- רדיו קול חי - -

תקנות חדשות בענף ההטלה: ייאסר לכלוא תרנגולות בכלובים

משרד החקלאות ופיתוח הכפר פרסם היום (שני) את טיוטת תקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (גידול תרנגולות מטילות והחזקתן לצרכים חקלאיים) התשפ"ב-2022 להערות הציבור.

התקנות, מסדירות את תנאי הגידול בענף ההטלה, במטרה להביא את הענף בישראל לעמידה בסטנדרט המבטיח בצורה הטובה ביותר נכון להיום את רווחת התרנגולות המטילות במדינות מפותחות. במקביל לשדרוג התנאים הסניטריים והווטרינריים הנחוצים לשמירה על בריאות הציבור, כמו גם בריאות התרנגולות עצמן. לפי הטיוטה, התקנות ייכנסו לתוקף בתוך שלושים ימים מיום פרסומן, והוראותיהן ייושמו בהדרגה, בהתאם לקבוע בהוראות המעבר.

שר החקלאות, עודד פורר כתב הבוקר: "נפרדים מלולי הכלובים: המהפכה בענף ההטלה יוצאת לדרך. מרגע שנכנסתי לתפקידי כשר החקלאות ופיתוח הכפר הבטחתי לדאוג לרווחת בעלי החיים ולקדם תוצרת בריאה ואיכותית יותר לאזרחי ישראל. אני מברך על כך שהיום זכיתי לקיים את שתי ההבטחות במהלך אחד עם פרסום תקנות חדשות שיקפיצו את ענף ההטלה למאה ה-21.

"התקנות החדשות יעלימו את לולי הכלובים המיושנים מהנוף הישראלי, יגדירו שטח מחיה חדש ומרווח לתרנגולות, יאסרו על הנשרה כפויה וקיטום מקור ויקבעו דרישות טכנולוגיות מתקדמות לטובת הענף.

"התקנות פורסמו לעיון הציבור וצפויות להיכנס לתוקף בתוך 30 ימים ולאחר מכן כל לול חדש שיוקם בישראל יהיה ללא כלובים. החל מה-1 ביוני 2029, יאסר אכלוס תרנגולות מטילות גם בלולי כלובים ישנים שהוקמו בעבר, כאשר תקופת המעבר נועדה לאפשר לענף להיערך ולהשתדרג בהתאם לתקנות החדשות.

"המהלך הזה הוא רק יריית הפתיחה לשינויים הכל כך נחוצים בתחום ההטלה. אמשיך לעבוד למען האזרחים ולדאוג לרווחת בעלי החיים", כתב פורר.

עמותת אנימלס, המובילה זה שנים את המאבק לסוף עידן הכלובים מסרה בעקבות הודעת השר: "אנחנו מודים לשר החקלאות ומברכים על הובלת ישראל אל סוף עידן הכלובים. זהו הישג היסטורי במאבק למען בעלי-חיים, שמעמיד את ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות שמפסיקות לכלוא בעלי-חיים בכלובים.

"כליאה בכלובים היא אחת מצורות ההתעללות הקשות ביותר: תרנגולת בכלוב לעולם לא זוכה להתהלך על הקרקע, ובטח שלא לפרוש כנפיים ולהתעופף. גם לולים ללא כלובים הם לולים תעשייתיים לכל דבר, ולכן רבים בוחרים להוציא את הביצים מהצלחת. לציבור אכפת מבעלי-חיים, ו-89% מהישראלים סבורים שיש להוציא את הכלובים מחוץ לחוק. המהלך ההיסטורי של שר החקלאות הוא בשורה אדירה שתהפוך את רצון הציבור למציאות, ותקל על הסבל של מיליוני בעלי-חיים".