בג"ץ החמץ ועם המאבד את עברו \\ הרב אליעזר שמחה ווייס

    הרב אליעזר שמחה וויס No Comments on בג"ץ החמץ ועם המאבד את עברו \\ הרב אליעזר שמחה ווייס

    חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, הרב אליעזר שמחה ווייס בטור מיוחד לקול חי

    הגאון הרב אליעזר שמחה וייס צילום: פלאש 90
    0:16
    19.03.24
    נתי קאליש No Comments on בראשות גדולי הדור: בישיבת רש"י חגגו חצי יובל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לְמַ֡עַן תְּסַפֵּר֩ בְּאָזְנֵ֨י בִנְךָ֜ וּבֶן־בִּנְךָ֗ אֵ֣ת אֲשֶׁ֤ר הִתְעַלַּ֙לְתִּי֙ בְּמִצְרַ֔יִם וְאֶת־אֹתֹתַ֖י אֲשֶׁר־שַׂ֣מְתִּי בָ֑ם וִֽידַעְתֶּ֖ם כִּי־אֲנִ֥י ה'׃ (שמות י', ב':)

    וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם. (שמות י״ג, ח׳)

    "עם ללא עבר, אין לו עתיד" אמר נפוליאון בונפרט למתפללי בית הכנסת בו ביקר בליל ט' באב לפני יותר ממאתיים שנה. הוא אמר להם זאת כאשר נכנס לבית הכנסת ומצא את המתפללים אומרים קינות על הרצפה. לשאלתו ענו כי הם עושים כך משום אבלות על חורבן ירושלים, שקרה לפני כ-1,800 שנה. עם ששומר אמונים לעירו האהובה במשך 1,800 שנה עוד יזכה לשוב אליה, הוא אמר בהערכה רבה.

    בעצם מה שנפוליאון אמר ומצוטט  בשמו על חשיבות העבר לעתיד הוא בבואה של מה שנאמר בתורה בזמן יציאת מצרים – החשיבות לספר לבנך ובני בנך מה קרה לפני ואחרי יציאת מצרים. עלינו לזכור את העבר וללמד את הדורות הבאים מה קרה ואיך קרה שבני ישראל יצאו ממצרים, ובכדי להצליח בכך חז"ל לימדו אותנו: בכל דור ודור חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים.

    בליל הסדר בו אנחנו משחזרים את יציאת מצרים, עושים זאת בפרוטרוט באכילת מצה ובביעור חמץ מביתנו. איזה עתיד יכול להיות לעם ששוכח את העבר ומתנתק מההיסטוריה שלו, שאינו מראה  לבניו ולבני בניו את ההיסטוריה ועברם?

    כמה עצוב השנה ללמוד ששופטי בג"ץ קבעו שלא ניתן יהיה למנוע הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח! אולי יש סיבות טכניות שבגללן שופטי בג"ץ הרגישו שלא היה להם מנוס לקבוע את החלטתם, אבל סוף דבר החלטה זו הינה מכה לכלל עם ישראל.

    יש פתגם ביידיש: "וואס איז מיר  א'נפקא מינה אז  דער נאר שלאגט  מיר אדער דער חכם שלאגט מיר עס טיט וויי"

    והכוונה :מה זה משנה אם חכם מרביץ לי או טיפש מכה אותי זה מכאיב באותה מידה …

    בעבר היו אלה אויבי ישראל שניסו למנוע מהיהודים את שמירת המצות ואילו היום זו החלטה שבית משפט מתערב בה מסיבות משפטיות ועם הנמקה חכמה.  

    לעם ישראל זה לא משנה! זה כואב וזה מנתק אותנו מהעבר.

    עוד אמרה מיידיש :"װי עס קריסטלט זיך, אַזוי ייִדלט זיך" מה שעושים הנוצרים עושים אחריהם היהודים…

    אומרים כי טיפה קטנה משקפת את כל הים. זה זמן רב ידוע שמדינת ישראל היא אמריקה זעירה ומשקפת אותה בדיוק כמו שהטיפה הקטנה משקפת את הים הגדול. וכמו שבאמריקה מתנתקים ומתרחקים מהמסורת שלה – מתביישים בעבר, מורידים אנדרטות, משנים שמות של אוניברסיטאות,  הכל בשם הפוליטיקלי קורקט, במדינת ישראל הולכים בדרך דומה לארה"ב ומתנתקים מהעבר. 

    ר' יהודה הלוי כתב: עַבְדֵי זְמָן עַבְדֵי עֲבָדִים הֵם –עֶבֶד אֲדֹנָי הוּא לְבַד חָפְשִׁי:  לפי זה  המשמעות של עם חפשי  היא להיות עבד ה'. אם  משמעות המילים בהמנון – "להיות עם חופשי" היא להיות חופשי מן המצוות ומן העבר, אזי  כמו שנפוליאון אמר, איזה עתיד יכול להיות לנו?!

    כל זמן שנישאר עבדי ה' יש לנו הבטחה ש"כָּל־כְּלִ֞י יוּצַ֤ר עָלַ֙יִךְ֙ לֹ֣א יִצְלָ֔ח וְכָל־לָשׁ֛וֹן תָּֽקוּם־אִתָּ֥ךְ לַמִּשְׁפָּ֖ט תַּרְשִׁ֑יעִי זֹ֡את נַחֲלַת֩ עַבְדֵ֨י ה'…." – תמיד ננצח בוויכוחים רעיוניים (פירושו של רבי סעדיה גאון בספרו אמונות ודעות) רק חבל על התועים שיאבדו ! 



    0 תגובות