סליחות, שחרית ושוקו • ישראל גליס ברשמים מהכותל

    ישראל גליס No Comments on סליחות, שחרית ושוקו • ישראל גליס ברשמים מהכותל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הזמן: הימים האחרונים של שנת תשע"ד. המקום: תפילת ותיקין בכותל. שעה לפני תחילת התפילה נשמעים ברחבה ובמנהרות הכותל אמירת הסליחות של בני עדות המזרח במגוון של מנינים כאשר שליחי הציבור הם פייטנים מבוגרים צעירים וילדים, כשלפיוט הפותח מה לך נרדם יש משמעות גדולה בצינת הבוקר של ירושלים וממשיכה באדון הסליחות וענינו ושומר ישראל.

    עשרות שנים של תפילת בוקר מוקדמת בכותל כאשר חלק גדול מהמתפללים כבר לא כאן – הם בעולם העליון, ממשיכה המסורת של תפילת הבוקר ומגבירה את עוצמתה בימי חודש אלול.

    ליד המחיצה המפרידה בין עזרת גברים לעזרת נשים מצטופפות מאות נשים במקומות הקבועים שלהם בשיח שקט עם בורא עולם המנין הצמוד לאבני הכותל וליד המחיצה מתקיים מנין שהיה פעם של חסידי קרלין סטולין בראשות הרב ישראל וינגרטן זצ"ל כאשר קריאת שמע ישראל הידהדה לפנות בוקר עד לתוך בתי העיר העתיקה כיום ממשיך את המנין הרב יוחנן וינגרטן. כבר שנים רבות הוא מגיע כשעה לפני התפילה ודואג שלכל אחד יהיה המקום שלו הסטנדר עם שני כסאות וסידור כלבבו של כל מתפלל. כשיש יותר מדי אורחים בימי שני וחמישי עושים מה שנקרא בית שני כדי שכולם יהיו מרוצים ויקבלו עליה או הגבהה.

    מנין נוסף במרחק לא קטן בנוי על היסטוריה של משפחת אייזנבאך. אברום אייזנבאך ואחיו הרב ועלוועל שנפטר לא מזמן בגיל 102 במהלך יום השני של ראש השנה. היה לו ספר תורה קטן שבו הוא היה עושה הגבהה בכל שני וחמישי. הרב דב פוברסקי זכה בסוף ימיו להסיע אותו לביתו ומספר על האיש שהמריבה היחידה שהיתה לו בחיים זה מי יקח אותו הביתה – השאיר 1200 צאצאים. כיום, נכד של נין – דור שישי של מייסד המניין שומר על כללי ההתארגנות שלו כבר עשרות בשנים.

    בכניסה לרחבת הכותל יש את המנין של הרב פורוש והרב חיים סמוטני הנקרא המנין הליטאי של הפרושים, מלפניו נמצא המנין המהיר של יוסי וינברג הנקרא משום מה יוסי בובה מבאי ביתו של מרן הגרי"ש אלישיב עליה נמנים לומדי השיעור הוותיק ביותר בכותל שתחילתו עם הרב ישעיה שיינברגר וממשיכו הרב מרדכי דרוק וכיום בנו הרב ישראל מאיר דרוק. כך בתוך המנהרות מנין של חסידי ברסלב וברחבה מנינו של הרב המקובל יעקב עדס ומנין התימנים של הרב סיאני. המקובלים מול קודש הקודשים שם מנינו של הרב מאיר גץ זצ"ל ויסלחו לי אלו ששכחתי אותם ויש רבים מהם.

    לפני התפילה ובעיקר אחרי התפילה במעלה הכותל המערבי מתייצבים הרב דוד ויסנשטרן ואשתו הבאים בכל בוקר שעתים לפני תפלת נץ החמה ומעמידים שני דוודי מים עם כמעט 1000 כוסות שתיה ועשרות שקיות חלב וכל החפץ בשעת בוקר כזאת בכוס קפה או שוקו או תה בכמה טעמים, רוגלך ושאר מיני מאפה יכול גשת ובמאור פנים יתקבל עם חיוך של בוקר ובקשה קטנה מהרב דוד – 'תבוא גם אחרי התפילה'.

    יצוין שהמבצע היומי הזה בכל בוקר החל לפני הרבה שנים עם חסיד ויזניץ רבי חיים יוסל ז"ל עם כמה כוסות קפה וזה גדל בזכות היוזמה של רבי דוד ויסנשטרן ואשתו במסירות בכל בוקר משעתיים לפנות בוקר עד השעה 8. גם שוטרים וחילים ושאר אנשי הבטחון נהנים מטוב ליבם של הויסנשטרנים. שימו לב שהכל בהתנדבות ומכספם הפרטי. יש קופה קטנה בצד שמאל למי שבכל אופן רוצה לתרום. ליד הקפה והשוקו נפגשים ממגון מתפללי הותיקין ומעלים חוויות יומיות.

    גם הנסיעה לכותל היא חוויה מיוחדת ברכבים הפרטיים ובאוטובוסים.

    שעות הבוקר המוקדמות נותנים השראה של אחדות בין שבטי ישראל מנינים מנינים וכשמגיעה השעה היעודה בתפלת צור ישראל קומה בעזרת ישראל רחבת הכותל דוממת ומה שנשמע זה את קולם של הציפורים והיונים מעל הכותל המערבי.
    האחדות מתחילה מהמנין של יוחנן וינגרטן עם מגוון המתפללים מהרב גדול המקובלים הרב אביש צינווירט ובהמשך רבה של קהילת בעלז והרב רייך מצאנז וחסידי גור וקרלין אמרנו ועד רבנים מכובדים במנין הפרושים ומסתייימת בכוס קפה או שוקו של רבי דוד ויסנשטרן ואשתו.

    תכלה שנה ותחל שנה ובירכותיה ויתקבלו תפילותינו ברצון



    0 תגובות