תסיסה ברשתות הערביות בעקבות התקרית בג'נין

    קובי פינקלר No Comments on תסיסה ברשתות הערביות בעקבות התקרית בג'נין

    בסרטון שהופץ ברשת מהמהומות בג'נין, נראים פלסטינים יורים ללא אבחנה. אחד החמושים נשמע מכריז "פגענו בחייל והוא על הרצפה". מאחר ולא נפגעו חיילים בחילופי האש, ההנחה היא כי החמוש הפלסטיני פגע בטעות בעיתונאית שנהרגה

    Armed Palestinian militants of Islamic Jihad take part in the funeral of two men shot dead by Israeli security forces during their funeral in Jenin, in the West Bank, March 1, 2022. Photo by Nasser Ishtayeh/Flash90 *** Local Caption *** פלסטינים כפר לוויה הלוויה מהומות נהרג ג'נין כוחות ביטחון חמושים צילום: נאסר אשתייה/פלאש90
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    תסיסה ברשתות הערביות בעקבות מותה של עיתונאית אל ג'זירה בחילופי אש בגנ'ין הבוקר (רביעי). במקביל, צה"ל מנסה להדוף את ההסתה במאמצי הסברה.

    דובר צה"ל, תא"ל רן כוכב אמר הבוקר: "אני חושב שלא אנחנו הרגנו אותה. הצענו לפלסטינים חקירה מהירה. כפי שנראה כרגע, היא כנראה נהרגה מירי פלסטיני – הסיבה שהם מסתירים פרטים, כנראה יש סיבה לכך".

    בסרטון שהופץ ברשת מהמהומות בג'נין, נראים פלסטינים יורים ללא אבחנה. אחד החמושים נשמע מכריז "פגענו בחייל והוא על הרצפה". מאחר ולא נפגעו חיילים בחילופי האש, ההנחה היא כי החמוש הפלסטיני פגע בטעות בעיתונאית שנהרגה.

    צילום: נאסר אשתייה/פלאש90

    דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי אמר הבוקר "עיתונאית אל-ג'זירה, שירין אבו עאקלה, נפגעה ומתה מפצעיה במחנה הפליטים ג׳נין, אולם נראה – לפי ההערכות הראשוניות – שנפגעה מירי חמושים פלסטינים, ולא מירי צה"ל. בסרטונים שהפיצו החמושים הפלסטינים בג׳נין נראה ירי ללא הבחנה והם מתפארים שפגעו בחייל והוא שוכב על האדמה, למרות שהנפגעת היחידה באירוע היא העיתונאית".

    אדרעי הוסיף: "אנו קוראים לפלסטינים לחקור את הנושא בחקירה פתולוגית משותפת. מדינת ישראל בעד האמת. עד לרגע זה הם מסרבים, ייתכן שעל מנת להסתיר את האמת. אנו מביעים צער על מותה של העיתונאית, רואים חשיבות רבה בחופש העיתונות ופועלים לשמרו".

    ראש הממשלה, נפתלי בנט הגיב לאירוע ולהאשמות נגד ישראל: "יו"ר הרשות מטיח בישראל האשמות ללא בסיס מוצק. על פי הנתונים שבידינו כרגע, יש סיכוי לא מבוטל שפלסטינים חמושים, שירו באופן פרוע, הם שהביאו למותה המצער של העיתונאית.

    "הפלסטינים אף תועדו אומרים "פגענו בחייל, הוא שכוב על האדמה". אף חייל לא נפגע, מה שמעלה את האפשרות כי הם ירו ופגעו בעיתונאית.

    "ישראל קראה לפלסטינים לביצוע ניתוח פתולוגי משותף וחקירה משותפת, בהסתמך על כל התיעוד והממצאים הקיימים, כדי להגיע לאמת. עד כה, הפלסטינים מסרבים. כוחות צה"ל ימשיכו לפעול כנגד המחבלים בבסיסיהם, על מנת לשבור את גל הטרור הרצחני ולהשיב את הביטחון לאזרחי ישראל. אנו מגבים את לוחמינו".

    שר החוץ יאיר לפיד התייחס לאירוע: "‏אנחנו מציעים לפלשתינים חקירה פתולוגית משותפת של מותה המצער של העתונאית שירין אבו עאקלה. יש להגן על עתונאים בשטחי קרבות ומוטלת עלינו החובה להגיע לחקר האמת. כוחות הבטחון של ישראל ימשיכו לפעול בכל מקום כדי למנוע טרור ורצח ישראלים".

    יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה בחר להאשים את ישראל במותה של הכתבת: "העיתונאית שירין אבו עקאלה נורתה למוות על ידי הצבא הבוקר בג׳נין לעיני עיתונאים נוספים. שירין היא עיתונאית חרוצה ומוערכת שדיווחה באומץ על פשעי הכיבוש והבוקר הפכה לקורבן שלהם. יהי זכרה ברוך".

    ח״כ עאידה תומא-סלימאן כתבה: "שירין אבו עאקלה, עיתונאית מוערכת ומצטיינת שביצעה את בתפקידה, נהרגה הבוקר על ידי כוחות הכיבוש בג׳נין. היא לבשה אפודה שזיהתה אותה כעיתונאית. ‏העיתונאים שהיו איתה מדווחים באופן ברור שנורתה מכוח צבא ישראלי. ‏אני סומכת על העיתונאים ולא על דובר צה״ל".

    משרד החוץ הפלסטיני הצטרף להסתה נגד ישראל: "אנו מגנים את הוצאתה להורג של העיתונאית שירין אבו עקל'ה ומעמידים את ראש ממשלת ישראל הקיצוני בנט באחריות מלאה וישירה לפשע הנתעב הזה".

    ח"כ אחמד טיבי: "שירין אבו-עאקלה הייתה הפנים של אל-ג'זירה בעולם הערבי, מודל של עיתונאית אמיצה. אין שום הצדקה בעולם לירי קטלני בה או בעיתונאים באשר הם. שוב חיילי הצבא פוגעים דווקא בעיתונאים ובעבודה החשובה שלהם, ולא מתחשבים בנוכחות שלהם בשטח. המשפט הקבוע ש"הצבא מתחקר את האירוע" הוא פרובוקטיבי, שקרי ומקומם במיוחד בבוקר הקשה הזה. יורים, משקרים ומטייחים – את המנגנון הזה אנחנו כבר מכירים טוב מידי. תנחומיי למשפחה, לאלג'זירה לחברים ולשותפים האבלים את האובדן הגדול. אללה ירחמהא".

    שר התקשורת, יועז הנדל פרסם את התיעוד שהובא לעיל, וכתב: "כך זה נראה בג׳נין הבוקר כשחמושים פלסטינים יורים ללא הבחנה. שומעים את אחד החמושים אומר: ״פגענו בחייל והוא על הרצפה״. ‏העובדות: אף חייל צה״ל לא נפגע. ‏אנחנו מתחקרים. ‏סביר להניח שמהירי הפלסטיני הזה נפגעה העיתונאית. ‏הטענות על פגיעה של כוחותנו נובעת מתעמולה שקרית ולא מתחקיר אמת".

    סגן רה״מ ושר המשפטים גדעון סער התייחס לאירוע: "לא אוכל להימנע מלהתייחס לאירוע בנסיבות אלה, מותו של כל אדם הוא טרגי. העובדות הן שהייתה פעילות של שכוחות הביטחון למעצר חשודים במחנה הטרור ג'נין ובמוקדים נוספים בגזרה הזאת. אני מזכיר שמג'נין יצאו בעת האחרונה מספר מרצחים שקטלו אזרחי ישראל, הפעילות היא חיונית. באירוע הספציפי היה ירי מסיבי והשלכת מטענים – ברוך השם לא היו נפגעים לכוחותינו.

    סער הוסיף "הפלסטינים כדרכם ממהרים עם עלילת דם נגד צה"ל, בדיוק 20 שנים מעלילת הדם הקודמת בעקבות פעילות צה"ל במבצע חומת מגן במחנה הפליטים ג'נין, אירוע שאני מכיר היטב. אבל על פי מערכת הביטחון שלנו יש אינדיקציות שהעיתונאית נפגעה מירי חמושים פלסטינים ולא צה"ל. הייתה קריאה ישראלית לחקירה פתולוגית משותפת, אך לצערי עד כה הפלסטינים מסרבים – אולי כדי להסתיר את האמת.

    "הפלסטינים סירבו להצעת ישראל לחקירה משותפת, צריך לתהות מדוע. אני חושב שהם סירבו כי אין להם עניין בחשיפת האמת".

    במפלגת הציונות הדתית הגיבו לאירוע: "בשעות האחרונות תומכי הטרור והשמאל הקיצוני במתקפה שקרית על צה"ל ולוחמיו, רע"מ מצטרפת למתקפות, ובנט שותק ונמנע מלגבות את לוחמי צה"ל שפעלו בגבורה תחת אש כדי לשמור על שרידות ממשלתו.

    "צריך לומר בצורה חד משמעית: גם אם יתברר שעיתונאית אלג'זירא נהרגה בטעות מאש צה"ל (מה שלא נראה סביר), צה"ל אינו אשם בכך. חילופי אש מול עשרות מחבלים זו מלחמה ובמלחמה יש נפגעים. מה גם שהעיתונאים הערבים הם כבר מזמן חלק ממכונת המלחמה הערבית, מפריעים במכוון לפעילות צה"ל ומגוננים על המחבלים. חזקה על צה"ל שיתחקר את האירוע עד תום ויגיע לחקר האמת ובמידת הצורך יפיק לקחים לעתיד.

    "וכלפי תומכי הטרור והעולם שמתגלה ברגעים כאלה בשיא צביעותו, הדרך הטובה ביותר להתמודד בדעת הקהל הבינלאומית היא לעמוד על האמת בנחישות, לא להתנצל ולא להתבלבל. אנחנו מחזקים את ידי לוחמי צה"ל ומפקדיו במאבקם בטרור ובהגנה על מדינת ישראל וביטחון אזרחיה ועומדים מאחוריהם בכל מצב".

    יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר אמר: "כשמחבלים יורים על חיילנו בג'נין, הם צריכים להשיב אש במלוא העוצמה גם אם יש בסביבה "עיתונאים" של אל ג'זירה שלא פעם עומדים בכוונת מכוון באמצע הקרב ומפריעים לחיילים.

    "חופש העיתונות יקר לכולנו, אבל העיתונאים של אל ג'זירה הפכו חלק מכוחות האויב שלא עושים עבודה עיתונאית, אלא משמשים שכפ"ץ למחבלים ולא אתפלא אם נפגעה מאש כוחותיה. נותן גיבוי מלא לחיילי צה"ל הגיבורים".

    חוקרת המכון למחקרי ביטחון לאומי, אורית פרלוב, מומחית לרשתות חברתיות בעולם הערבי שעוקבת אחר הסערה ברשתות בעקבות מות עיתונאית אל-ג׳זירה מתריעה: "מותה של העיתונאית הפלסטינית הותיקה הוא בראש ובראשונה פיגוע תודעתי- בלי קשר להאם נהרגה מאש כוחותנו או מאש מחבלים. הרשת כבר הכריעה לצערנו. אם דובר צה"ל לא יוציא במיידי הוכחה חד משמעית לפיה היא נהרגה מאש המחבלים- הסרטונים של גופתה המדממת מובלת לבית החולים יזינו את המשך ההסתה ואת פיגועי הנקמה הבאים.

    "מניסיוננו, יש לא יותר משעה לשנות את התודעה הקיימת ולהשתלט על הפיגוע התודעתי נגד ישראל ברשתות כרגע. כל ההסברים הלוגיים אינם רלוונטיים לאותם צעירים פלסטינים שצופים בסרטונים- לכן חייבים לפעול במהירות לא בהודעות דו״צ אלא בלספק הוכחה ניצחת בהקדם. סרטון יוכל לבטל סרטון ולא מילים".

    בתוך כך, מפלגת רע"מ ביטלה הבוקר בעקבות האירוע מסיבת עיתונאים שהייתה צפויה להתקיים בשעה זו בכפר קאסם, לאחר ישיבת מועצת השורא אתמול.

    כזכור, עיתונאית רשת אלג'זירה הקטארית, שירין אבו עאקלה נהרגה הבוקר (רביעי) במהלך חילופי אש בין פלסטינים לכוחות צה"ל בג'נין. באל ג'זירה מיהרו לקבוע כי היא נהרגה מירי צה"ל. בצה"ל מסרו בתגובה הראשונית כי "נבדקת האפשרות כי נפגעו עיתונאים, ייתכן מירי חמושים פלסטינים. האירוע בבירור".



    0 תגובות