הרבי כל פרט וציון דרך. נענה לי הרבי כשחיוך נסוך על פניו ואמר:

    "אתה חי בתוך אגודת ישראל, כך שאין מחובתך לדעת הכל. אבל אנחנו מחוץ לארץ, צריכים לדעת על כל מה שנוגע לאידשקייט ואגודת ישראל איז דאך אידשקייט, לכן אולי זוכר אני היטב את כל הפרטים"…

    ***

    כולנו, החונים על דרך החסידות המסורה לנו ממרן אור שבעת הימים זי"ע, אחים לדעה. בני איש אנחנו. לכולנו אב אחד ומטרה אחת – להפיץ מעיינות התורה והחסידות ולחנך את צאצאינו בדרך המסורה לנו מרבותינו הקדושים.

    חסידות ושלמות תרי רעין דלא מתפרשין. החסידים חתרו לשלמות מקסימאלית בכל ענין ותחום. כך חונכנו, כ"א בשדה גידול שלו, כשהצד שווה שבהם שכולם משתייכים לשדה החסידות.

    וביותר חסידות חב"ד, הרבי לא ויתר על קוצו של יוד בכל תחום וענין. ליובאוויטש החמירו בחומרות יותר מדרך הציבור. ליובאוויטש הקריבו מעצמם למען הציבור יותר מאשר הציבור עשה לעצמו.

    חב"ד הוא חוד החנית של הציבור החסידי. לא רק בהפצת חסידות. חב"ד כגור וויזניץ הינם חלק אינטגרלי מהציבור החסידי. אין ביננו שום הבדל. כולנו בדרך החסידות צועדים. המכנה המשותף שלנו רב על השונה. וכשהיה מי שיצא נגד חב"ד והרבי, התאזרו כל החסידים מפולין ומרומניה עוז להתייצב ולהגן על כבודם – כבודו.

    ***

    אני מלא פליאה על מי שמוצא מכנה משותף רחב יותר עם ציבור לאומי ציוני מאשר עם ציבור החרדים ויראים לדבר ה'. וכי הרבי היה לאומן? האם במאבקו על שלמות הארץ שנבע מרוחב ראייתו הברורה והזכה היו מניעים לאומניים ציונים, או שטובת הציבור ובטחון יושבי הארץ עמדו לנגד עיניו?

    שלמות התורה לא נחשבת? שלמות העם, אחים לדעה, לא קיימת?

    וכי אחיכם ואחיותיכם אינם נאנקים מעול הגזירות? מקיצוצי הקצבאות, מהפגיעה המתמשכת בכל קדשי הדת. חב"ד הייתה הראשונה במלחמת הדת ובמסירות הנפש עליה. האם אווירה לאומנית הזויה גוברת על עיקרה של החסידות?

    וכי ישנו ספק בכלל לאחד מכאן, מיהם העומדים על משמר הדת בארצנו כהיום? מי הדואגים לאידשקייט? מי הלוחמים למען עתידנו וזכותנו לחיות בארצנו? מי-הם הקרובים אל חב"ד באמת? מרנן האדמו"רים או אלו שרוצים להיות מרנן על גבה של חב"ד (עד כ"ו אדר. אח"כ חב"ד מיותרת)?!..

    אלי ישי מול מאיר פרוש? מי מהם נציג חב"ד? האדמו"ר מויזניץ מול הגר"מ מאזוז מי מהם מטמיע את תורת חב"ד בעם? אגודת ישראל או יחד, מי מהמסגרות מכילה את ציבור החסידים באמת? הלכה מול לאומניות מה יותר היה חשוב לרבי?

    לקשור את חסידות ליובאוויטש עם ההזויים שבעם היא בעיטה ברבי ובמשנתו, באדמו"רי חב"ד למעלה בקודש ובדרכם. עכ"פ בעיניי כמעריץ ואוהד.

    כשאח שלי, כמו אלפי בחורים חסידים, הולך בי"ט כסלו להאומה לשמוע דבר החסידות, לומד ונבחן על תניא, הוא עושה זאת מתוך ידיעה והבנה כי חב"ד היא תנועה חסידית שורשית הניצבת בשורה אחת עם כל עולם החסידות. האם הוא יעשה את זה גם כשחב"ד תזוהה עם לאומניות. קשה לי להאמין.

    "ולהצביע בעד הרשימה היותר חרדית, ולהשפיע גם על זולתו בזה". "להצביע בעד החרדים לדבר השם". "וכבר ידוע פסק תורתינו הקדושה, לעולם יראה עצמו שקול וכו' וכל העולם שקול, ובעניין הבחירות, הרי לפעמים על-ידי קולות בוחרים מתי-מספר יכולה להשפיע במשך הזמן שלא תתקבל איזה גזירה או גם לבטל מהגזירות הקיימות כבר, ומי הוא זה בימינו אלה היכול לומר אני את נפשי הצלתי".

    לבטל מהגזירות הקיימות זה לא האתגר המונח לפתחנו?

    ***

    וכמה מילים על שלמות הארץ. השנים שחלפו. הפינויים של חבלי ארץ ע"י ממשלות ימין לימדו אותנו כי שלמות ארץ ישראל היא לא ענין של ימין או שמאל. את חברון פינה נתניהו. את ימית – שמיר. ואת ההתנתקות הוביל שרון שהוכתר ע"י הימין להנהיג את ישראל.

    אף מפלגת מדף או רוח, ימין קיצון ככל שתהיה, לא תשמור על שלמות הארץ כי אם במילים וברצון טוב, לא במציאות. ההיסטוריה תוכיח זאת. לחובבי גימיקים – בכבוד. למי שדואג לשלמות הארץ באמת זה רק באמצעות מפלגות מבוססות וקבועות.

    מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל מעולם לא הסכימה על פינוי אף שעל מארצנו הקדושה. אין החלטה כזאת וגם לא יהיה.

    מורי ורבי מויזניץ שליט"א מקברניטי אגודת ישראל – נגד מסירת חלקים מארץ ישראל ולא יסכים לכל מהלך כזה או אחר, ויחד עמו שאר מרנן חברי המועצת.

    קצת נסחפתי באורך הדברים. אבל הרגשתי חייב.

    ולא דיברתי על העזרה והסיוע למוסדות חב"ד ע"י נציגי אגודת ישראל. על העזרה למוסדות חב"ד שמוסדות הגרעינים התורניים הלאומניים מחבלים בהם וברישום אליהם. תנו להם את הכח להפריע לחב"ד.

    והתגובה:

    שוקי מנדל היקר

    אני קורא את המגילה הארוכה שלך ומנסה להבין מה אתה רוצה?

    שנכיר לך טובה על העזרה שלך ושל הבוס שלך וחבריו לחב"ד ולכן נצביע ג'?

    אולי תסביר לי בבקשה מה תפקידו של נבחר ציבור?

    לשם מה מינו אתכם להיות נבחרי ציבור???

    לא חייבים לכם שום תודה על "העזרה" זוהי חובתכם!!!

    ועוד משהו בקשר לעזרה.

    עם כל הכבוד לח"כי יהדות התורה, עזרתכם ה'גדולה' לחב"ד. מוטלת בספק גדול בהרבה מאוד דברים ומקומות.

    אתם לא מעוניינים לעזור לחב"ד

    אתם לא רוצים לעזור לחב"ד

    אתם לא רוצים את חב"ד

    אתם רוצים רק את הקולות שלנו!!!

    לא חסרים ברחבי הארץ ריכוזי חב"ד שם תוכל לשמוע על ה'עזרה' הגדולה שלכם לחב"ד.

    אבל זה ממש לא משנה, כי חסיד חב"ד לא מצביע למי שעוזר לו

    חסיד חב"ד מצביע למי שהרבי מכוון אליו כשהרבי מדבר על המפלגה החרדית ביותר לדבר ה' (לא קשור גובה הספודיק) ובהדגשה על שלושת השלימויות.

    לחסיד חב"ד יש בעיה להצביע למפלגה שבה חברים אנשים שונאי חב"ד.

    אנשים שהולכים לאורו של אותו האיש שטען שאסור לשפוך דמים ולהלחם למען פיסת קרקע.

    ובקשר לרבי שלך ולניגוני חב"ד בטיש.

    ניגוני חב"ד הם קולמוס הלב. ניגונים שנכנסים אל הלב ומשפיעים

    הרבי שלך אדם גדול וחכם ולכן הוא רוצה שתנגן ניגוני חב"ד בתקווה שזה ישפיע על הלב שלך.

    אבל אני לא מצביע למי שיודע לנגן ארבע הבית הכי טוב.



    6 תגובות

    מיין תגובות
    1. 6

      חבד צריכה להצביע ליחד מכיון שזה המפלגה הכי מתאמה לחבד וג סתם מתחנפים לחבד

    2. 5

      שוקי מנדל צודק בתגובתו שחב"ד מרחיקה את עצמה מכלל הציבור החסידי בנטיותיה הלאומיות. חבל שזה המצב. לדעתי יש הבדל בין חב"ד בירושלים וביתר שהם יותר מחוברים ליתר החסידים, לחב"ד בכפר וביתר ערי הארץ שהם מנותקים יחסית מהאווירה החסידית הכללית.

    3. 4

      למאיר אשכנזי
      במקום לתפוס את מנדל בשורה האחרונה וממש לא עיקרית, הגיע הזמן לחסידי חב"ד לשים את הדברים על השולחן ולהחליט אם הם חרדים או מזרחיסטים.
      אולי תסביר לנו איזו מפלגה יותר חרדית בדגש על שלש השלמויות (כן גם שלמות התורה אחת מהם) הליכוד? הבית היהודי?? איך ישנם חסידי חב"ד שלא מתביישים שוב ושוב להצביע למפלגות חילוניות וחצי חילוניות? נשמח אם תתייחס לעיקרן של דברים ולא תסיט את הדיון למקומות צדדיים

    4. 3

      חסיד חב"ד יקר!
      תשובה חלשה לשאלה אמיתי ונוקבת…

    5. 2

      אינני חסיד חבד אך אני מוכיר מאד את חסידות זאת ובמיוחד ךאור אמת הבחירה שם הם בוחרים לא לחבריהם אלא למי שצריך יחד