זהירות: היפותרמיה

    עפר גדנקן No Comments on זהירות: היפותרמיה

    רעד בידיים, כוויות קור, אפטיות, ערפול הכרה והפרעות בקצב הלב – הם חלק מהתסמינים של היפותרמיה, תופעה של ירידה חדה בטמפרטורת הגוף שיכולה להסתיים אף במוות. ד"ר טניה קרדש, רופאה מחוזית במכבי שירותי בריאות מחוז ירושלים והשפלה, מסבירה מהי היפותרמיה, מי נמצא בקבוצת סיכון ומה עושים כדי למנוע מצבים כאלה.

    15:05
    28.03.24
    אשת חיל No Comments on "הקב"ה בחר לניסיון הזה את האנשים הכי מיוחדים שלו"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    זה לא קורה רק בארצות בהן הטמפרטורה צונחת אל מתחת לאפס. זה יכול לקרות גם בחורף הישראלי, שנחשב נוח יחסית. עובדה – בימים האחרונים אנו עדים למקרים בהם פונו מספר אנשים במצב קשה לבתי החולים עקב היפותרמיה.

    היפורתרמיה היא מצב בו טמפרטורת הגוף יורדת מתחת ל- 35 מעלות צלזיוס. מצב זה נחשב למצב מסכן חיים, המחייב התערבות רפואית דחופה. גוף האדם פועל בצורה אופטימלית בטווח טמפרטורות בין 36.5 ל-37.6 מעלות צלזיוס.

    בטווח זה מתבצעות כלל פעולות הגוף החיוניות לקיומנו וההיפותלמוס, שנמצא במוח משמש כווסת הטמפרטורה. כאשר טמפרטורת הגוף יורדת מתחת לרף של 35 מעלות צלזיוס, כלל מערכות הגוף נכנסות למצב חירום, וישנה התמקדות בשמירה על תפקודם של איברים חיוניים כמו המוח והלב. במצבים אלה זרימת הדם לאיברים פחות חיוניים כמו אצבעות הידיים והרגליים, האוזניים והאף פוחתת. במידה והמצב נמשך לאורך זמן וטמפרטורת הגוף ממשיכה לרדת תיתכן פגיעה חמורה ורחבה יותר, הפסקה בפעילותם של איברי הגוף ובמקרים קיצוניים אף חלילה מוות.

    אז איך מונעים מקרי היפותרמיה?

    קודם כל מחממים את החדר ומתלבשים בהתאם. האוכלוסיות שנמצאות בסיכון להיפותרמיה הן – תינוקות וילדים קטנים, קשישים, אנשים חסרי בית שמתגוררים במרחב הציבורי, מטיילים שמטיילים באזורים בהם תנאי מזג האוויר קיצוניים ואנשים שנמצאים חלק גדול מיומם מחוץ לבית.

    • במרחב הביתי חשוב להקפיד על טמפרטורה קבועה בין 21-24 מעלות צלזיוס. כאשר מדובר בתינוקות קטנים במיוחד מומלץ להיעזר גם במד טמפרטורה, שיעזור לנו לשמור על חום מתאים בחדר.
    • מומלץ לחמם את הבית באמצעות מזגן/רדיאטור ולהימנע משימוש במכשירים כמו תנורי גז, שעלולים לגרום לשריפות. יש להימנע גם ממזרונים חשמליים וכל אביזר חימום שעלול להיות לא בטיחותי. חשוב להשאיר פתח לכניסת אוויר צח ולאוורר את הבית.
    • יש להיעזר בביגוד חם (ועדיף במספר שכבות) על מנת למנוע איבוד חום. כאשר נמצאים מחוץ לבית כדאי להיעזר בכפפות, צעיף ושאר אביזרים מחממים שיעזרו לנו לשמור על חום הגוף. בנוסף, אם מדובר באוכלוסיות בסיכון ההמלצה היא להימנע משהות בחוץ בימים קרים במיוחד.
    • יש להקפיד על שתייה של  8-10 כווסת ביום גם בחורף כדי למנוע התייבשות. בנוסף, צריכת מזון חם אף היא מסייעת לשמירה על חום הגוף.
    • חשוב להקפיד על פעילות גופנית סדירה ומאוזנת על מנת להגביר את זרימת הדם. הדבר חיוני במיוחד לאוכלוסייה המבוגרת שמבלה זמן רב בישיבה ללא תנועה.
    • בנוסף, אם יש לעם שכנים קשישים – כדאי שתקפידו לדרוש בשלומם על מנת לוודא שהם בקו הבריאות.

    מה עושים?

    אם נתקלתם באדם עם חשד להיפותרמיה, הזעיקו מיד את צוותי ההצלה. בזמן שאתם ממתינים לבואם נסו לחממו באמצעות ביגוד חם, שמיכות וכן בעזרת אמצעי חימום אלקטרוניים כמו תנור. בגדים רטובים מגבירים את בריחת החום ולכן חשוב להסירם. בניגוד לדעה הרווחת, שתיית אלכוהול אינה מחממת את הגוף, אלא יוצרת אובדן חום ולכן אין לתת אותו לאדם המצוי בהיפותרמיה כדי לא להחמיר את מצבו.

    אם אתם רואים שהאדם מאבד הכרה – התחילו לבצע בו פעולות החייאה, פתיחת נתיב אוויר, עיסויי לב וכו'. אם המטופל מגיע לבית החולים, יינתן לו הטיפול המתאים על ידי הצוות המטפל. שיהיה לכולנו חורף בריא ובטוח!



    0 תגובות