נחשוני המהפכה • ערוץ 2000: ככה הכול התחיל – מסמך נדיר

    אבי רוזן 29 Comment on נחשוני המהפכה • ערוץ 2000: ככה הכול התחיל – מסמך נדיר
    18:52
    18.04.24
    הרב נחמיה רוטנברג No Comments on מה בודק ישראלי לפני השקעה בעסק? כמה השני מרוויח

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "אם תשאלו אותי – איך אפשר כיום להחזיר בתשובה? אפשר לעשות את זה רק דרך התקשורת". דברים אלו נאמרו לפני כעשרים שנה ע"י המקובל הצדיק רבי שמעון חירארי שליט"א, במהלך דרשה שגרתית לכאורה שנמסרה מפיו מדי שבת.

    אף אחד לא חלם אז, שמכאן נלקח הרעיון להקמת ערוץ הרדיו החרדי הראשון…

    אהוד טמיר ושרון אלון בליל שידורים מהאוניה

    אהוד טמיר ושרון אלון בליל שידורים מהאוניה

    נשמע מוזר? אך מעשה שהיה כך היה.

    כמה מתלמידיו של הרב החליטו ליישם את הדברים הלכה למעשה והחלו בבירורים מקיפים, טכניים ואחרים – כיצד מוציאים לפועל את הרעיון. אם כי, למען האמת, גם הם היו סקפטיים והדבר נראה היה כחלום באספמיה.

    הצוות המצומצם כלל בתחילה את הרב פנחס כהן זכרונו לברכה ותיבדל לחיים ארוכים רעייתו, הרבנית תמר. הרב משה בן לולו, אז מרצה צעיר ונמרץ בתחילת דרכו. ניסים אביזוף ואישים נוספים שהיום כמו אז בוחרים להישאר עלומים.

    20140220_222214_resized

    מהפכנים בחצות. הרב יוסף ביטון

    בעיניים בורקות ובוערות, היטיב פנחס לסחוף אחריו את כל מי ששמע אותו. כל מי שהיה בקרבתו נדבק בלהט הקדושה, ברצון להצטרף לעשייה, לקרב את הגאולה.

    התחושה הייתה שעוד קצת מאמץ… אוטוטו והמשיח כבר מגיע…

    אוניית השידורים של ערוץ 2000 במיצרי ג'יברלטר

    אוניית השידורים של ערוץ 2000 במיצרי ג'יברלטר

    נשאר רק לטפל בכמה "עניינים קטנים" כמו, להחזיר בתשובה את אלה שעדיין לא חזרו… לחזק עוד קצת את אלה שמוגדרים שומרי תורה ומצוות… ועוד משימות חשובות.

    תחילה ניסו את כוחם בהקמת שידור וידיאו באמצעות מערכת כבלים פיראטית שהוקמה בשכונות דרום תל אביב. הייתה זו המערכת הראשונה בה העזו לשדר בכלל שידורים מצולמים עם תכנים תורניים, הרבה לפני שמישהו חלם על הקמת ערוץ הידברות שכיום עושה חיל… במסגרת הפעילות שודרו קלטות וידיאו של הרצאות רבנים, אולם המערכת הייתה מורכבת להפעלה והיקף האנשים שנחשפו לפעילות, היה קטן יחסית.

    אוניית ערוץ 2000 עם אנטנות המשדרים

    אוניית ערוץ 2000 עם אנטנות המשדרים

    אולם מהר מאוד הבינו שזה קצת גדול עליהם ועברו לרעיון להקים תחנת רדיו. ההפעלה פשוטה יותר. העלויות זולות יותר. וההשפעה – גדולה עשרת מונים.

    כל מי ששמעו מהם על הרעיון, הרימו גבה!

    20140220_222342_resized

    הדי.ג'יי שחזר והחזיר. הרב צביקה בן דוד

    הייתכן כדבר הזה? שדרך המכשיר הקרוי רדיו, שעד אז נחשב כאחד מכלי המשחית ההרסניים… הרדיו שדרכו הסיתו והדיחו וניסו להשכיח מעם ישראל כל זיקה ליהדות ולבורא עולם… הרדיו שלא חדל מלהשמיע ולטפטף ארס וכפירה… הכלי שהיה נחשב כמוקצה מחמת מיאוס… בכלי הזה ישודרו דברי תורה? האמנם?

    אולם חזקה הייתה עליהם הוראת מורם ורבם והם יצאו לדרך והחלו בהליכים להגשמת החלום.

    בירור פה ובירור שם. טלפון לזה ופגישה עם ההוא והעניין החל לקרום עור וגידים.

    20140220_222220_resized

    עובדיה מהגלידה. הרב עובדיה סלטון

    בין בירור למשנהו לא נותרו עסקנינו הנמרצים בידיים ריקות. הם ארגנו כנסים ועצרות התעוררות בהשתתפות גדולי הרבנים והמרצים ובהם הרב אמנון יצחק והרב אורי זוהר, כשלכולם הם סיפרו על תוכניתם הגרנדיוזית להקים תחנת שידור שתשדר מעל גלי האתר את דבר ה'.

    התגובות הראשוניות היו נלהבות וכולם בירכו אותם על הרעיון. רגע אחרי היו מי ששאלו את עצמם, האם לא מדובר בחבורת חולמים בהקיץ? אחרים ניסו לדבר על ליבם ולהחזירם לקרקע המציאות. "אתם מדומיינים. עזבו את זה. זה לא יקרה". היו שאף התבטאו בצורה חריפה יותר ובאוצר מילים שהיטיב לבטא את שחשבו על הרעיון ההזוי, כהגדרתם.

    שמשון אבידר בשידור ערוץ 2000

    שמשון אבידר בשידור ערוץ 2000

    אך ידידינו היקרים העדיפו להיות בגדר "שומעים חרפתם ואינם משיבים ועונים". להיפך, כל המשפטים הללו לא רק שלא ריפו את ידיהם, אלא דרבנו אותם למאמץ יתר כדי להוכיח לכולם שזה אפשרי.

    תחנות רדיו פיראטיות לציבור הכללי, היו אז לרוב. משדרים ואנטנות נמכרו בכל פינת רחוב. הסתבר שכל מה שהיה צריך, זה כסף ויותר מכך – אומץ ותושיה. המצרך הראשון לא היה כל כך בנמצא, אולם מזה השני היה להם והרבה.

    20140220_224731_resized

    רעיונות עלו ורעיונות ירדו כשכל העת נערכים כינוסי התעוררות וחיזוק, במהלכן רק הלכה והתחזקה התחושה שמשהו טוב קורה לעם ישראל. התעוררות שלא הייתה שנים רבות, נרשמה בקרב קהלים רבים.

    רגע האמת הגיע, אם כי למרבה הצער בנסיבות כואבות מאוד.

    הייתה זו התקופה בה אירעו פיגועי תופת קשים, כשהקשה שבהם אז, היה הפיגוע בקו 5 ברחוב דיזינגוף בלב תל אביב, בתחילת חודש כסלו תשנ"ה, בו נרצחו ונפצעו עשרות, ה' ירחם.

    הפיגוע הנורא שזעזע את כולם, היה בבחינת המכה בפטיש וההחלטה נפלה! עולים לאוויר! לא ממתינים יותר! התחושה הייתה שכל רגע שלא מתחילים בשידורים, מונעים תורה ותשובה מעם ישראל.

    אוניית השידור של ערוץ 2000 מול חופי תל אביב

    אוניית השידור של ערוץ 2000 מול חופי תל אביב

    המשדרים נרכשו, כך גם ציוד בסיסי למה שאמור היה להיות אולפן שידור… ובעצת הרבנים הוחלט שאין זמן מתאים יותר לעלות לשידור, מאשר ימי החנוכה – סמל למלחמתם וניצחונם של המכבים.

    יום ראשון, נר ראשון של חנוכה תשנ"ה. המתח בעיצומו… האנטנות הותקנו, המשדרים הופעלו ובמכשיר הטייפ החלה להתגלגל הקלטת ממנה בקע ועלה שיר חסידי ראשון בתחנת הרדיו הראשונה שהוקמה על מנת לשדר תורה ואמונה לעם. התחנה שמפעיליה שמו לנגד עיניהם מטרה – להשתמש בכלים של שנות האלפיים, כדי לקרב את אחיהם לאביהם שבשמים.

    בין כל התחנות שבמשך שנים שידרו כפירה וריקנות, הוללות ומתירנות, קמה וגם ניצבה בתדר 100 FM – תחנה חדשה. ערוץ 2000. תחנה שמפעיליה דלי אמצעים, אך מלאי אמונה. ללא שום ידע קודם בתחום הרדיו והשידורים, אך בעלי אמונה וחדורי שליחות.

    התגובות, היו מעל ומעבר לכל דמיון.

    שמשון אבידר על אניית ערוץ 2000

    שמשון אבידר על אניית ערוץ 2000

    השמועה על התחנה היהודית החדשה פשטה כאש בשדה קוצים. החלום שהפך למציאות, גרם להתרגשות רבה בקרב כל מי שחיפש משהו אחר. שונה. אמיתי.

     

    כך זה היה נשמע: המוזיקה היהודית של ערוצי הקודש

     

    מיום ליום התווספו למעגל המאזינים, אלפים רבים שמאותו רגע כיוונו את הסקאלה לתדר אחד. לערוץ 2000.

    20140220_222030_resized

    מייסד ערוץ 2000 הרב משה בן לולו לצד מגיש המשדר מני גרא שוורץ

    במשך השנים חזרו השדרנים ואנשי הערוץ שוב ושוב על כך שמאחורי הערוץ עומד מקובל גדול שמכוון את הדרך. לימים נחשפה זהותו של הדמות התורנית המרכזית שעמדה מאחורי הערוץ. היה זה האדמו"ר המקובל רבי אלעזר אבוחצירא זצוק"ל. רבי אלעזר יזם, תמך, עודד ועמד כל העת לימין העוסקים במלאכת קודש בעצה ובתושייה. בתקופות הקשות ביותר, שהכל היה נראה אבוד, שהרדיפות מהממסד הלכו והתעצמו, שכוחות הנפש הלכו ואזלו גם בקרב העסקנים הנמרצים ביותר – צוות הערוץ ידע את התשובה. נוסעים דרומה, לבאר שבע. אל הבית אליו פונים עשרות אלפים. וכמו תמיד הרב היה שם בשבילם. שמע את המצוקות, את הקשיים, את הלבטים, הישיר מבט אוהב והרעיף אהבה ודברי חיזוק וברכה שלא הותירו מקום לספק. ממשיכים! דוהרים הלאה, עם כל הכח והכלים שישנם.

    והקשיים היו רבים.

    הממסד, שהתעלם מעשרות התחנות החילוניות שצצו כפטריות אחר הגשם, לא הסכים להשלים עם מציאות של תחנה המשדרת אמונה, מקרבת לבבות, מאחדת ומביאה את דבר ה' ברמה לכל מקום אליו חדרו גלי האפ.אמ.

    פשיטות משטרתיות, החרמת ציוד ומעצרים, הפכו להיות דבר שבשגרה. התחנה נאלצה לנדוד ממקום מסתור אחד למשנהו, מרדפים ליליים, משחק מחבואים בלתי נגמר, שימוש בשמות בדויים ובעיקר תרגילים מתרגילים שונים, שלמרות שחלה עליהם התיישנות, לא כאן המקום לפורטם…

     

    כך זה היה נשמע: הפשיטות על ערוצי הקודש

     

    מלחמת הגרילה הזו הצריכה כסף והרבה. המאזינים שנקראו אל הדגל, נרתמו ונדבו ככל שיכלו להחזקת התחנה הפרטית שלהם. כך הם הרגישו.

    כעבור תקופה בה היה ערוץ 2000 היחידי ששידר תורה ויהדות 24 שעות ביממה, (מלבד ערוץ 7 שהחל כמה שנים קדם לכן לשדר מאוניה בלב הים ובמתכונת שונה לחלוטין) – וכשהתברר שבשביל לשדר לא צריכים מערכות מורכבות מידי כפי שהיה מקובל לחשוב עד אז – החלו לצוץ בזה אחר זה תחנות רדיו נוספות שפנו לציבור שומרי התורה והמצוות, שלימים זכו לכינוי המחמיא "ערוצי קודש".

    תחנות רבות עלו וירדו, עד שבמשרד התקשורת הבינו שגם לציבור שומרי המצוות מגיעה תחנה שתוכל לפעול בצורה חוקית, ובמקביל למלחמתם לסגירת הערוצים, פרסמו את המכרז הראשון להפעלת תחנת רדיו למגזר, בו זכה רדיו קול חי שמשדר מאז ועד היום, שנת הח"י לקול חי.

    זו ההזדמנות לומר להם, ליוזמי ומפעילי ערוץ 2000, בשם כל המאזינים – תודה!

    הכותב הוא בוגר ערוץ 2000 וכיום מנכ"ל קול חי

     

    האזינו לשעה הראשונה של תוכנית שידורי המהפכה עם מייסדי ושדרני ערוץ 2000: 

     

    האזינו לשעה השניה של תוכנית שידורי המהפכה עם מייסדי ושדרני ערוץ 2000

     

    האזינו לשעה השלישית של תוכנית שידורי המהפכה עם מייסדי ושדרני ערוץ 2000

     

    האזינו לשעה הרביעית של תוכנית שידורי המהפכה עם מייסדי ושדרני ערוץ 2000:

    20140221_002333_resized  20140220_224731_resized (1)    20140220_222249_resized



    29 תגובות

    מיין תגובות
    1. 29

      וואו תותח אין עליכם

    2. 28

      הייתי פשוט מרותק לרדיו ולא יכולתי להתנתק.
      מ-ד-ה-י-ם..
      תודה רבה

    3. 27

      ואוו… מדהים ומרתק.
      האזנתי לשידור המיוחד ונשאבתי שנים רבות אחורה במנהרת הזמן.
      כל הכבוד להם לאנשים הנפלאים שמסרו את נפשם על מנת שאנחנו נוכל לשמוע שידורים עם תוכן אמוני ותורני.
      חן חן לרדיו קול חי שיזם את השידור הזה, ובכלל, על שידורים נפלאים.
      כיף להאזין לקול חי!

    4. 24

      היה מרתק!
      תמשיכו הלאה, אנחנו מחכים!

    5. 23

      האם ניתן להוריד את השידור למחשב או לנגן.אני הקלטתי את השעתיים הראשונות ולא ידעתי שזה ימשך 4 שעות.אין באפשרותי לשבת שעתיים מול המחשב.אולי מישהו יכול להסביר איך להוריד את השעות שפספסתי ?

    6. 22

      הייתה תוכנית מדיהמה!! תמשיכו עם רדיו קול שמחה שהיה הרדיו הפירטי הכי חזק אי פעם.

    7. 21

      התכנית הייתה מ-ד-ה-י-מ-ה!!!!!!!
      היינו מרותקים מההתחלה ועד הסוף!!
      תמשיכו לעשות תכניות יפות ומענינות….
      ישר כח!

    8. 19

      נעים היה להזכר בחברה הנפלאים אך איפה שמשון אבידר למה אתם לא מחזירים אותו. את "הקיפ" שהוא היה עשה לנו כל בוקר אף אחד עדיין לא עשה.

    9. 18

      התחנות הקיימות צריכות ללמוד מהם איך אמורה לשדר תחנה שרוצה להקרה חרדית . קצת פחות מחלוקות ופוליטיקה וקצת ותר תוכן תורני .
      בידי השדרנים יש כלי ענק השאלה לאיזה כיון מכוונים אותו .
      שיהיה בהצלחה מאוד נהננו

    10. 17

      אכן היה מאד מרתק גם אני לא יכלתי לעזוב את הרדיו עד ל2 אחר חצות.
      אך הייתי מציע כמה שיפורים לפעם הבאה.
      1. שזה יוגש יותר מסודר – כמו שהרדיו היום עובד בצורה של מגיש וקהל – משהו כמו התכנית של גלסנר – ולא כמו שאז הם עבדו. כי בעצם לא כל כך הדגשתם – שאז רבים די סלדו מהסגנון – ואז זה היה מכוון בעיקר לחלק קטן יחסי באטכלוסיה שהם בעלי התשובה נוסח הבסטות (במחילה), והציבור וחרדי הוותיק ואפילו הטרי מסגנונות אחרים לא התחבר כל כך. וכן כשהקימו את הערותים הממוסדים מאד מקפידים עד היום שלכל החרדים יהיה מענה ולא יצטרכו את גלצ ורשת ב.. הסגנון ההוא היה קשהל לבליעה לרובנו.
      2. היה מאד מעניין לדעת איך לבסוף נסגר הערוץ ומה עשו מאד ועד עתה העובדים שלו – איך המשיכו.
      3. מה היחודיות של כל ערוץ באותם ימים לעומת המתחרים.
      4. יותר רקע על השדרים – לרובינו השמות לא ממש אומרים הרבה מעבר לזה שזוכרים אותם מאז.
      5. אותי אישית מאד מעניין הטכניקה – אם אפשר להתמקד. על משדרים התקנות וכו'.

      חוץ מזה היה כאמור מרתק ממש.
      תודה וכל טוב – תמשיכו עם רעיונות מגוונים הלאה והלאה.

    11. 16

      מעניין, לא ידעתי שבצלאל קאהן היה גם כתב בקול ישראל, חוץ ממה שהיה ביתד נאמן.

    12. 15

      חברים יקרים עם כל הכבוד הקרדיט לקול חי מגיע לרוזן מאז שהוא חזר לרדיו הרדיו השתפר פלאים….אני עוד זוכר אותו כשדרן מתוק…….

    13. 14

      ואוו….. פשוט מדהים, מרתק ומעניין.
      תמשיכו לרתק אותנו. אין דברים כאלה. כל הכבוד לרדיו קול חי.
      אין על רדיו קול חי. אוהבים אתכם ומעריכים על היזמה.

    14. 13

      תודה רבה לכם על תוכנית שהחזירה אותנו לעבר!! מחכים לעוד תוכניות כאלה

    15. 12

      לשלום אפילו שאני לא סגנון הבסטות אהבתי את הסגנון של גובה העניים אבל אתה אחלה בחור ככה זה נראה

    16. 10
    17. 9

      ל20 תודה על הלינקים.אבל בתור אחד שלא מתמצא מאומה במחשבים וכיוצ"ב אולי תוכל לפרט צעד אחר צעד איך עושים א"ז כי כשאני לוחץ על הלינקים המסך נהיה שחור ורק שומעים את התכנית.איך מורידים א"ז בבקשה תעזור לי!!!!!!!!!!!!1

    18. 8

      לכל השואלים, מי שמשתמש בדפדפן מסוג torch (לפיד) ישנה אפשרות להפעיל את השידור ואז ללחוץ על על אפשרות media שבצד שמאל למעלה ולשמור את השידור.
      בהצלחה

    19. 7

      סוף העולמות איזה תוכניייייייתתתתתתתתת!!!!
      וואווווווווווווווווווווווווווווווו!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      נהנתי מכל רגע. יישר כח, עובדיה מהגלידה מתוק.

    20. 4

      תעלו לאתר את התוכנית עם רדיו 10

    21. 2

      בקשר לשאלה של מני איך מורדים את הקובץ
      אחרי שלוחצים על הקישור יש ללחוץ על עכבר ימין ולאחר מכן על שמור שם
      בהצלחה