כועסים על ההגבלות? ראו מה הציעו פרוטוקולי ועדת מירון בתשכ"ו | חשיפה

    יונתן שורק 1 Comment on כועסים על ההגבלות? ראו מה הציעו פרוטוקולי ועדת מירון בתשכ"ו | חשיפה

    כבר היה לעולמים: לפני חמישים ושש שנים הוקמה ועדה בין משרדית שמטרתה הייתה להסדיר את כניסת ההמונים לשטח הר מירון בל"ג בעומר, יום הילולת רשב"י זיע"א | בהמלצות: הגבלת קהל, מינוי פרויקטור, והרחבת רחבות ההדלקה והריקודים | חכמת הבדיעבד

    מתחם קבר הרשב"י צילום: Matanya Tausig/Flash90
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    החלטה ממשלתית על הגבלת עלייה למירון, סגן שר דתות ציוני-דתי, כרטיסי כניסה בתשלום, מסקנות וועדה ממשלתית, המלצות להתאמת האתר הקדוש למאות אלפי עולים. פרטים והגבלות אלו נשמעות לכם מוכרות? אתם לא טועים, אותו סיפור שאנחנו מכירים היום נדון בעבר במדינת ישראל וההמלצות שלא יושמו התנפצו אחר כך באסון הכבד שפקד את עם ישראל והיהדות החרדית.

    כעת אנחנו חושפים את המלצות העלייה שנוסחו כבר אז, אך באיחור אופייני מיושמות בחלקן הגדול רק היום. כולנו נוכחים, כמה עשורים אחר כך, מיושמות בשטח הנחיות בטיחות שונות אשר נכתבו בדמם של 45 הנספים באסון האזרחי הנורא בישראל, שזעזע את אמות הסיפים בעולם החרדי, לצד פצועים רבים שעוד טרם התאוששו.

    גם אתם הזדעזעתם מהצהרת הכוונות של המשטרה וגורמי האכיפה במדינת ישראל שהציבו אוטובוס של שב"ס למעצרים המוניים במירון? אז זהו, גם כוח משטרה מאסיבי שיחסום את העולים להר עלה ברשימת המלצות הוועדה שהוקמה לפני חמישים ושש שנים. בשנת תשכ"ו, (1966) סגן שר הדתות ד"ר זרח ורהפטיג מהמפד"ל כינס ועדה בין משרדית יחד עם מנכ"ל משרד הדתות, מפכ"ל המשטרה, אנשי הנהלת המקומות הקדושים ועוד.

    ההמלצה הראשונה היא כמובן: מינוי פרויקטור לתכלול וארגון יום הילולת הרשב"י בל"ג בעומר. כמקובל באותם ימים, הפרוטוקול כותב בניסוח ציורי ואופייני את מבנה הגדרת התפקיד המסובך וכפוי הטובה: "איש מעשה, משכיל ובעל כישרון ימונה כמנהל והוא יארגן ויקיים את הסדרים הדרושים ועל ידו תעזור ועדה של מומחים" נכתב בהמלצות.

    "הוועדה מוצאת שבעתיד יש לקיים עלייה בלתי מוגבלת למירון, אולם מתוכננת מראש בתכלית התכנון. יש להגביל את מספר הקהל היכול להימצא בבניין הציון" נכתב בפרוטוקול הוועדה הממשלתית שהוקמה אז במטרה להסדיר את המקום. חברי הוועדה באו למסקנות, והמלצות הועדה נתקבלו פה אחד: ראשית הוחלט כי יש "לסדר במקום רחבה גדולה לפני בניין הציון כדי להכיל את האלפים המתכנסים להילולא במירון". שנית הומלץ "להסיר את הבניינים המיושנים שאינם ראויים, המשפילים את ערך המקום".

    "כל אדם יכין לו מראש כרטיס כניסה (בתשלום). על הכרטיס יהיו רשומים היום והשעה של הביקור בציון, יהיה צורך להיעזר בסדרנים מומחים וכוחות משטרה חוקים כדי להקפיד על התור בביקורים וכל מחזיק בכרטיס יהיה זכאי לבקר בציון – שיהיה פתוח במשך כל שעות היום והלילה – במועד שנקבע לו לפי הכרטיס ולתקופת זמן שהוקצבה מראש".

    גם ההרתעה אותה מנסה המשטרה להראות כיום בשטח בהצבת כוחות מתוגברים ואוטובוסים מאיימים עלתה בהמלצות שנכתבו לפני למעלה מיובל שנים: "בשנים הראשונות יפעלו כוחות חזקים של המשטרה לחנך את הקהל לסדר ולמשמעת וגם המוגנים הנלהבים ביותר יוצאו עם תום זמן שהותם בפנים".

    חבל שלקח כל כך הרבה שנים ליישם את ההמלצות האלו, חבל שהם גבו מאיתנו מחיר כה יקר, ומוטב שהם יוסדרו בצורה שמקובלת על כולם ללא התנגדות לטובת כולנו.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      יפה כל הכבוד תמשיכי עם האחדות