קרעי בהצע"ח מהפכנית: הכנסת תבחר את נשיא ביהמ"ש העליון

    ישראל רובין 1 Comment on קרעי בהצע"ח מהפכנית: הכנסת תבחר את נשיא ביהמ"ש העליון

    חה"כ שלמה קרעי הגיש הצעת חוק לפיה מליאת הכנסת היא זו שתבחר את נשיא בית המשפט העליון ויו"ר הכנסת אף יהיה רשאי להציע מועמדים חיצוניים שאינם מכהנים כשופטים בעליון

    צילום: Arie Leib Abrams/Flash90
    10:20
    25.04.24
    קובי פינקלר No Comments on ועדה מיוחדת בצה"ל תבחן את הוקרת החטופים והאזרחים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חה"כ שלמה קרעי מהליכוד יוזם הצעת חוק שתבטל את שיטת ה'סניוריטי' בבחירת נשיא לבית המשפט העליון, ובמקומה ייבחר הנשיא בהצבעה חשאית במליאת הכנסת. מדובר בתיקון לחוק יסוד השפיטה.

    לפי החוק כיום, מי שבוחר את נשיא בית המשפט העליון זו הוועדה לבחירת שופטים, אך בהתאם לנוהג שחל מאז קום המדינה המועמד היחיד שמגיש את מועמדותו לתפקיד הוא השופט הוותיק ביותר בבית המשפט והוא זה שנבחר לתפקיד, ללא בחינה של כישוריו והתאמתו.

    לפי הצעת החוק של קרעי, כאמור מליאת הכנסת היא זו שתבחר את נשיא בית המשפט העליון ויו"ר הכנסת אף יהיה רשאי להציע מועמדים חיצוניים שאינם מכהנים כשופטים בעליון, אך עומדים בתנאי הכשירות. מועמד שירצה להתמנות לתפקיד יצטרך לאסוף חתימות של עשרה חברי כנסת. עוד על פי ההצעה, המועמד יבחר לחמש שנות כהונה בלבד או עד לפרישתו (בגיל 70) – לפי המוקדם מבניהם ולא לשבע שנים כמו היום.

    יש לציין, כי מדובר ביוזמה שכבר עלתה בעבר לא אחת, בין היתר ע"י שרי המשפטים חיים רמון, דניאל פרידמן ואיילת שקד. אך לא עלה בידם לבצע את המהלך.

    מי שמכהנת כנשיאת בית המשפט העליון כיום, היא השופטת אסתר חיות שצפויה להגיע לגיל פרישה באוקטובר 2023, אז צפוי להבחר לתפקיד לפי שיטת הוותק השופט יצחק עמית, לאחר שהשופט הוותיק ביותר אחרי חיות, עוזי פוגלמן הודיע כי יוותר על התפקיד בשל העובדה שתישאר לו שנת כהונה אחת בלבד עד הגעתו לגיל פרישה. גם השופט השמרן נועם סולברג צפוי לכהן כנשיא ביהמ"ש לפי השיטה, בין אוקטובר 2028 לינואר 2032.

    חה"כ ד"ר שלמה קרעי מסר: "שיטת הסניוריטי למינוי נשיא בית המשפט העליון הקיימת כיום היא סוג של הימור על הסמכות העליונה שקובעת את הרכב השופטים בדיונים ציבוריים חשובים ביותר ללא בדיקת התאמה לתפקיד. האמון הציבורי הנמוך מאוד במערכת המשפט ובמיוחד בבית המשפט העליון מחייב חשיבה מחדש בנוגע לבחירת השופטים ובראשם נשיא בית המשפט העליון.

    video
    play-sharp-fill

    "לאור החילופים הצפויים בעוד פחות משנה, הגשתי הצעת חוק שקובעת כי הכנסת היא זו שתבחר את נשיא העליון. זה יגביר את האמון הציבורי, ויהווה בסיס משמעותי לשינויים עתידיים שנפעל לבצע בנוגע לאופיו והגדרתו של בית המשפט העליון בישראל וליחסים בינו לבין הרשות המחוקקת".



    1 תגובות

    מיין תגובות