פרוש בפנייה דחופה לרה"מ בעניין מירון: "תחושה שאין בעל הבית"

    איתי גדסי No Comments on פרוש בפנייה דחופה לרה"מ בעניין מירון: "תחושה שאין בעל הבית"

    יומיים לפני ההילולא במירון, ח"כ מאיר פרוש בפנייה לרה"מ בנט: "אנו יודעים לקיים אירועים בקנה מידה עולמיים, האם לא היה ניתן להכשיר בצורה בטוחה את ההר לעליית רבבות המתפללים? כאשר יש רצון טוב, הרשויות יודעות לקחת אחריות, תוך הפקת לקחים ומציאת פתרונות שהאירועים יתקיימו בבטחה"

    מאיר פרוש צילום: פלאש90
    9:52
    29.03.24
    הרב אהרן לוי No Comments on מלכודת גיוס החרדים \\ פרשת צו עם הרב אהרן לוי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    יומיים לפני ההילולא במירון, ולאחר שפניותיו לדרג המקצועי לא נענו עד כה, חבר הכנסת מאיר פרוש פנה לראש הממשלה נפתלי בנט בבקשה שיתערב בנעשה בהילולא לטובת ציבור העולים להר.

    חבר הכנסת פרוש מציין במכתבו כי "הציבור החרדי נתן אשראי וגיבוי מלא לרשויות לתקן את הדרוש תיקון וטיפול. מתוך הנחה שלאחר שנה יוסקו המסקנות ויהיה ניתן לקיים את הילולת רבי שמעון בר יוחאי בצורה הבטוחה ביותר".

    עם זאת, לדבריו "הממונים על ההילולא התעלמו מדרישות הציבור וצרכיו, כמו גם ממסקנות הביניים של ועדת החקירה שהוקמה לשם כך. ישנה התחושה שאין בעל הבית שמוכן לקחת אחריות, מה שמביא להתעמרות של ממש בציבור הרחב שרואה חשיבות עליונה בעלייה לציון של התנא הקדוש ביום ל"ג בעומר".

    חבר הכנסת פרוש טוען במכתבו ש"אנו יודעים לקיים אירועים בקנה מידה עולמיים, האם לא היה ניתן להכשיר בצורה בטוחה את ההר לעליית רבבות המתפללים, שהרי ישנם מקרים רבים של אסונות בארץ, האם מישהו עלה על דעתו שיצמצמו דרסטית את אותם אירועים? האם הופסקו הטיסות במסוקים אחרי האסון המסוקים שבו נהרגו 75 חיילים? כאשר יש רצון טוב, הרשויות יודעות לקחת אחריות, תוך הפקת לקחים ומציאת פתרונות שהאירועים יתקיימו בבטחה".

    לדבריו, "במשך למעלה מעשרה חודשים לא נעשה בהר דבר. רק בשלושת החודשים האחרונים החלו העבודות במקום במסגרתם פונו עשרות מבנים, דרכי גישה נחסמו, מדרגות ופתחי מעבר גודרו ועוד. במשך עשרה חודשים שבהם הציבור ציפה לשיפור התשתיות בהר לא נעשה דבר, בשלושת החודשים האחרונים רק פירקו וגידרו ולא הביאו שום פתרון ממשי וללא תוספת של שטחים או דרכי גישה חדשים, ואף לא הרחיבו שביל אחד".

    עוד טוען ח"כ פרוש, כי "במהלך כל השנה ייחלנו שלאחר אסון כל כך גדול יעסקו כל השנה בהכשרת השטח, לקליטת המונים בצורה בטוחה, אך לצערנו כמידי שנה רק ברגע האחרון נזכרו לשנע כלים כבדים למירון".

    במכתבו שוטח ח"כ פרוש חלק מהבעיות המהותיות במתווה ההילולא ובהן מניעת הגעה מעשרות אלפי מתפללים, התעלמות מהגורם לאסון ופתרונות לקהילות ועמך ישראל, מניעת מנהג החאלק'ה, התעמרות בנוסעים וביטול מנהג ה'חי רוטל', גלגול אחריות ועוד.

    "ועדת החקירה הממלכתית קבעה כי בכל רגע נתון יכולים לשהות בהר 20,000 איש ו-יש לקבוע מספר יעד, עם זאת, הממונים על ההילולא הפחיתו באופן משמעותי את המספר הזה באופן שפוגע באופן ישיר באלפים רבים שבעקבות כך לא יוכלו לבוא ולהשתתף בהילולא". ח"כ פרוש מציין, כי הורדת הטריבונות ללא בנייה מחודשת של טריבונות בטיחותיות, פוגעת אף היא באפשרות אכלוס הקהל בהר. באצטדיונים ברחבי העולם ובאולמות אירועים שונים ישנן טריבונות, הן אינן הבעיה אלא בטיחותן. לא ייתכן להוריד את הטריבונות מחד ולא לדאוג לתחליף ראוי מאידך.

    "בנוסף, האסון קרה בעיקר בעקבות מסדרון צר שגרם לצוואר בקבוק, עשרות אלפי מתפללים שהתקבצו בהדלקה אחת, הסוף הטרגי זכור לכולנו. אך במקום לטפל בבעיה – דהיינו, להוסיף מקומות נוספים להדלקות, לפתוח שטחים ציבוריים נוספים ולפתוח ולהרחיב מקומות צרים, בחרו הממונים לסגור עוד ועוד שטחים, מסדרונות נוצרו ודרכי גישה נחסמו, זאת במקום להפקיע קרקעות סמוכות, לפתוח מתחמים נוספים ביישוב למטה עבור הקהילות הרבות ועמך ישראל, ולרווח כמה שיותר את הגעת הציבור אל אותם מתחמים ייעודים. דבר זה לא נעשה עד עתה, כי כל רשות זורקת את האחריות וטוענת שזה אינה בתחום אחריותה.

    "יצוין, כי הציבור קיבל בהבנה את הריסת עשרות המבנים בהר מירון, אך מדוע היה צריך להרוס את מתחם 'היכל תורה', שנבנה על שטח פרטי, ללא מתן תחליף, שהרי דווקא מתחם כזה אלפים רבים שפוקדים את ההר יושבים שם ולומדים תורה, מה שלמעשה מביא לוויסות של הציבור והורדת העומס על הציון הקדוש.

    "יתיר על כן, אלפי משפחות מכל רחבי הארץ מחכות בכיליון עיניים לחגיגות החלאק'ה לילדיהם ונכדיהם. מדי שנה בשנה ישנם מתחמים ייעודיים לחגיגות החלאק'ה, מה שאין כן השנה.

    "גם המשפחות שכן יגיעו לחגוג את האירוע המרגש עם ילדיהם לא יוכלו לבוא יחד בגלל מתווה התחבורה הציבורית. נוצר מצב שבו האבא יכול לבוא והאמא תוכל לנסוע רק שעתיים אחריו, בעוד שהסבא והסבתא לא יכלו להשיג כרטיס נסיעה כלל.

    "אחד מהמנהגים המקודשים בהילולא הוא מנהג ה'ח"י רוטל משקה'. מדי שנה יהודים היו תורמים מאונם ומהונם להאכלת והשקיית העולים להר. לאחר שעות ארוכות של נסיעה היו עוצרים האוטובוסים בתחנות רענון שם היו מחכים להם מזון ומשקה. באופן שערורייתי הוחלט השנה לבטל את העצירה בתחנות הרענון ללא שום היגיון. מלבד ביטול המנהג המקודש זוהי התעללות של ממש במאות אלפי העולים להר שמתגלגלים שעות ארוכות בדרכים.

    ח"כ פרוש מוסיף כי אתמול הודיע מפקד המחוז הצפוני במשטרה הממונה על ההילולא כי המשטרה אינה אחראית על זמן השהייה של השוהים על ההר, ובמידה והשוהים בהר יתעכבו המשטרה תמנע מהאוטובוסים הנכנסים לפרוק את הנוסעים. "זהו מתכון ברור לכאוס וזריקת אחריות מפחידה של הגופים האמונים על ביטחון המתפללים והחוגגים.

    לסיכום כותב חבר הכנסת פרוש כי "בחודשים האחרונים נפגשתי מספר פעמים עם הגורמים הרלוונטיים ובכללם השר הממונה מתן כהנא והשר לבט"פ עומר בר לב, הצבעתי על הדרוש תיקון והתרעתי בפני הדרוש שיפור. הצגתי את דרישות הבטיחות מחד, ופרסתי את צרכי הציבור החרדי מאידך. אולם לצערי אנחנו עומדים יומיים לפני הדלקה ללא פתרונות עבור הציבור הרחב הצמא לעלות ציון הקדוש ביום הילולא ועבור הקהילות הקדושות שכל פתרון עבורם ברחבי המושב ובמתחם בני עקיבא, רק מוריד את הלחץ בציון הקדוש".

    לדבריו, "למרות זאת עדיין לא מאוחר וחלק מהשיבושים ברי תיקון. כך למשל ניתן להגדיל את מספר השוהים בהר ל-20,000 כפי שהמליצה ועדת החקירה הממלכתית, ניתן לפתוח מתחמים נוספים לחסידויות (מתחם בני עקיבא ומתחמים נוספים במושב למטה לצורך הדוגמא) מה שיביא לפיזור נוסף של הקהל וימנע התקהלויות מסוכנות, ניתן וראוי להסדיר מתחמים יעודיים לילדי החאלקה ולאפשר לבני משפחה לעלות יחד אל ההר".



    0 תגובות