מומחי כללית מגישים: כך נתמודד עם לחץ וחרדה

    חיה ספיר No Comments on מומחי כללית מגישים: כך נתמודד עם לחץ וחרדה

    מבצע 'מגן וחץ' תופס את הכותרות ויחד איתו הנחיות פיקוד העורף לשמירה על בטחון התושבים • כדי להוריד את מפלס המתח והחרדה בעיקר בקרב ילדים, מציגים מומחי המחלקה לקידום וחינוך הבריאות בכללית את המדריך המלא להתמודדות עם מצבי לחץ וחרדה

    צילום: elements.envato
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אחת לתקופה, אנחנו מוצאים את עצמנו בעיצומו של אירוע בטחוני מתגלגל. כעת, עם תחילתו של מבצע "מגן וחץ" ואיתו החשש מירי טילים לאזורים שונים בארץ, מגישים מומחי המחלקה לקידום וחינוך הבריאות בכללית, מספר טיפים להתמודדות עם מצבים של לחץ וחרדה.  

    ראשית, חשוב לזכור כי התנהגותם של ההורים משפיעה ישירות על הילדים. אם המבוגרים מתנהגים בצורה רגועה ושקולה, הדבר יגרום גם לצעירים להתנהג בצורה דומה. אם ההורה משדר חרדה, המסר עובר אל הילד. נחישות הורה חשובה להעברת מסר רגוע ושקול לילד.

    ילדים קטנים אינם מבינים תמיד את העובדות ואת מצב הדברים לאשורן, אך הם חשים במתח ובדאגה בסביבתם, ובחרדות של המבוגרים הקרובים להם. בהעדר מידע או יכולת להבין את המידע הכללי, הילדים מפעילים את דמיונם במידה רבה יותר מהמבוגרים, ועלולים לסבול מדמיונות מעבר למציאות המאיימת.

    חשוב להקשיב לילדים ולעודד אותם לשתף במחשבותיהם ובדאגות שלהם. במהלך ההקשבה, תנו שם לרגש שעולה (למשל: פחד, עצב, דאגה ועוד) והסבירו שתגובתם טבעית למצב ומשותפת לילדים רבים במצב דומה. חשוב להסביר להם את המצב באופן אמין אך פשוט ותואם לגיל. נסו לחזק את ההרגשה שאתם עושים כל שביכולתכם לשמור עליהם .

    השהות במחיצתם של אנשים בוגרים הקרובים ומשמעותיים לילדים יכולה להעניק תחושת ביטחון. פעילות משותפת ונעימה כמו משחק, קריאה בספר, משחק קופסה משותף, יכולה להסיח את דעתם לזמן מה ולהרגיע אותם.

    אם לילד הפרעות שינה כתגובה למצב, כמו קשיים בהירדמות, התעוררויות במהלך השינה, חלומות מפחידים וכו', מומלץ לשהות כמה דקות ליד הילד להרגיע אותו להיות נגישים במידת האפשר. במידה והילד מפתח הפרעות באכילה כתגובה למצב – חשוב להקפיד על שתייה ולהשתדל לאפשר ארוחות מסודרות ומשפחתיות וארוחות ביניים. מומחי המחלקה לקידום וחינוך הבריאות מציינים עוד מספר רעיונות שיעזרו לכם להעביר את תקופת המלחמה ברוגע. 

    מתן אישור שהתגובות טבעיות: סימני הלחץ והמתח יכולים כשלעצמם לעורר חששות ורגשות בושה ואי נוחות. חשוב להדגיש שבמצבי דאגה, אלו הן תגובות טבעיות משותפות לאנשים רבים ושקרוב לוודאי תחלופנה עם חלוף הדאגה. 

    מתן מידע מהימן הקשור לסיטואציה: חשוב לתת מידע מהימן ואובייקטיבי עד כמה שניתן לגבי אותו מצב הגורם דאגה.

    שמירה על אורח חיים רגיל:  קיום סדר יום רגיל יכול להקל את תחושת הקושי הקיימת במצבי לחץ. כדאי לעודד גם את מי שחש בלחץ להמשיך ולתפקד במסגרת העבודה, הלימודים או מטלות הבית.

    חשוב לשמור על רעננות הגוף: על ידי שינה מספקת ואכילה מאוזנת במידת האפשר, שמירה על היגיינה אישית ועל הופעה נאותה יכולים לשפר את ההרגשה הכללית.

    הרפיית מתחים: תרגילי הרפייה מסייעים להקלת תחושת הלחץ. מדובר בתרגול נשימה איטית, או כיווץ ושחרור הגפיים, או כל שיטה מוכרת אחרת. גם עיסוי קל של שרירי העורף, ליטוף הראש, הצוואר והידיים עשויים להרגיע ולהקל.

    פעילות גופנית: פעילות גופנית כמו תרגילי התעמלות פשוטים, ויציאה לטיולים קצרים סביב הבית, עשויים אף הם לשפר את ההרגשה. ידוע  מלבד תרומתה הרבה של הפעילות הגופנית לבריאות הגוף, היא גם תורמת רבות לשיפור ההרגשה הנפשית בכך שהיא משחררת ממתחים ולחצים.

    פנייה לייעוץ רפואי: אם תחושות הלחץ חריפות מאוד, מקשות על התפקוד היום-יומי, גורמות לבעיות שינהו/או להופעת סימני חרדה קשים  כדאי מאד להיוועץ ברופא המשפחה לגבי הטיפול המתאים. חשוב שלא להשתמש בתרופות ובתכשירי הרגעה ללא המלצת רופא.



    0 תגובות