ביהמ"ש: מצלמות המהירות של המשטרה – ראיה קבילה

    אליהו גרין No Comments on ביהמ"ש: מצלמות המהירות של המשטרה – ראיה קבילה

    שופטי בית משפט השלום לתעבורה בבאר שבע קבעו פה אחד בסיומי של הליך ארוך ומורכב שבה ביצעו בדיקות שונות – כי מצלמות המהירות של המשטרה אמינות וניתן להסתמך עליהן לצורך הרשעת אדם בפלילים

    מצלמת מהירות צילום: Nati Shohat/Flash 90
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בית משפט השלום לתעבורה בבאר שבע, קבע היום (חמישי) כי מצלמות המהירות של המשטרה אמינות לצורך הרשעה בפלילים.

    מדובר בהליך בו הוגשו כנגד הנאשם 3 כתבי אישום בעבירות של נהיגה במהירות העולה על המותר. המהירות שיוחסה לנאשם בכל אחד מכתבי האישום נמדדה ותועדה על ידי מערכת מצלמות המהירות בהן משתמשת משטרת ישראל, מערכת המכונה א3.

    הנאשם כפר במיוחס לו. כפירתו התמקדה בעיקר בשאלת אמינות מערכת מצלמות א3. בשל חשיבותה הרבה של הסוגיה הוקם לצורך הדיון הרכב של שלושה שופטים.

    לצורך הוכחת אמינות המערכת הצטיידה המדינה בחוות דעת של מומחים רבים מהארץ ומחו"ל, לרבות חוות דעת של נציג היצרן, אשר מתגורר בהולנד, חוות דעת של ראש המעבדה להנדסת רכב בטכניון, חוות דעת של ראש ענף תאימות ואלקטרו-מגנטיקה במכון התקנים וחוות דעת נוספות של מהנדסים ואנשי מחשוב. נציג יצרן המערכת הגיע מהולנד בשיאה של מגפת הקורונה, כדי למסור עדות בישראל.

    התנהלו 19 דיוני הוכחות, בית המשפט שמע מעל 60 שעות של עדויות. בנוסף ביקר בית המשפט באתר בו מותקנת מערכת א3 וכן במרכז השליטה והבקרה של יחידת א3 של משטרת ישראל, לשם מתנקזים נתוני המערכת לצורך הפקת דוחות התנועה. הוגשו לעיון בית המשפט קלסרים רבים, עבי כרס, הכוללים אלפי דפי מוצגים, חלקם בשפת המקור שחייבה תרגום מקצועי.

    השופטים הדגישו בהחלטתם, כי שאלת אמינות מערכת א3 לא הוכרעה על סמך הסבריו של נציג היצרן באשר לאופן פעולת המכשיר, אף לא על סמך המוניטין שנצבר כתוצאה מהיקף השימוש במערכת א3 ברחבי העולם, ואף לא על סמך הבדיקות הרבות שנערכו למערכת א3 במעבדות מוכרות ובעלות שם בעולם. שאלת אמינות מערכת א3 הוכרעה לאחר שנבחנו בניסוי עצמאי איכות המערכת, אופן הפעולה שלה ודיוק המדידות שהיא מבצעת.

    מערכת א3 פועלת בהתאם לעיקרון בו רכב חולף על פני קטע דרך שאורכו ידוע ומדוד מראש, כאשר בכניסתו לקטע דרך זה מתחילה מדידת זמן, וביציאתו של הרכב מקטע הדרך הנתון, נעצרת מדידת הזמן. מערכת א3 מחשבת את מהירות הרכב על ידי חלוקת אורך הדרך בזמן שנמדד. הפעלת ה"סטופר" מבוססת על ידי שימוש בשני גלאים המזהים הפרעות שמייצר הרכב בשדה האלקטרומגנטי המיוצר על ידי לולאות הטמונות בכביש. השעון שמודד את הזמן ("סטופר") מבוסס על גביש קוורץ קריסטלי, ומנותר כל העת על ידי שעון נוסף הפועל בתדר שונה וזאת להבטחת דיוק מרבי במדידת הזמן.

    לפי השופטים, דיוק המדידות שמבצעת המערכת, הוכח מעבר לכל ספק סביר באמצעות חוות דעת שהגיש מומחה מהמעבדה להנדסת רכב בטכניון.

    המומחה ערך "מבחני שטח" במסגרתם נמדדה מהירות כלי הרכב בו זמנית, הן באמצעות מערכת א3 והן באמצעות מכשירים אחרים: מכשירי ויבוקס ווידיאו-בוקס אשר פועלים בשיטת מדידה שונה לחלוטין, מכשירים אשר קובעים את הזמן ואת הדרך על בסיס לפחות 7 לוויינים ורמת הדיוק שלהם גבוהה מאוד.

    תוצאות מבחני השטח שהציג מומחה הטכניון על פני למעלה מ- 700 מדידות מהירות היו חד משמעיות: המהירות שנמדדה באמצעות מכשירי הויבוקס והוידאו-בוקס זהה כמעט לחלוטין למהירות שהציגה מערכת א3.

    לאחר שתוצאות הניסוי נבחנו בצורה מעמיקה על ידי בית המשפט, הגיע בית המשפט למסקנה כי מערכת א3 מספקת תוצאות מדידת מהירות אמינות של כלי רכב, ברמת דיוק גבוהה מאד, תוך עמידה בדרישות שנקבעו בתקן הישראלי הרלוונטי.

    הכרעת הדין כוללת רשימה של הערות לשיפור והמלצות של בית המשפט למשטרת ישראל ביחס לשלב הקמת המערכת, הפעלתה ותחזוקתה.

    בסופו של הליך ארוך ומורכב מאד, הגיע בית המשפט להחלטה, פה אחד, לפיה המדינה הוכיחה מעבר לכל ספק סביר כי מערכת א3, מספקת מדידות מהירות מדויקות, שניתן להסתמך עליהן לצורך הרשעה בהליך פלילי. לפיכך, הרשיע בית המשפט את הנאשם בעבירות המהירות שיוחסו לו, שנאכפו באמצעות מערכת א3.



    0 תגובות