החיילים מחברון לפרקליט הצבאי: "דובר צה"ל פגע בחקירה"

    בנצי לייזרוביץ No Comments on החיילים מחברון לפרקליט הצבאי: "דובר צה"ל פגע בחקירה"

    לוחמי גבעתי פנו לפצ"ר באמצעות עורכי דינם מארגון חוננו בדרישה לפתוח בחקירה פלילית כנגד דובר צה"ל, תא"ל רן כוכבי וגורמי הפיקוד בעקבות פרסום ממצאי התחקיר המבצעי בניגוד לחוק ולפקודות. בנוסף דרשו לעצור את חקירת מצ"ח ולהמשיך את החקירה מחוץ למערכת הצבאית: "לא ניתן לקיים הליך פלילי נגד החייל באופן שיהיה נקי מהשפעות פרסום התחקיר"

    חיילים בחברון צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90
    0:01
    26.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on ניצול החיים – ההכנה הטובה למתן תורה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    עורכי הדין מארגון חוננו, אשר מייצגים את חיילי גבעתי מהתקרית בחברון פנו לפרקליטה הצבאית הראשית – אלוף יפעת תומר ירושלמי בדרישה כי תורה על פתיחה בחקירה פלילית כנגד דובר צה"ל וגורמים נוספים, בנוגע לנסיבות פרסום ממצאי התחקיר המבצעי שנערך בעקבות האירוע בחברון, בניגוד לחוק הצבאי. בנוסף דורשים עורכי דינם של החיילים לעצור את המשך הטיפול בתיק ע"י גורמי צה"ל ומצ"ח ולהעבירו לידי משטרת ישראל.

    עורכי הדין עדי קידר, אופיר שטיינר ומשה פולסקי הסבירו במכתבם, כי לפי החוק, הפקודות ופסיקת ביהמ"ש העליון, אסור לגורמי החקירה או התביעה הצבאיים להיחשף לחומרי התחקיר המבצעי. זאת, כיוון שהתחקיר המבצעי משמש ככלי להפקת לקחים מבצעיים, ומכאן שיש ערך רב בעידוד החיילים לדבר במסגרתו בחופשיות, מבלי שהדבר ישפיע על הליכים פליליים שעלולים להיפתח נגדם בהמשך. מקום בו ההפרדה לא נשמרת, קם חשש שמא החיילים יפסיקו לשתף פעולה עם תחקירי מפקדים, והדבר יזיק ליכולת המבצעית של צה"ל.

    עו"ד עדי קידר

    הלל מאיר

    לכן, הסבירו עו"ד, לפי חוק השיפוט הצבאי ממצאי התחקיר הצה"לי אמורים להיות חסויים ולהישמר תחת מעטה סודיות, ולא להיות מופצים בתקשורת. כך כתבו בנוגע לפרסום הודעת דובר צה"ל מהבוקר: "מעיון בהודעה שפורסמה, עולה כי הדברים שפורסמו באים בגדרי "חומר התחקיר". שהרי, הכותרת עצמה נוקטת לשון "מסקנות התחקיר הפיקודי", ובהתאם התוכן נוגע במישרין בכל מה שהזכיר המחוקק – הסיכומים, הממצאים והמסקנות. משכך, אסורים היו הדברים בפרסום – בתוך צה"ל, וודאי שמחוצה לו מול כל כלי התקשורת", טענו עורכי הדין של ארגון חוננו.

    לטענתם, פרסום ממצאי התחקיר באופן כה פומבי, יוביל כמעט בוודאות לחשיפת גורמי החקירה והתביעה הצבאיים לדברים: "ממצאי התחקיר הנוגעים ל"שגיאות" שנמצאו באשר להתנהלותם של החיילים, כשאחד מהם עדיין מצוי תחת חקירה פלילית, פורסמו והופצו בפומבי. הם פותחים מהדורות חדשות, תוכניות רדיו ופוסטים ברשתות החברתיות. הם משמשים בסיס לדיון ציבורי ומוזכרים שוב ושוב בפיהם של אישי ציבור. נחשפו אליהם הכול. וכי ניתן באמת לסבור שגורמי החקירה – כלל מפקדי מצ"ח, החוקרים והשוטרים – ירדו כולם אל תוך בונקר וסתמו את אוזניהם?! וכי ניתן לסבור כי תובעי הפרקליטות הצבאית כיבו כולם את מכשיריהם הסלולריים והסתגרו במשרדם? במצב דברים שכזה, לא ניתן לקיים הליך פלילי נגד החייל באופן שיהיה נקי מהשפעות פרסום התחקיר"', הסבירו עורכי הדין קידר, פולסקי ושטיינר במכתבם.

    עו"ד משה פולסקי

    ארגון חוננו

    בסיום המכתב דורשים עורכי הדין של החיילים כי הפרקליטות הצבאית תורה, כאמור, על פתיחה בחקירת מצ"ח נגד הגורמים שפרסמו חומר חסוי בניגוד מפורש לחוק – בין היתר, נגד דובר צה"ל – תא"ל רן כוכב – בהיותו המפקד שתחת פיקודו יצאה ההודעה הנוגדת את החוק. עוד דורשים, כאמור, כי הפרקליטות הצבאית תורה, באופן מיידי, על הפסקת החקירה הפלילית בידי גורמי מצ"ח, ותעביר את התיק אל המערכת האזרחית.

    עו"ד סיכמו את מכתבם בכותבם כי בנטילת אחריות ע"י המערכת והוצאת התיק אל המערכת האזרחית יש כדי "לתקן את המעוות", כיוון "שהמערכת הצבאית תיטול אחריות ובכך תשיב את אמון החיילים בכלי החשוב שמהווה התחקיר המבצעי, וכן כיוון שלא יהיו אלו גורמי עטויי מדים, המצויים תחת פיקודו של הרמטכ"ל שכבר חרץ את דינם של החיילים, המנהלים את ההליך הפלילי".

    עו"ד אופיר שטיינר מסר "מפקדים בכירים עברו על החוק ופגעו באחד מהמוסדות החשובים בצה"ל – מוסד התחקיר. פנינו לפרקליטות הצבאית – האמונה על קדושת התחקיר ונקיות מערכת אכיפת החוק – בבקשה לפתוח בחקירה. כעת נמתין לראות אם גורמי אכיפת החוק יפעלו באותה יעילות נגד מעשה חמור זה, או שהליכי האכיפה שמורים רק לחייל הקטן, הש.ג."



    0 תגובות