- רדיו קול חי - -

דירה למכירה: גבעתיים מובילה במהירות, תל אביב בהתפשרות

מחירון דירות יד2 חושף את הפערים האמיתיים הקיימים בין מחירי הדירות המבוקשים למחירי סגירת העסקאות בפועל. באתר ערכו הצלבה בין המחירים המבוקשים, כפי שהם מתפרסמים במודעות שמעלים גולשים המנסים למכור את דירתם, לבין מחירי הסגירה כפי שדווחו למס שבח לגבי אותם נכסים ספציפיים. הסקירה כוללת דירות מיד שנייה בלבד, ולמעשה מדרגת את הערים בישראל עפ"י הפער הממוצע בין המחיר המבוקש למחיר הסגירה בכל אחת מהן.

מהנתונים עולה, כי בתל אביב הפער בין המחיר המבוקש למחיר הסגירה הוא הגדול ביותר ומגיע כמעט ל- 168 אלף שקלים. עם זאת, אם מסתכלים על הפער באחוזים, הרי שקריית ביאליק היא שמציגה את הפער הגדול ביותר שעומד על 7.7% פחות מהמחיר המבוקש. אחריה בטבלה מדורגת חולון, שבה מחיר הסגירה נמוך בממוצע ב- 7.6% מהמחיר המבוקש. בחיפה מתפשרים מוכרי הדירות על מחיר שנמוך ב- 7.3% ובתל אביב הפשרה עומדת על 7.2% ב- 2013 לעומת 7.6% ב- 2012, מדובר בשינוי שנתי שטוב למוכרים.

עוד עולה מהדירוג, כי באשקלון מוכרי הדירות מתפשרים פחות – המוכרים מוותרים רק על 3.8% ממחיר הדירה המבוקש. בשדרות חל שיפור משמעותי השנה, כאשר הפער בין המחיר המבוקש למחיר הסגירה הצטמצם מ- 16.3% ל- 2.2% בלבד, דבר שכמובן היטיב עם המוכרים ונובע ככל הנראה מהשיפור במצב הביטחוני ביישוב.

 

באיזו עיר מוכרים הכי מהר דירות?

אתר יד2 בדק כמה זמן בממוצע לוקח למכור דירה מיד שנייה בפילוח לפי ערים. בנתיבות לוקח 7.1 חודשים בממוצע למכור דירה והיא עומדת בראש הטבלה. למקום השני הגיעה צפת, שבה הזמן הממוצע למכירת דירה הינו 6.3 חודשים ובמקום השלישי נמצאת טבריה, שבה ייקח לכם בממוצע 5.4 חודשים למכור דירה. בתל אביב הזמן הממוצע למכירת דירה לקח 5 חודשים ב- 2013, כמו ב- 2012. בירושלים התקצר במעט הזמן הממוצע למכירת דירה ב- 2013 ל- 5.2 חודשים לעומת 5.5 ב- 2012. עפ"י הדירוג, בגבעתיים לוקח הכי פחות זמן – רק 3.5 חודשים עד שהדירה נמכרת.

לדברי רועי שגב, סמנכ"ל אתר יד2: "ההשוואה בין המחיר המבוקש למחיר הסגירה מוכיחה ששוק הנדל"ן הישראלי הינו שוק משוכלל, שהמחירים בו נקבעים עפ"י ביקוש והיצע. מהמחקר עולה כי, המחירים המבוקשים קרובים ב- 2-7 אחוזים למחירי הסגירה והביקושים ברוב הערים בארץ נותרו קשיחים גם ב- 2013. במלים אחרות, לאור מצוקת הדיור, השוק הוא עדיין שוק של מוכרים והם לא נאלצים לחתוך במחירי הדירות ולעשות פשרות כואבות מידי".

לדברי עו"ד ושמאי המקרקעין חיים מסילתי, "הנתונים מראים שגם שוק היד שנייה הינו שוק קשוח, שוק בו ידם של המוכרים על עליונה. פער של 7% בתל אביב הוא פער קטן. כשמשווים את הנתונים ל-2012 המסקנה הזאת רק מתחזקת. במצב השוק הנוכחי לא נראה בקרוב ירידת מחירים, גם לא בשוק היד שנייה."