אור החיים: גילוי שכינה – חשוב יותר מבשורת הזרע והארץ

    הרב ברק בן ניסן No Comments on אור החיים: גילוי שכינה – חשוב יותר מבשורת הזרע והארץ

    הרה"ג ברק בן ניסן בפינה יומית מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה

    הרב ברק בן ניסן
    15:25
    19.03.24
    קובי פינקלר No Comments on תיעוד מחאן יונס: פשיטה רגלית וחיסול מחבלים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    וַיֵּרָא יְהֹוָה אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַיהֹוָה הַנִּרְאֶה אֵלָיו:

    רבינו האור החיים הקדוש לומד מוסר עצום ונורא מהנהגתו של אברהם אבינו: הקדוש ברוך הוא נראה אליו ומבשר לו שני בשורות עצומות:
    א. שיהיה לו ילדים למרות שהוא בגיל זקנה.
    ב. שיתן לזרעו את ארץ ישראל הקדושה.

    לאחר מכן בונה אברהם מזבח, וכפי שנאמר בפסוק 'ויבן אברהם מזבח לה' הנראה אליו'.

    שואל רבינו הקדוש שהמילים 'לה' הנראה אליו' מיותרות???

    ומתרץ רבינו הקדוש תירוץ מבהיל, שאברהם לא החשיב לכלום בשורת הארץ והזרע, לעומת מה שזכה לגילוי שכינה, ובנה את המזבח רק להודות על גילוי שכינה, ולא על בשורות הגדולות של הארץ והזרע, כי הוא ביטל את כל הנאותיו ותאוותיו, לעומת תאוותו וחשקו בהתגלות השכינה.

    ובזה מסביר רבינו הקדוש את המסופר בגמרא, שבן עזאי לא הוליד, כי אמר 'ומה אעשה ונפשי חשקה בתורה'. כי חשקו בתורה ובמצוות יותר מחשק הזרע, והכניסו את כל כוח החשק, בתורה הקדושה, ולכן לא היו מסוגלים להשתמש בחשק להוליד ילדים.

    וזה לשון קודשו של רבינו הקדוש: 'כוונת הכתוב להודיע הפלגת חיבת אברהם בקונו, כי ה' נגלה אליו ובשרו בזרע ובנתינת הארץ, והוא לא החשיב בשורת ב' מעלות טובות לכלום בערך שמחתו בגילוי שכינתו יתברך אליו, לקיים מה שנאמר שובע שמחות את פניך. והוא אומרו ויבן מזבח לה' הנראה אליו, כאן פירש סיבת שמחתו אשר עליה בנה מזבח הוא לצד הראותו יתברך אליו, והבן. וזה אות לבניו כמה מהם אשר הרחיקו חשק הזרע בערך חשק התורה והמצות, וצא ולמד מבן עזאי בטענתו 'ומה אעשה ונפשי חשקה בתורה'. עד כאן לשון קודשו.

    גדולי החסידות אמרו שרבינו הקדוש נתכוין בקטע זה על עצמו, שלכן לא זכה לילדים, כי הכניס את כל כוחו בתורה. וכפי שאמר האדמו"ר רבי פנחס מקאריץ, כאשר ראה בפעם הראשונה את הספר, התבטא ואמר: 'רואה אני שמחברו של ספר זה לא היו לו בנים, מחמת שהניח את כל כוח המוליד שלו בספרו'

    והאדמו"ר מספינקא בספרו 'אמרי יוסף' כתב על קטע זה של רבינו הקדוש, וזה לשונו: 'וכמה מן המוסר בזה בדברי ה'אור החיים' הקדוש, אשר כמעט מחויב כל אדם שלא לשכוח דבריו הקדושים הללו בכל עת ובכל זמן'.

    [אור החיים לך לך פרק יב פסוק ז, נר המערבי – תולדות רבינו חיים בן עטר]



    0 תגובות