שוב התייקרות • תעריפי הנסיעה עולים בשיעור של 4.7%

    שלמה בן יוסף No Comments on שוב התייקרות • תעריפי הנסיעה עולים בשיעור של 4.7%

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אחרי אין סוף עליית ביוקר המחיה מתווספת עוד עליה על גבם השחוח של אזרחי ישראל: מחיר התחבורה הציבורית שעולים מחר – תחילת השנה האזרחית 2014.

    ארגון אור ירוק בדק את הנתונים וטוען שמדובר בהחמצה. לדבריו, תמונת המצב של התחבורה הציבורית בישראל היא שכל מעבר של 1% מהנוסעים ברכב הפרטי לתחבורה הציבורית נאמד בהון של כ-650 מיליון שקלים. ולכן ההשקעה תחזיר עצמה.

    • בישראל ישנם כ-30 אלף אוטובוסים ואוטובוסים זעירים, עם גיל ממוצע של כשבע שנים.

    • הנזק הכלכלי הנגרם למשק כתוצאה מאובדן זמן בפקקים נאמד בכ-15 מיליארד שקלים בשנה. החיסכון למשק כתוצאה ממעבר של 10% מנוסעי הרכב הפרטי לתחבורה ציבורית נאמד ב-5.5 מיליארד שקל.

    • מהנתונים עולה כי הגודש בדרכים צפוי לגדול משמעותית לכדי כשל כללי של רשת הכבישים העורקית במטרופולין בשעות הבוקר. עוד עולה מהבדיקה, כי עד 2030 צפוי כל נוסע ברכב לבזבז שעה נוספת בכבישים בשל הגודש. בסך הכול יבוזבזו 850 מיליון שעות אדם בפקקים ואומדן התוצר בגין הפסד שעות אדם בגודש יעמוד על 25 מיליארד שקלים בשנה.

    • עוד עולה מהנתונים כי השקעה בשיפור התשתית בתחבורה הציבורית תעלה את התמ"ג עד ל-40 מיליארד שקלים בטווח הארוך.

    • כל מעבר של 1% מהנוסעים בכלי הרכב הפרטיים לטובת התחבורה הציבורית במטרופולינים, נאמד בכ-650 מיליון שקלים. מהבדיקה עולה כי התועלת תכסה את ההשקעה הכדאיות הכלכלית גבוהה מאוד.

    • השימוש בתחבורה הציבורית בישראל נמוך משמעותית בהשוואה למדינות אירופה. 3.4% מהנסועה בישראל נעשית באוטובוסים, בעוד במספר מדינות באירופה נוסעים בממוצע פי ארבעה יותר. בצ'כיה אחוז הנוסעים באוטובוס עומד על 16.5%, בדנמרק עומד על 10%, באירלנד 13%, באיטליה 12.6% בקפריסין 18.3%, בהונגריה 20%, באוסטריה 10%, בפינלנד 10%.

    • מחקר של פרופ' ויגודה מאוניברסיטת חיפה, מצא כי בשנת 2011 חלה ירידה דרמטית במידת שביעות הרצון מהתחבורה הציבורית. בשביעות הרצון משירותי הרכבת חלה ירידה של 24% ובשביעות הרצון משירותי האוטובוסים הציבוריים חלה ירידה של 11%.

    • שימוש באוטובוס תורם לאיכות הסביבה – אוטובוס אחד חוסך יותר מ-50 מכוניות מבחינת נפח נוסעים, זיהום, עלויות ורעש.

    בנוסף, קיים פער גדול בין הנכונות להשתמש באוטובוסים ככלי התחבורה העיקרי לבין מספר הנוסעים שמשתמשים בהם בפועל, מהסקר עולה כי למרות ש- 60% מהציבור מביע נכונות להשתמש באוטובוס ככלי התחבורה העיקרי, רק 35% ממנו אכן עושים זאת בפועל.

    מתוצאות הסקר עולה, כי רוב הציבור (52%) בחר להשתמש ברכב פרטי ולא בתחבורה ציבורית ככלי התחבורה העיקרי. הסיבה המרכזית אותה נתנו המשתתפים בסקר, לבחירת הרכב הפרטי היא הנוחות (55%). משתתפים אחרים ענו כי הסיבה שהם מעדיפים רכב פרטי היא כי הרכב הפרטי מהיר יותר (20%); או כי הם לא רוצים להיות מוגבלים ללוח הזמנים של התחבורה הציבורית (7%).

    נושא נוסף לגביו נשאלו המשתתפים בסקר הוא זמינות התחבורה הציבורית שבסביבת מגוריהם. על פי התוצאות, לפחות ממחצית מהציבור ישנה תחבורה ציבורית זמינה מהבית למקום הלימודים או למקום העבודה, כאשר מדובר על ירידה של 10% מנתוני השנה שעברה.

    בנוסף על פי תוצאות הסקר, לדעת מרבית הציבור (61%), הנסיעה באוטובוס בטוחה יותר מאשר הנסיעה ברכב פרטי.

    אחת הדרכים לשפר את מצבם של נהגים רבים כי לשכנע אותם לעבור מהרכב הפרטי אל התחבורה הציבורית. באמצעות נטישת המכוניות הפרטיות, גם תעלה רמת הבטיחות בדרכים של הנוסעים, גם יצומצמו פקקים המביאים לאובדן זמן יקר, גם זיהום האוויר יתמעט בצורה דרסטית וגם הציבור יזכה לחסוך אלפי שקלים בשנה.



    0 תגובות