- רדיו קול חי - -

גנץ: "מחיר עצירת איראן עכשיו נמוך משיהיה בעוד שנה"

יממה לפני נסיעתו לארה"ב, נאם היום (שלישי) שר הביטחון בני גנץ בכנס "מציאות עולמית חדשה" של המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן. שר הביטחון התייחס בדבריו למציאות העולמית על רקע המלחמה באוקראינה, לאתגרים מול איראן ולאתגרים הנוספים של מדינת ישראל.

"מדיניות ישראל באוקראינה נמצאת במקום הנכון ערכית ואסטרטגית. עומדת לנו הזכות להגיש סיוע הומניטארי נרחב, ולתמוך באוקראינה בציוד שאינו התקפי נוסף, באופן שנכון לשיקולים האופרטיביים הרחבים של מדינת ישראל שמהווים גם עוגן ליציבות אזורית. יש גם חשיבות גדולה בניסיונות התיווך של ראש הממשלה בנושא", אמר גנץ.

"אחד מהלקחים של המלחמה באוקראינה הוא שנכון להפעיל את העוצמה הכלכלית, המדינית ואם נדרש גם כוח צבאי, מוקדם ככל האפשר, ואולי בדרך הזו למנוע מלחמות. הדבר נכון גם לגבי המצב שבו אנו נמצאים מול איראן. את מחיר המלחמה העתידית האפשרית הזו, ניתן לחסוך או להקטין על ידי הפעלת מסכת לחצים רב מימדית, של העולם כולו, ותוך שיתוף פעולה אזורי ובינלאומי רחב. המחירים להתמודדות עם האתגר האיראני בהיבטים העולמיים והאזורים היום גבוהים משהיו לפני שנה ונמוכים משיהיו בעוד שנה.

בנושא התקדמות איראן בציר הנשק הגרעיני אמר: "איראן ממשיכה לצבור ידע וניסיון בלתי הפיכים בפיתוח, מחקר, ייצור ותפעול צנטריפוגות מתקדמות. היא עומדת שבועות ספורים מצבירת חומר בקיע שיספיק לפצצה ראשונה, מחזיקה 60 ק"ג חומר מועשר ברמה של 60%, מייצרת אורניום מתכתי ברמת העשרה של 20% ומונעת גישה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית למערך הייצור".

"גם בימים אלו איראן מבצעת מאמץ להשלמת ייצור והתקנה של 1,000 צנטריפוגת מתקדמות מסוג IR6 במתקני הגרעין שלה, וביניהם במתקן חדש הנבנה באתר תת קרקעי סמוך לנתנז".

בנושא התוקפנות האיראנית באזור חשף שר הביטחון את קצב ההתחמשות של שלוחי איראן במזרח התיכון והתייחס לאמירות בנוגע לשליחת שני הכטב"מים בפברואר השנה:

"שלוחי איראן תוקפים מאגרי נפט, שדות תעופה ומתקנים אזרחיים, והיא בעצמה תוקפת באמצעות כוח קודס. היא מפתחת באזור כולו מערכים מבצעיים עם יכולות מדויקות של טילי שיוט, טילי קרקע-קרקע וכטב"מים, לטווח של אלפי קילומטרים. כמות האמל"ח האסטרטגי הזה שנמצא בידי שלוחי איראן גדלה משמעותית בשנה האחרונה: בעיראק ישנם מאות פריטים, עשרות רבות נוספו השנה. בתימן גדל בשנה האחרונה מספר הפריטים, והחות'ים מחזיקים בעשרות מהם.

"דוגמה אחת לניסיון השימוש באמל"ח האיראני ראינו בחודש פברואר 2022. כפי שאירע מספר פעמים בעבר, שיגרו משמרות המהפכה זוג מל"טים מאיראן גופא, לעבר ישראל. בין השאר על בסיס העובדה, כי לכטב"מים היו מחוברים מצנחים, אנו מעריכים כי מטרת השיגור הייתה להצניח אותם ברצועת עזה או ביהודה ושומרון ולהיאסף שם על ידי ארגוני הטרור. המשימה הוכשלה, והמל"טים יורטו בשטח עיראק. גם בסוריה, ממשיכים להתבצע ניסיונות של העברת וייצור אמל"ח מדויק. ישראל תמשיך לבלום את המאמצים האלו ולמנוע את האיום על אזרחיה והאזור".

בנוגע לגל הטרור והמצב בישראל אמר: "אנו נמצאים בתקופה בגל טרור המבוסס על סדרה של פיגועים שנשענים על רגישות בירושלים, ובהר הבית שבו אנו שומרים על חופש הפולחן. הפיגועים האלו מחוברים אחד לשני בהשראת ההסתה הנשמעת באיזור מפי ארגוני הטרור. הסתה שלא זוכה לגינוי מספק מהעולם וממנהיגי האיזור, שגם הם אמורים לרצות ולשמר את היציבות".

עוד אמר גנץ: "נמשיך במאמץ המדיני לחיזוק יחסינו עם שכנינו באזור ותומכינו בעולם. זאת תוך נכונות לקיים מאמצים לצמצום הסכסוך וחתירה להסדרים מדיניים ביננו לבין הפלסטינים, שגם אם נראים רחוקים, הם צורך אסטרטגי".