תחקיר: כץ שבר את המונופול כדי לסייע לחבר

    שלמה בן יוסף No Comments on תחקיר: כץ שבר את המונופול כדי לסייע לחבר
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ביום ו' הוציא שר התחבורה ישראל כץ את ההודעה הבאה: "בשקט מתחת לרדאר מהפכה נוספת. הסתיים המונופול לאספקת אוטובוסים לתחבורה הציבורית, ע״י שני מפעלים בישראל, ללא הליך תחרותי ובמחירים מופקעים במימון המדינה.

    במכרז הראשון לאספקת 100 אוטובוסים , שפורסם לאחר שינוי המדיניות, זכו אותם שני המפעלים במחיר נמוך ב-240 אלף ש״ח לכל אוטובוס ממה שקיבלו עד עכשיו ועדיין נישאר להם רווח. בשלוש השנים הקרובות צפויה הזמנה של 3000 אוטובוסים חדשים. כפול ההפרש = 720 מיליון ש״ח, אותו תכננו הבעלים הפרטיים להעביר לכיסם כרווח אקסטרא על חשבון המדינה.

    עם התרחבות התחרות יגדל ההפרש ללמעלה ממיליארד שקלים שיוקצו כולם לשיפור התחבורה הציבורית"

    בסוף השבוע עלתה בערוץ 2 כתבת תחקיר ובה נאמר כיישראל כץ פעל לשבור את המונופול כדי לסייע לחברת תחבורה סינית להיכנס לארץ. בראש החברה עומד איציק קויפמן – קבלן קולות ליכודניק מפורסם.

    עוד נאמר בכתבה כי אין להשות בין האיכויות שייצגו עד היום את האוטובוסים הישראלים לבין מה שהחברה הסינית מציגה.

    במוצאי השבת הבהיר כץ בהודעה ארוכה וכדלהלן: מספר הערות על כתבה ששודרה באולפן שישי בערוץ 2 בנושא רכש אוטובוסים עבור התחבורה הציבורית. מדובר בכתבה מטעם שמנסה להציג מצג שווא, כאילו הרפורמה שממשלת ישראל ואני כשר תחבורה מובילים נובעת משיקולים פוליטיים ולא עניינים, תוך אי התחשבות מוחלטת בעובדי המפעלים בארץ.

    כדי להצדיק את התזה הציג הכתב חלקי עובדות באופן מעוות והעלים עובדות שהיו מונחות בפניו. להלן העובדות: המדיניות החדשה קובעת שהממשלה ,שעסקה עד עכשיו ברכש באמצעות קרן מיוחדת (שעל פעילותה נמתחה ביקורת קשה בדוחות מבקר המדינה), תחדל ממעורבות בנושא והשוק יפתח לתחרות חופשית של חברות מהארץ ומהעולם, תוך מתן הגנה של 15% יתרון לאוטובוסים שמורכבים בארץ.

    ההליך התחרותי יחסוך לאזרחי ישראל למעלה ממיליארד שקלים כבר במהלך שלוש השנים הבאות ברובו ע״ח ריווחי אקסטרא של הבעלים הפרטיים.

    אוטובוס

    כשר ביקרתי במפעל מרכבים, שהוא הגדול בתחום, ונפגשתי לאחר מכן פעמיים עם הנהלת המפעל כדי לשמוע את עמדתם. השתתפותי בטקס הגעת האוטובוס הסיני לנמל אילת נבעה משיקולים לאומיים של קידום יחסי הסחר בין ישראל לסין. בטקס השתתפה גם שגרירת סין בישראל והשתתפותי נבדקה ואושרה מראש ע״י היועצת המשפטית של משרד התחבורה.

    במהלך כהונתי השתתפתי בטקסים דומים גם של יבוא כלי רכב מסין (זוכרים את הפוסט על האוטובוס הסיני החשמלי שהובא ע״י חברת כלל?) וגם של השקת אוטובוס היברידי שיובא ע״י יעקב שחר מבעלי מרכבים ועוד. במהלך כהונתי קיימתי גם פגישות רבות, בארץ וגם בחו״ל, עם חברות מתחומי התחבורה. (בפגישות אלה הצגנו את פעילות המשרד והפרויקטים העומדים על הפרק והחברות הציגו את פעילותן. בכולן הובהר בצורה ברורה שישראל היא מדינה מסודרת, הכפופה להליכי מכרזים בהם אינני מתערב כשר).

    במסגרת ביקורי בסין קיימתי פגישות עם שר התחבורה הסיני ועם מספר חברות מתחומי התחבורה השונים ובניהן חברת האוטובוסים שעימה קשור מר קיופמן, שגם נכח בפגישה בהזמנת החברה הסינית. בפגישה זו ובפגישות הנוספות בהם השתתפו גם הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה, לא נדונו כל עניינים עיסקיים.

    הניסיון לרמוז כאילו שונו לאחרונה תקנים בתחום שדה הראייה של האוטובוסים באופן לא מקצועי ע״י הדרגים המקצועיים במשרד התחבורה, כדי לאפשר את הייבוא הסיני, הוא בגדר הטעייה של הציבור. הכתב ידע היטב, טרם שידור הכתבה, שהאוטובוסים הסיניים, כולל החברה עמה קשור מר קויפמן, עמדו בתקינה הישראלית והשינוי שבוצע, אחרי בדיקה קפדנית, של אימוץ התקינה האירופאית בתחום נעשה לבקשת חברת איסוזו היפנית ובהתאם למדיניות הממשלה ואינו נוגע כלל לחברות הסיניות, אבל זה לא הפריע לו לרמוז כי השינוי נעשה כדי לסייע למר קויפמן.

    דוגמאות אלה ורבות נוספות מראות בברור את המגמה. הנטייה הקבועה של כל המונופולים שנהנים מרווחי יתר וזכויות יתר, (שנובעים בד״כ מהעדר תחרות) היא להטיל דופי במניעים ובשיקול הדעת של מי שמוביל את הרפורמות מולן כדי למנוע ולהרתיע. כל אחד בהתאם לסגנונו ויכולותיו. הוועדים המונופוליסטים בבוטות ובהתלהמות ואחרים בהפעלת קשרים ועוצמה כלכלית מאחורי הקלעים, אבל בסוף הם אותו הדבר.

    שניהם בעלי אינטרס ושניהם משתמשים בעובדים מן השורה כדי לשמר רווחים אישיים או זכויות יתר. ההסתתרות של מפעלי ההרכבה מאחורי גבם של העובדים היא פשוט מבישה. גם אם ניקח בחשבון את שכר העובדים ונוסיף עליו הפער הוא מאות מליונים שהולכים לכיסם של הבעלים הפרטיים.

    וההוכחה: במכרז הראשון ,שכבר בוצע בתנאים מגבילים, זכו אותם מפעלים במחירים נמוכים בהרבה ועדיין נשאר להם רווח. אני מכיר את איציק קויפמן ואפילו מחבב חלק מתכונותיו. יש לו כמובן גם הרבה מגרעות. אני יכול לשבת איתו ולדבר על הניגונים המיוחדים של חסידות קרלין, עליה הוא נמנה, או על כל נושא אחר, אבל מעולם הוא לא פנה אלי לקדם נושא עיסקי בתחומים שקשורים למשרד התחבורה וגם אם היה פונה לא היה נענה.

    הוא מכיר היטב את גישתי בנושא כמו שמכירים רבים אחרים פעילים פוליטיים ולוביסטים. אגב הוא מזמן כבר לא הפעיל הפוליטי הבכיר שהיה בליכוד ומתברר כי את פעילותו בתחום הרכב הסיני החל עוד בשנת 2008 בזמן כהונתו של שאול מופז כשר התחבורה.

    כאשר החלטתי בתחילת כהונתי הקודמת, אחרי שלמדתי מספר חודשים את המשרד, לקדם רפורמות ולבצע מהפכות ידעתי שאהיה חשוף ללחצים כבדים ולניסיונות של גורמים בעלי עניין, פוליטיים ואחרים, לעצור את הרפורמות ולכן הקפדתי מאוד על התנהלותי והנחייתי את עוזרי לא ליצור כל קשר פוליטי עם החברות הכפופות למשרד ולא עם לוביסטים ולהקפיד על קלה כבחמורה.

    חבל שחדשות 2, שסיקרו לא פעם את הרפורמות החשובות שהובלתי לטובת הציבור ברכבת, בנמלים ובתעופה ברוח אוהדת ובהרחבה, נתנו ידם ונגררו לכתבה מסוג זה מצד גורמים בעלי עניין. אני משוכנע שתוצאות הרפורמה החשובה הזאת ידברו בעד עצמם. אני מקווה שיזכו לסיקור הולם בבוא הזמן.

    אני מתכוון להמשיך ולהוביל את הרפורמות לטובת הציבור. כתבה אחת כמו שהופיעה בסוף השבוע ״בידיעות אחרונות״ על תחנת הרכבת החדשה בשדרות ועל מה שזה עושה לתושבים כבר שווה לי את כל המאבק שניהלתי כדי להקים אותה.



    0 תגובות