'רפאל' חושפת: אלו הטילים שיתמודדו עם האיום החדש

    קובי פינקלר No Comments on 'רפאל' חושפת: אלו הטילים שיתמודדו עם האיום החדש

    חברת רפאל מערכות לחימה חושפת היום (רביעי) כי היא עוסקת בפיתוח מיירט כמענה הגנתי לאיום הטילים ההיפרסונים, אותם הציגה איראן כנשק שובר שיוויון במערכה שלה מול ישראל. קלע חד יש יכולת תמרון מתקדמת כנגד טילים שטסים במהירות של פי 5 ממהירות הקול

    צילום: רפאל
    22:29
    04.05.24
    קובי פינקלר No Comments on ממובילי הטבח: צה"ל חיסל בכיר בג'יהאד האיסלאמי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות בע"מ חושפת היום (רביעי) כי היא עוסקת בפיתוח מיירט כמענה הגנתי לאיום הטילים ההיפרסונים, אותם הציגה איראן כנשק שובר שיוויון במערכה שלה מול ישראל.

    "קלע חד- Sky Sonic" הינו שמו של המיירט בקדמת הטכנולוגיה, בעל יכולת תמרון מתקדמת במהירויות על לעבר המטרה שיתמודד כנגד טילים היפרסוניים שטסים במהירות של פי 5 ממהירות הקול ובעלי כושר תמרון וחמקנות. המיירט ייחשף לראשונה בביתן של חברת רפאל בתערוכת הסלון האווירי בפריז שתפתח בשבוע הבא.

    יו"ר רפאל, ד"ר יובל שטייניץ אמר: "רפאל החלה להיכנס לתחום של יירוט טילים ורקטות כבר בשנת 2007 ומאז ישנן סדרות של מערכות- כיפת ברזל, קלע דוד, פיתוח מיירט הלייזר מגן אור שיכנס למבצעיות בטווח הקרוב. הפתרון הבא בתור מה שנחשוף בסלון האוירי בפריז- קלע חד sky sonic, שהמטרה שלו מערכת המאפשרת להתמודד עם סוגי איומי שונים, איומים היפרוסוניים".

    "מערכת כזו לא קיימת בעולם ויש לנו את כל היסוד להאמין כמו שהצלחנו להיות ראשונים וייחודיים בעולם לאיומי רקטות, הראשונים והיחידים בעולם עם כיפת ברזל והראשונים והיחידים בעולם עם קלע דוד. כך גם נהיה בין הראשונים בעולם למיירט היפרסוני".

    "טיל היפרסוני הוא טיל הטס במהירות גבוהה ממהירות האור, מעל חמישה מאך. כל טיל בליסטי מגיע למהירויות כאלו ויותר הטיל הזה מתמרן במהירויות האלו וזה גם הקושי מול הטיל הזה.
    טיל שיוט הוא גם קשה ליירוט, הוא מתמרן כמו מטוס ומשנה את מסלולו, בנוסף הוא במהירות תת קולית".

    "הטילים ההיפרסונים דומים במהירות לטילים בליסטיים אך מבחינת המסלול שלהם הם מתמרנים כמו מטוס או טיל שיוט, יש כאן שני אתגרים שיש להתמודד איתם ולכן האתגר קשה שבעתיים.
    ומה שאנחנו נחשוף בפניכם, נמצאים בפיתוח מתקדם של הטיל שבעברית נקרא "קלע חד" ובאנגלית סקיי סוניק. רפאל הוא בית הפיתוח והייצור הטוב בעולם ליירוט טילים בתוך האטמוסיפירה כמו כיפת ברזל, קלע דוד מתוחכם פי כמה – טילי שיוט, בליסטים הגנה בלייזר "מגן אור" ומעתה גם קלע חד- סקיי סוניק".

    video
    play-sharp-fill

    "רפאל בתנופה אדירה, ההזמנות הגיעו לראשונה בהיסטוריה ל-40 מיליארד ₪, סכום אדיר, המיכרות גם עולות בקצב המהיר וההזדמנויות בעקבות המלחמה באוקראינה נותנות את אותתיהם. רפאל היא החברה המובילה מכל התעשיות בפרסי ביטחון ישראל, אתמול קיבלנו את פרס 59 ושנה הבאה נחגגו את הפרס השישים. אין עוד תעשיה שהגיעה למספר הזה. אנחנו לא רק תעשיה ביטחונית מובילה , רפאל היא סוג מיוחד של תעשיה ומתנהלת כמו ממכון מחקר אקדמי. יש כאן שילוב שלא קיים באף מקום בעולם".

    יואב הר אבן: "בהקשר של קלע חד- אנחנו החלטנו כחלק מהאסטרטגיה, לפני שלוש שנים זיהינו את האיום כאיום הבא שצריך לתת לו מענה, יזמנו את הפעילות הזו מסיבה אחת פשוטה. הסיבה שאנחנו בסוף חזון רפאל הוא ייחודי בנוף בעולם ובישראל- לפעול למען ביטחון מדינת ישראל. להיות החזית הטכנולויגת בסוף החזון".

    video
    play-sharp-fill

    "זו המשימה שלו, והפרוייקטים שנכנסים ברפאל עוברים את שתי השאלות- מדינת ישראל וחזית הטכנולוגית. הדבר שמאפיין את הפיתוח הזה ואחרים זה העיסוק המאוד משמעותי במחקר ופיתוח ברפאל, 45 אחוז מפעילות רפאל היא מו"פ. רובו מוזמן ע"י משרד הביטחון. הם שותפים לזיהוי האתגרים ולהחליט מה עושים ואז אנחנו משקיעים את הכספים".

    "זו זכות גדולה מאוד להיות החברה שמובילה את הפיתוחים האלו. ואנחנו עומדים באחוזי הרווחיות למרות ההשקעה הגדולה במו"פ. אנחנו עצמאיים, חושבים עסקים, שומרים על יצירת הרווח. ברור שאין לנו יכולת רק להרוויח, את היתרה אנחנו משיקיעם במו"פ לדוגמת מגן אור, זה מחר של רפאל של 20 שנה, אנחנו מוקד ידע לאומי ויש נקודת זמן שזה הופך להיות מוצר. צריך הרבה אומץ וסבלנות ובסופו של יום זה מחזיר את ההשקעה וגם התוצאות העסקיות שלנו.
    הוכחנו שלא הכל שכר, ויש פה 8000 עובדים שממשים את החזון, וכל בוקר קמים ואומרים שהם פה למען ביטחון המדינה".

    יובל שטייניץ: "רפאל עושה מו"פ בסכום עצמי ומוזמן 5 מליארד ₪ בשנה. אנחנו ללא ספק חברת הייטק הגדולה בישראל מבחינת ההשקעה במחקר ובפיתוח.

    דברי שטייניץ

    שאלה: מה לוחות הזמנים של מגן אור? לא רוצה להיכנס ללוחות זמנים גם כי אי אפשר לדבר, כל המאמצים של רפאל. מספר חד ספרתי נמוך של שנים. המשדר נמצא כולו על מכולה אחת, כמו כל משגר של הגנה אוירית. עובדים במלא העוצמה בליווי משרד הביטחון.

    שאלה: מערכת ליזר מורכבת ממקור ליזר שניתן להביא ממספר מקומות? הדבר הנכון לעשות הוא למערכה מתמרמת בעשרה קילמוטרים. עובדים עם סיוון. מצאנו פיתרונות הולמים לכל הבעיות של הנאוטילוס.

    שאלה: האם נדרשתם להאיץ תהליכים ספציפיים? דברים שלא פיתחתם בעבר?
    תשובה- צבר הזמנות הוא מאוד גדול, אנחנו בהגברת כוח הייצור שלנו תמיד עם הבעיות של שרשרת האספקה. אנחנו עוסקים כל הזמן בהגדלת מלאים כל הזמן באופן אסטרטגי, לא באופן ספציפי.

    הגידול בהזמנות ובמכירות, הגידול בקצר האדם היה יותר קטן. מערכו הגנה חוץ אטמוספירות, טסות לגובה רב ויודעות לטוס לנק המפגש. טיל בליסיטי יודעים להגיע לאן יעבור. האיומים ההיפרוסנים טסים בגובה שלא נוח לאף אחד ממערכות ההגנה הקיימות היום. הגובה מייצר אתגר נוסף, אם יש מכ"ם

    1. התוקפים ההיפרסונים.
    2. מהירות של טיל עם מטוס.
    3. גילוי מאוחר של האיום.
    4. קושי לרדוף אחרי מטרה מאוד מהירה.
    5. קושי לראות את מסלול התוקף.
    6. רוב הטיסה בגובה

    קיג'אב- טיל היספורסוני, הרוסים מדווחים על עוד שתי מערכות- מסיפינות וטיל בליסטי.
    גם לסינים יש וגם צפון קוריאה. אנחנו כבר לא בתיאוריה, יש איומים היפרסוניים, עדיין אין טילי שיוט אבל זה שם, זה מה שאנחנו הולכים לראות.

    פיני יונגמן: "רוב המערכות שמגינות על אזרחי מדינת ישראל הן מערכות של רפאל, אני אציין מערכות נוספות חלקן לא משרתות בישראל ואנחנו רק מוכרים. המערכות שלנו כולן מוכחות מבצעיות, גם קלע דוד יש מערכות טכנולוגיות שאין לשום מוצר אחד בעולם. בקלע חד יש טכנולוגיות שאין באף מערכת בעולם. לא הצליחו להדביק את הקצב של הפיתוחים".

    "אנחנו גם מעבדה לאומית גם באוויר אוויר ובתחום ההגנ"א הרבה תעשיות בעולם רוצות להיות שותפות שלנו כי אנחנו מובילים עולמית. אנחנו שחקן בינלאומי שנשען על 75 שנות נסיון.
    מערכות הגנה אוירית של רפאל- פיתון ודרבי, פיתון 5".

    מערכות שו"ב- ניהול המערכות סיסטס אוף סיטסטם. מערכות הגנה ימיות- ברק 8 ומגן אור ימי.
    הגנה אוירית- כיפת ברזל מגן אור משפחת ספיידר טילים מטווח 20 ק"מ ועד 150 ק"מ כולל טילי ארוכי טווח ליירוט טק"ק ודרון דום ליירוט רחפנים.

    אנחנו מתחזקים את המערכות לאורך כל שנות הפעולה שלה.

    מה הייחודיות ברפאל? תכן מערכתי וארכיטקטורה פתוחה- כל טיל שלנו יוכל להשתלב במערכת זרה בעולם, זו תפיסת הפיתוח שלנו. כדי שנוכל לשלב את השו"ב והמיירטים בתוך המערכת של הלקוח. אין צימוד שלא ניתן לנתק. לדוגמה- פטריוט הצימוד הוא כזה שלא ניתן למכור חלק אחד מהמערכת

    .

    המוצרים שלנו בשלים ובחזית הטכנולוגיה והגמישות היא כזו, אנחנו מדברי על אספקות של פחות משנתיים. ההתאמות הפיתוחיות והייצור יותר זריזות מכולם. מחירים זולים ביחס לאחרים לכלכ המערכות האויריות. יש לנו יכולת אין האוס להכל. לא הכל אנחנו עושים בפנים בגלל תיעדוף כלכלי אבל האופן עקרוני אנחנו יכולים לעשות הכל מקצה לקצה. אנחנו לא נשענים על אף אחד. החזון שלנו מדבר על מדינת ישראל והמשמעות פשוטה- מחוברים הדוק למערך המבצעי של צה"ל על מנת לתת את מקסימום הפיתרונות למדינת ישראל.

    הרקטה הראשונה בעולם שוגרה ע"י הסינים במלחמת העולם הראשונה, העולם זז והטכנולוגיה מתקמת והתפיסות לתקיפה והגנה השתנו, היום מגנים על נמלים, נמלי תעופה, על ערים ואזרחים. החמאס והחיזבאללה רוצים לפגוע גם באזחרים. יעדי ההגנה הם רבים ומגוונים.
    האיום ההיפרסוני הוא איום קשה אבל אנחנו אומרים בגאווה, אנחנו יודעים לטפל בהם. כל טילי השיוט מעל הקרקע רחפנים שהפכו להיות איום ולנו יש מערכת נקראת דרום דום שמטפלת במאסות ובבודדים וכמובן מלטים בבודדים ומספרים גדולים.

    האיום ההיפרסוני- מדברים על מהירות של מאך 10 ומעלה והאיום רק הולך ומתעצם והאתגר הגדול הוא הטווח- חוץ אטמוספירה מדובר על גובה מעל 70 כי האויר הופך להיות דליל הותנועה של האיום שונה החיכוך נמוך יותר, שם האתגר הגדול. טיל שטס בגבהים כלאו לא יודעים לאן הוא מכוון ואיפה הולך לפגוע, אתה רוצה ליירט אותו בכל מצב.לפני שהוא חודר לגבהים שמערכות ההגנה של היום יודעת ליירט.

    "אנחנו ברפאל רואים את תפיסת שכבות ההגנה האוירית של ישראל זה יושב על שנות נסיון רבות מאוד. יש לנו מערכות קצרות טווח- הגנה צמודה, מגן אור וכיפת ברזל. הצלחת מערכות ההגנה של רפאל: 100 אחוזי הצלחה קלע דוד. מעל 95 אחוזי הצלחה כיפת ברזל. פיתון 5- אסדת כריש. יירוט מבצעי ראשון של ברק 1 באסדת כריש".

    מובילים בארץ ובעולם בתחום ההגנה, ונמצאים בחזית הטכנולגיה והחדשנות בתחום ההגנ"א
    מערכות מבצעות מוכחות בקרבהשקעה מתמשכת בפיתוח ובחדשנות טכנולוגית מערכת ההגנה של רפאל הן הלפיד הטכנולוגי.

    יובל שטייניץ: "לפי כל ההערכות מגן אור יחסוך מיירטים של כיפת ברזל, מגן אור יגן בזול על מדינת ישראל. קלע דוד הוא סיפור יוצא דופן, חסר תקדים בקנה מידה עולמי. רמת התחכום ויכלות התמרון והגמישות והיכולת ליירט מגוון עצום של מתרות. קלע דוד הוא קפיצה של דור או שניים קדימה.

    שאלה: בנוגע ליירוט עצמו בקלע חד- באיזה גובה? מיירט דו שלבי- יודע גם לפגוע וגם להשמיד בגדול כל כמו מיירט אחר. המיירט יגיע לנקודה שאנו צופים ששם האיום יעבור. הגבהים שציויינו על ידי יובל בייסקי שהם פחות נוחים למערכות הקיימות, בטווח של 70 ק"מ. טיל היפרסוני מתקדם יכול לבוא מכיוונים שונים ולתמרן, מזהים אותו רק ברגע האחרון. כושר התמרון הוא כז שנוכל לעקוב ולשנות את המסלול שלו ולהמתין לו בנק' היירוט האופטימלית.

    "גם כיפת ברזל שמיועדת להשמיד ע"י רשק, היא פוגעת היט טו קיל, מכוונים שתהיה מספיק גמישות ביירוט שנוכל גם בחליפה, אך הטיל הוא רץ לכיוון היט טו קיל. מפתחים מערכת גילוי חדשה? תמונה אוירית מלאה של כל המערכות, הרעיון הוא להתבב על מערכת הגילוי של מדינת ישראל. ישנו ניהול הגנה אוירית במדינה. מדובר על טכנולוגיה ייחודית שלא קיימת לעול"ם.

    למה הצגתם רק עכשיו אם כבר שלוש שנים עובדים על זה? כיוון שרצינו להציג בסלון הואירי וכן אישור לחשיפה התקבל רק עכשיו. התחלנו לפתח הרבה לפני המלחמה באוקראינה אנחנו עם יד על ההדק על האיומים המפתחפים 10 שנה קדימה.

    באיזה רב"ט מדובר? באיזה שלב הפיתוח? האם היה ניסוי ומהם לוחות הזמנים? לא נוכל לענות. אין אישור לחשיפת הטכנולוגיה, היא לא קיימת בעולם, התפיסות הטכנולוגיות שקיימות היום, זה משהו אחר לגמרי. בתקופה הקרובה נתחיל בניסויי טיסה ובמצעיות- זה לא משהו שניתן לשתף. אנו מפתחים את המיירט בכספי המו"פ של רפאל אין לנו שותף כרגע. למרות זאת אנחנו בבקרה והנחיה של משרד הביטחון. עם זאת מוגבל בשיתוף.

    זהו לא מערך סוללתי כמו כיפת ברזל, זה יהיה מערך ארצי ואין צימוד בין מכ"ם למיירט ושוב. התמונה היא כוללת. המיירט הוא לא מיועד אבל חבל להשתמש בו כנגד איומים בעזה. מגן אור היתרון שלו שאין לו טיים ליין, ברגע שמטר זורחת מיד ניתן לזרוק עליה את קרן הלייזר.

    אנחנו נכנסים לשני תחומים חדשים, להיפרסוני ונשק לייזר נשק אנרגיה, וזו גם רק ההתחלה.
    עסקה ראשונה למכירת קלע דוד לפינלנד, פוטניציאל מאוד גדול וסיוע של משרד הביטחון. כולי תקווה שזו רק ההתחלה. המעורבות של משרד והביטחון בצה"ל הוא הגוף שיפעיל בסוף את המערכות ולכן אנחנו זקוקים להם. היו נסיונות של מערכות אחרות גם.

    יש מטרות היום בעולם שהן סופר סוניות, ומטרות בעולם שיכולות להיות נכונות לבחינת המיירט הזה. בוחנים בניסויים מסלולים מסויימים ובשאר אתה בודק ומתקף בסילומציות שלך . יש מספיק מטרות שיכולות לשמש בפיתוח. שהאיד 163 התייחסות לאיומים באוקראינה? כל המערכות שלנו יודעות ליירט את זה.



    0 תגובות