שופט העליון בדימוס: "אין חשש לעתיד הדמוקרטיה"

    ישראל רובין No Comments on שופט העליון בדימוס: "אין חשש לעתיד הדמוקרטיה"

    שופט בית המשפט העליון לשעבר יעקב טירקל בריאיון ל'מקור ראשון': "זו לא תוכנית לריסוק מערכת המשפט. הדמוקרטיה שלנו חזקה ומבוססת, גם עם כל הצווחות ההדדיות"

    השופט יעקב טירקל צילום: פלאש 90
    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שופט בית המשפט העליון בדימוס, יעקב טירקל, אינו שותף לתבהלה נוכח התוכנית שמוביל שר המשפטים, אבל מציע ליישם אותה במתינות. למשל לאפשר לבג"ץ לפסול חוקים ברוב מיוחד, אבל לא לשנות את הרכב הוועדה למינוי שופטים. בראיון למיכאל טוכפלד ב'מקור ראשון' הוא מסביר גם שיש לצמצמם את השימוש בעילת הסבירות, אך לא לבטל אותה לגמרי.

    הוא סבור ששוחרי הדמוקרטיה בישראל אינם אמורים להיות מודאגים כלל: "אנחנו לא נמצאים על סף ריסוק הדמוקרטיה, כל הדיבורים על כך הם שטויות, רעשי רקע מרגיזים שאין להם שחר.. הדמוקרטיה שלנו איתנה. אין מה לדאוג".

    על הרפורמה במערכת המשפט: "תמיד טוב לתקן ולשפר וטוב שעושים את זה, אבל לדעתי היה עדיף להקים צוות או כמה צוותים שהיו יושבים וחושבים על הדברים שכדאי לתקן. להפוך את מערכת המשפט על פניה – לא. עדיף להציע תיקונים מאשר מהפכות. העסק הזה מתנהל היטב לא מעט שנים, והשינויים שאני תומך בהם אינם מרכזיים. אימי עליה השלום נהגה לומר ששום מאכל אינו יוצא בסוף כמו שחשבו עליו בהתחלה".

    על עילת הסבירות: "תמיד היו לי ספקות לגבי השימוש בנימוק הזה. הוא פתוח מדי ותלוי מדי בנטייתו של השופט, ואכן ראוי לצמצם את עילת הסבירות, אך איני רואה מקום לבטל אותה לגמרי. הייתי מצפה שיקדישו לכך מחשבה שנייה. במשפט בכלל, תחומים שלא תוחמים אותם בגבולות ברורים, ומשאירים מרחק גמיש מדי – זה לא בריא. מצד שני, לא צריך לחתוך בסכין כל דבר. צריך לנהוג בזהירות רבה".

    על פסקת ההתגברות: "אם הכנסת החליטה ברוב מסוים, איני רוצה לשלול מהכנסת את האפשרות לחזור ולעיין מחדש בחוק ולהחליט אחרת ברוב אחר. זה לא יכול להיות רוב קטן אלא ממשי. לא גזרתי לעצמי את המסגרת שבה אוכל לומר באיזה רוב, אבל חשוב שהנושא יהיה מוסדר. לא תמיד אפשר לצפות פני עתיד ולדעת מה המשתנים בכל מקרה".



    0 תגובות