אין לגיטימציה: המורים מנצחים בחוץ אך מפסידים בבית \\ דעה

    מערכת האתר 4 Comment on אין לגיטימציה: המורים מנצחים בחוץ אך מפסידים בבית \\ דעה

    אבדן התמיכה ההורית פוגע בחוסן המערכת החינוכית ובמחאה הצודקת שלה| לצד צורך דחוף בפדגוגיה איכותית של חוסן-יש לבסס תפיסה חדשה המייצרת בריתות במקום עימותים, ולגייס הורים כתומכים שותפים ואף מובילים את המאבק לשיפור מצב המורים | ד"ר דניאל ניקריטין, מכללת חמדת בטור נוקב

    צילום: שמחה ריצ'ארד
    10:34
    28.03.24
    הרב אייל אונגר No Comments on יש דם ביצים שמותר? הרב אייל אונגר בשיעור מפתיע

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מערכת החינוך מתמודדת עם משבר מתמשך ומתוקשר, המציב אתגרים רבים למנהלים, למורות ולמורים. העוסקים בהוראה ובניהול נדרשים להסתגל לשינויים הרבים שהוצנחו על המערכת בשל אילוצים מתוכה ומחוצה לה והצטרפו לטלטלות הקורונה ולקשיים המבניים הישנים. – וכך, כמו שקורה לא אחת בבעיה קשה במתימטיקה- התרחקנו מהפתרון בגלל  שהסתבכנו בדרך. לכך התווספו תגובות קשות המתבטאות במצוקות של העוסקים בהוראה שנים רבות, נטישה של מורים ומנהלים את המערכת אפילו באמצע שנת הלימודים- וכמובן במחאה התורנית. שוב, למרות כוונות טובות ואפילו מגמת תנועה לקראת יעדים אסטרטגים נכונים –לא נמנע משבר חמור ששיבש פעם נוספת את סוף שנת הלימודים הנוכחית- והביא לסיומה בטעם רע, בתקווה לשנת לימודים טובה יותר אחרי החופש הגדול(שגם הוא מהווה אתגר חינוכי מורכב בפני עצמו).

    השימוש בשיטות הישנות ובעיקר בנשק שביתת המורים, במסגרת המחאה המתמשכת של מורים על תנאי העסקתם- הינו אולי אחת הצרימות הגדולות הנלוות לאופן הטיפול במשבר חינוכי, שלעיתים אף גורם בעקיפין להקפאת המצב הקיים ולחסימת הדרך לפתרון.

    לצד הצורך הדחוף בפדגוגיה איכותית ועדכנית יותר- "פדגוגיה של חוסן"- קיים צורך דחוף בתשתית תרבותית-ארגונית חדשה, המייצרת קשרים מסייעים ובריתות במקום עימותים. למשל, תפיסה עדכנית בנוגע למאבק המורים הנצחי אמורה לגייס את ההורים כתומכים, כשותפים ואף כמובילים את מחאתם לשיפור מעמדם בכיתה. המצב הבלתי-נעים שנוצר בשל השביתות התכופות ומשבשות החיים להורים שהופכים לעויינים את המאבק, מצער ומחייב חישוב מסלול מחדש.

    החוסן – בין אם של אדם ובין אם של ארגון – מתבטא ביכולת למצוא משאבים המסייעים בהתמודדות עם אתגרים, ולהמשיך בצמיחה. חשוב להדגיש, כי החוסן אינו בהכרח קשור לאיכויות ולחוזקות שיש ליחידים או לארגונים- אלא ביכולת לזהות אותן ולעשות בהן שימוש מושכל ומיטבי. בני אדם וארגונים זקוקים לחוסן כדי להוציא את רעיונותיהם ויוזמותיהם מן הכח אל הפועל, בין השאר בעזרת גמישות ויצירתיות היוצרות קשרים חדשים ומקדמים. לניהול נכון של משבר חדש, לא יספיקו דרכי פעולה מוכרות והבריתות הישנות לא יועילו.

    ד"ר דניאל ניקריטין הוא ראש המכון לפדגוגיה של חוסן במכללה האקדמית חמדת



    4 תגובות

    מיין תגובות
    1. 4

      שינסה להיות מורה כמה שנים ואז ידבר

    2. 3

      גברת ציפציפ, את בבצפר? כנראה שלא, אה? אז אל תתני לו הצעות!!!!

    3. 2

      שההסתדרות תתחיל להילחם גם על זכויות העובדים הפרא-רפואיים שעובדים במשה"ח, בכל המאבק לא היה אזכור אחד שלהם! בהסתדרות אין משהי שמייצגת את הקבוצה הייחודית הזו בתוך מערכת החינוך, פטרונות של המערכת! אין שום התייחסות לעבודה הייחודית שלהם ולניסיון המקצועי שלהם. ועוד מאלצים אותם לעבור קורס מגוחך שנקרא 'קורס התאמה להוראה', נו באמת… גם עובדות פרא רפואיות שעבדו במסגרות חינוכיות של עמותות במשך שנים!!! צריכות לעבור את הקורס הזה כשהן מוכנסות בעל כורחן לאופק חדש…