בשל נימוק ביטחוני מסתורי: נדחתה העתירה לפינוי חאן אל אחמר

    ישראל רובין No Comments on בשל נימוק ביטחוני מסתורי: נדחתה העתירה לפינוי חאן אל אחמר

    בית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה ודחה את העתירה לפינוי חאן אל אחמר, בשל הנימוק הביטחוני החסוי. למרות זאת, המדינה תישא בהוצאות העותרת. רגבים: "בושה לממשלת ישראל ובושה לבג"ץ"

    חאן אל אחמר, ספטמבר 2022 צילום: רגבים
    21:49
    28.03.24
    פנחס בן זיו No Comments on ישי כהן: "התלהבנו מהרפורמה והזנחנו את חוק הגיוס"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בית המשפט העליון דחה לפני זמן קצר את העתירה לפינויו של המאחז הבלתי חוקי 'חאן אל אחמר'. השופטים קיבלו את טענת המדינה כי יש להשאיר בידי הדרג המדיני את ההחלטה על אופן ומועד הפינוי, בשל נימוק מדיני-ביטחוני חסוי.

    "בדיון שהתקיים לפנינו ביום 1.5.2023, חלה תפנית" כתב השופט אלכס שטיין בפסק דינו. "משיבי המדינה טענו כי עמדתם העדכנית בנוגע לפינוי המאחז והריסתו נטועה בעובדות שחל עליהן חיסיון מטעמי ביטחון המדינה ויחסי החוץ שלה. טענה זו נתמכה בתעודת חיסיון החתומה בידי ראש הממשלה, שאף היא הונחה על שולחננו. העותרת ומשיבי המדינה הסכימו כי נעיין בחומר החסוי ונציג שאלות הבהרה בנוגע אליו לגורמי הביטחון, ובראשם ראש המועצה לביטחון לאומי, מר צחי הנגבי, שהגיע לדיון.

    "עיון ודיון בחומר החסוי העלה כי קיימים טעמים עדכניים של ממש אשר תומכים בעמדתם העכשווית של משיבי המדינה שלא לפנות ולא להרוס את המאחז בעת הזאת – תוך מתן הבהרה והדגשה חוזרת כי מדובר במאחז בר-הריסה שכל-כולו הוקם בניגוד לחוק. טעמים אלה לא נוכל לפרט בעטיו של החיסיון. נציין כי אחרי שקראנו את מה שקראנו, ושאלנו את מה ששאלנו, נחה דעתנו כי טעמים אלה, בלי יוצא מן הכלל, קשורים לענייני ביטחון ויחסי החוץ של המדינה וכי יש בהם כדי להצדיק את עמדתם הנוכחית של משיבי המדינה בנוגע למאחז".

    השופט שטיין הוסיף: "במקרה שלפנינו, משיבי המדינה אינם מתנערים מחובתם העקרונית להרוס את המאחז הבלתי חוקי כל אימת שאיננו חוקי. ברם, כפי שהוסבר לנו באופן משכנע אין בידם לעשות כן בעת הזאת מסיבות עדכניות שקשורות לביטחון המדינה וליחסי החוץ שלה – סיבות שחשיבותן עולה בהרבה על הצורך הציבורי באכיפת דיני התכנון והבנייה במאחז וזכויות המדינה במקרקעין עליהם הוא הוקם שלא כדין".

    בסיום פסק הדין, קבע השופט שטיין כי העתירה נדחית, אך משיבי המדינה ישאו בהוצאות העותרת, תנועת רגבים, בסך כולל של 20,000 ש"ח.

    בתנועת "רגבים" הגיבו: "עתירה זו מציבה מראה המוכיחה שוב כי בפני בג"ץ יש שווים יותר ויש שווים פחות. בעתירות אחרות בהן המדינה טענה כי ישנם "שיקולים מדיניים", דוגמת עמונה, נתיב האבות ומגרון, בג"ץ סרב לקבל טענה זו ודרש בכל זאת לאכוף את החוק וציין באופן נחרץ שאין מקום לשיקולים מדיניים באכיפת חוקי התכנון והבניה.

    "מאידך, התקפלות המדינה בפני לחץ בינלאומי והגושפנקה שנותן בג"ץ להתקפלות זו מובילים את המדינה לסף אנרכיה: בכל פעם שמדיניות הממשלה לא תמצא חן בעיני גורמים בינלאומיים אלו ואחרים, הם יפעילו לחץ והממשלה תיסוג. ברוח ימים אלו- המילה המתאימה ביותר היא בושה. בושה לממשלת ישראל ובושה לבג"ץ".



    0 תגובות