ניגונים וקדושה בצפת: סיור תיירותי בעיר הצפונית

    קובי פינקלר No Comments on ניגונים וקדושה בצפת: סיור תיירותי בעיר הצפונית

    אוירה, ריחות, סגולות והרבה קדושה יש בצפת, אחת מארבע ערי הקודש. נוסיף להם גם נופך נוסף בדמות בתי הכנסת, שירת הלאדינו וכליזמרים, ואפילו מסעדה כשרה למהדרין והרי לכם  צפת מושלמת | הצטרפו לסיור

    צילום: קובי פינקלר
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    נתחיל בשאלה כדרכם של יהודים. מי מכם מכיר את רבי אליעזר אזכרי? כן האיש האדיר הזה שחיבר את 'ספר חרדים' ואת המזמור 'ידיד נפש'.

    כל אחת מאלפי המצבות העומדות בצפיפות על המדרונות הסלעיים שמדרום לעיר העתיקה של צפת, מספרת פרק קטן בהיסטוריה של העיר ושל תושביה במשך מאות בשנים. רק הליכה בשבילי בית העלמין הצרים וטיפוס במדרגות שבו מאפשרים למבקר לחוות אותו באמת. הכתובות מספרות על חכמים ומקובלים שחיו בעיר, שהבולט ביניהם היה האר"י – רבי יצחק לוריא. טמונים כאן  קורבנות רעידות האדמה שפקדו את העיר במאה ה-17 ובמאה ה-18, אבל גם תושבים שחיו בתקופות מאוחרות יותר לא נשכחו.

     לא פלא שבין סמטאותיה חיבר רבי שלמה אלקבץ את הפיוט "לכה דודי". לעמוד  ביום חול או בערב שבת בין השמשות, להקשיב לרחש  עלי העצים כשהרוח מפזזת ביניהם אומרים שירה למול  הר מירון הטובל בירוק ובגווני הזהב של השמש השוקעת במרחקים,  ולשמוע את  ניגוני הלאדינו  ממזרח וכליי זמר ממערב -זוהי הרגשה עילאית של קדושה.  זו לא רק חוויה  משפחתית תיירותית. לערוך סיור קבוצתי או סתם להגיע כדי לשמוע על גדולי ישראל שפעלו וחיו כאן.

    כה רבים הם בתי הכנסת, כה מגוונים הם שאי אפשר לפורטם. לכו לפחות בשלוש תפילות לשלושה בתי כנסת ואולי אפילו לארבעה.

    אז ראשית יש לו  לראש העיר שוקי אוחנה, גילוי. שלושה מבתי הכנסת שינו צורה. בירב ע"ש ר' יעקב בירב הספרדי הפך לנוסח קרליבך האשכנזי, חסידות ויזניץ' פינתה מוקמה לטובת תוניס והשם נשאר "ויז'ניץ תוניס" ובית הכנסת של האדמו"ר מאבריטש שחזה את רעידת האדמה הוא בנוסח עדות המזרח.

     בכלל, יש קדושה בצפת. בתי כנסת נראים בכל פינה, אומנים יוצרים ופועלים סביב הקודש ובכל אתר נשמעת שירה חסידית. ההרגשה היא שאתה הולך בתוך הקודש שאפף את העיר לפני כ- 500 שנה.

     ניגון צפתי

    מהשבוע -צפת הוכרזה גם  כבירת הלאדינו

     עשרים שנה אחרי הכינוס הבינלאומי באונסקו בפריז (יוני) 2002 שעסק בהצלת שפת הלאדינו ותרבותה, התקיים  השבוע בצפת אירוע מכונן בו התקיים מפגש רשמי של השגריר יצחק אלדן, נשיא מועדון השגרירים עם ראש עיריית צפת, מר שוקי (יהושע) אוחנה, שגם פתח את השבוע בעיר צפת לקראת "פסטיבל הלאדינו הבינלאומי הרביעי" שיתקיים בתחילת יולי.

    השניים הסכימו כי "פסטיבל הלאדינו הבינלאומי" והפעילות החינוכית הענפה בעיר סביב תרבות הלאדינו, יהפכו את צפת לבירה עולמית המשמרת את שפת הלאדינו במורשת העם היהודי.

    "בשנתיים האחרונות, עקב הקורונה קיימנו את הפסטיבל בפורמט שידורים חיים לרחבי הארץ והעולם, השנה אנחנו מתרגשים לחזור לרחובות העיר, ל'שדרת הלאדינו' שתוקם בימי הפסטיבל ולפתוח שערינו לאלפי המבקרים והתיירים שיצפינו לצפת לחגוג איתנו יחד עם מיטב אמני ישראל ונגני לאדינו שינעימו את השהות בעיר". הוסיף אוחנה.

    פסטיבל הלדינו הבינלאומי יתקיים זו השנה הרביעית (5-7.7) בצפת. במסגרת הפסטיבל יתקיימו מופעים על טהרת הלאדינו ושילובים בין אמני לאדינו לזמרים שונים; סמטאות העיר העתיקה יהפכו ל"שדרת לאדינו" ממותגת ומיוחדת ובה נגני חוצות אותנטיים, רקדנים מסורתיים ודוכני מזון בסימן לאדינו; ייערכו סיורים מודרכים, אירועים מיוחדים ועוד.

    ובצפת המתחדשת, מחד פסטיבל הלאדינו לתרבות המזרח ומאידך תרבות הכליזמרים לתרבות המערב והכל משולב בה בעיר בששת ימי נפלאות הבריאה. שלוש לאלו, שלושה לאלו ובסוף שבת המלכה בה שילוב בין שניהם.

     



    0 תגובות