"בכוחם של צדיקים להפקיע זכויות הרשעים בעוה"ב"

    הרב ברק בן ניסן No Comments on "בכוחם של צדיקים להפקיע זכויות הרשעים בעוה"ב"

    הרה"ג ברק בן ניסן בפינה יומית מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה | האור החיים הקדוש מסביר על פי פרשת השבוע שיש בכוחם של צדיקים להפקיע זכויות של רשעים בעולם הבא

    הרב ברק בן ניסן
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    'וַיִּחַר לְמשֶׁה מְאֹד וַיֹּאמֶר אֶל ה' אַל תֵּפֶן אֶל מִנְחָתָם'

    בפרשתינו מסופר שמשה רבנו ביקש מהקדוש ברוך הוא 'אל תפן אל מנחתם'. ומפרש רבינו האור החיים הקדוש, שמשה ביקש מהשם יתברך, שהגם שיש לרשעים האלו מצוות שהרי 'אין לך אדם שאין בידו מצוות ומעשים טובים' בכל זאת ביקש משה רבינו מהשם שלא תעמוד להם זכות המצוות שהם עשו כבר, ו'אל תפן אל מנחתם' הכוונה למצוות שהם עשו.

    ומקשה רבינו הקדוש על פירוש זה, שהאיך יכול משה רבנו לבקש מהשם דבר כזה, ליקח מבני אדם את הזכויות של המצוות ומעשים טובים שכבר עשו???

    ורבינו הקדוש מתרץ שיש לצדיקים כוח לבקש זאת מהקדוש ברוך הוא. וכמו שיש הלכה 'הפקר בית דין הפקר' כלומר, שיש לחכמים כוח להפקיע זכויות ממון של אחרים במקום קנס וכדומה, כמו כן יכולים חכמים גם להפקיע זכויות רוחניים של מצוות ומעשים טובים.

    וזה לשון קודשו: 'דע כי הצדיקים יש בהם כח להפקיע זכות הנמצאת לרשעים כשיראו שהם מוחלטים ברע, ותמצא בדין שלמטה כיוצא בדבר, שיכולים בית דין להפקיר נכסי רשע, כאומרם הפקר בית דין הפקר'.



    0 תגובות