שפרה ופועה – לקח לשעה ודורות

    מירי שניאורסון No Comments on שפרה ופועה – לקח לשעה ודורות
    0:10
    29.02.24
    אתר קול חי No Comments on טועמים שבת בכל מנה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כשיעקב ירד למצרים מנתה משפחתו שבעים נפש. כעת, לאחר פטירת יעקב ויוסף, בני ישראל ממלאים את כל הארץ. והנה קם על מצרים מלך חדש שלא הכיר את יוסף. הוא חושש כי היהודים המתגוררים בארצו יהוו גייס חמישי בעת מלחמה ולפיכך הוא מטיל עליהם עבודת פרך, אך "כאשר יענו אותו, כן ירבה וכן יפרוץ".

    האסטרולוגים חוזים בכוכבים כי עומד להיוולד ילד יהודי שיושיע את ישראל. פרעה ממהר לנקוט בצעדים חריפים: הוא קורא למילדות העבריות (שפרה ופועה) ומצוה עליהם להמית את הבנים הזכרים שיוולדו ליהודים. המילדות היראות את האלוקים לא מצייתות לדבריו, וכאשר הן נשאלות על-ידי פרעה מדוע הן משיבות שהנשים העבריות יולדות בעצמן ללא סיוע.

    בדיוק עליהן אני רוצה לדבר היום על 2 הנשים האלה יוכבד ומרים שמכונות שפרה ופועה. החוקרים חלוקים האם השמות שפרה ופועה הם שמות מלאכותיים או שמות ששימשו גם נשים אחרות בעת העתיקה‏. התלמוד במסכת סוטה דורש את שמותיהן: שפרה – זו יוכבד, ולמה נקרא שמה שפרה? שמשפרת את הולד. דבר אחר: שפרה – שפרו ורבו ישראל בימיה. פועה – זו מרים, ולמה נקרא שמה פועה? שהייתה פועה (ומוציאה את הולד). דבר אחר: פועה – שהייתה פועה ברוח הקודש, ואומרת: עתידה אמי שתלד בן שמושיע את ישראל"‏.

    דון יצחק אברבנאל הלך בעקבות התלמוד ופירש ששפרה ופועה הם שמות גנריים: "שהיה מנהג במצרים, שהיו באות שתים מילדות לעמוד עם כל אשה שהיתה יולדת, והאחת מהן היה עסקה בהוצאת הוולד ובשכלולו, ולכן נקראת שפרה, ע"ש שמשפירה את הוולד. והשנית היה עסקה להחזיק ביולדת ולעוזרה בדברים וקולות ותפלות, ולכן נקראת פועה, מלשון 'כיולדה אפעה'. ואמר שדיבר פרעה למילדות העבריות כלומר לכולנה, כי לא אמר לשתי המילדות, אלא לפי שלכל המילדות הרבות ההנה, דיבר וצוה זה, וכלן היו נחלקות לשתי אומניות ההם, וזה אמרו ששם האחת שפרה ושם השנית פועה."‏

    אל מול המספר הגדול של היולדות, עלתה השאלה כיצד יכלו שתי מיילדות לטפל בכל כך הרבה יולדות. רבי אברהם אבן עזרא, בפירושו לתורה הסביר: "שׂרות היו על כל המילדות, כי אין ספק כי יותר מחמש מאות מילדות היו, אלא אלו שתיהן שׂרות היו עליהן לתת מס למלך מהשכר.

    המיילדות לא צייתו להוראתו של מלך מצרים והתעמתו עמו: וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדֹת אֶת הָאֱלֹהִים, וְלֹא עָשׂוּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם, וַתְּחַיֶּיןָ אֶת הַיְלָדִים. וַיִּקְרָא מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַמְיַלְּדֹת וַיֹּאמֶר לָהֶן: מַדּוּעַ עֲשִׂיתֶן הַדָּבָר הַזֶּה וַתְּחַיֶּיןָ אֶת הַיְלָדִים. וַתֹּאמַרְןָ הַמְיַלְּדֹת אֶל פַּרְעֹה: כִּי לֹא כַנָּשִׁים הַמִּצְרִיֹּת הָעִבְרִיֹּת, כִּי חָיוֹת הֵנָּה – בְּטֶרֶם תָּבוֹא אֲלֵהֶן הַמְיַלֶּדֶת וְיָלָדוּ. מהמילים "וַתְּחַיֶּיןָ אֶת הַיְלָדִים" לומד מדרש שמות רבה את שבחן של המיילדות, ומציין שלא רק שלא המיתו את הילדים, אלא אף טרחו על איכות חייהם: "למה הוצרך הכתוב לומר ותחיין את הילדים? יש קילוס בתוך קילוס, לא דין שלא קימו את דבריו, אלא עוד הוסיפו לעשות עמהם טובות. יש מהם שהיו עניות, והולכות המילדות ומגבות מים ומזון מבתיהם של עשירות, ובאות ונותנות לעניות, והן מחיות את בניהן, הוא שכתוב: ותחיין את הילדים." המדרש מוסיף ששפרה ופועה התפללו לשלום הוולד והיולדת, והקדוש ברוך הוא נענה לתפילתן.

    סיפורן של המיילדות מסתיים בשכר שקיבלו על פועלן: "וַיְהִי כִּי יָרְאוּ הַמְיַלְּדֹת אֶת הָאֱלֹהִים וַיַּעַשׂ לָהֶם בָּתִּים". פירושים שונים ניתנו לגבי מהות אותם בתים. בסופו של דבר נודע כי הבתים הם בתי כהונה ולויה שיצאו מיוכבד- אהרן ומשה, בתי מלכות – דוד המלך ממרים היה.

    שמותיהן של שפרה ופועה ניתנו ביהדות לארגוני חסד שנועדו לסייע ליולדות, בהם מכון פוע"ה, "יד שפרה" של חסידות ברסלב‏ וארגון הסיוע ליולדות של נשי ובנות חב"ד, הקרוי "שפרה ופועה". מה יש בו בארגון שפרה ופועה שפותח את הכיס ואת הלב?

    מטבע הדברים, כל מה שקשור ללידות, ליולדות ובוודאי לתינוקות קטנים מתוקים ורכים, גורם ללבנו להיפתח ביתר קלות. זו מציאות שאינה ייחודית דווקא למגזר מסוים. זאת מעבר לעובדה שכל מי שנעזרה בשירותיו של הארגון ופגשה את המלאכיות שמגישות ארוחות בוקר ערוכות ומוכנות בקפידה ובאסטטיות בלתי רגילה ליולדת שזה עתה ילדה את ילדה הראשון או השביעי, בין אם זה באשדוד או בני ברק, ובין אם זה בבאר שבע או קרית שמונה , בוודאי הופכת למעריצה ותומכת נלהבת של המיזם המבורך הזה שהוקם בהוראתו של כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו.

    המתנדבות הרבות בכל הארץ, ולמעשה בכל העולם, שמושיטות יד ליולדות הן באוכל, הן בעצה טובה, הן בסיוע עם הילדים ואפילו בשירותי ניקיון, גיהוץ ושמרטפות ללא כל תמורה, עושות זאת כחלק מהערבות ההדדית שמהווה את אחד ממאפייניו הייחודיים של העם היהודי.

    לפני 35 שנה, בעיצומו של יום הכיפורים, עם סיומה של תפילת מוסף בבית חיינו, בית רבנו שבבל, קרא הרבי ליושב-ראש ועד כפר חב"ד והורה לו להקים בכפר אגודה שמטרתה להושיט עזרה לכל יולדת מכל מעמד חברתי, מבלי להבדיל בין נשים עשירות לנשים מעוטות יכולת. הרבי הגדיר את מטרת הארגון בצורה ברורה – להושיט סיוע וכל עזרה אפשרית ליולדות. הרבי אף התבטא בביטוי "מעגלה ועד חיתול" שמשמעותו ה-כ-ל. כל מה שאישה יולדת זקוקה לו. הרבי גם נתן לארגון את שמו 'שפרה ופועה' ע"ש המיילדות העבריות במצריים. ואלה שמות…

    – – –
    הארגון שהתרחב מאז וסניפיו קיימים בכל מקום שם לו השנה למטרה להגדיל את שרותיו ולהרחיבם לכמה תחומים הכרחיים ובכוונתו להעניק לכל יולדת את מקסימום השעות של עוזרת הבית עד להתאוששותה. כל יולדת תקבל אחר הצהרים עזרה לעבודות בית קלות, קיפולי כביסה, הדחת כלים, גיהוץ ועוד. כדי לעשות זאת הוא זקוק לשעות ההתנדבות שלכן. לתרומתכן הנדיבה הן בכסף והן בשווי כסף.
    במוצאי שבת הקרוב פרשת שמות ייערך שוב הדינר השנתי למען הארגון הזה, מזמינה אתכן לקחת חלק או להרים בעצמכם כזה ולסייע לעוד יולדת.



    0 תגובות