- רדיו קול חי - -

ביידן תדרך את עמיתו האוקראיני: "הפלישה – עובדת מוגמרת"

לפי גורם רשמי אוקראיני ששוחח אמש (חמישי) עם רשת התקשורת האמריקאית CNN, הנשיא ביידן אמר אמש לנשיא אוקראינה זלנסקי בשיחתם, כי "פלישה רוסית קרובה היא עובדה מוגמרת. עליכם להתכונן לפגיעה".

בבית הלבן הכחישו את הפרסום: "זה לא נכון. הנשיא ביידן אמר כי ישנה אפשרות ברורה שהרוסים יוכלו לפלוש לאוקראינה בפברואר. הוא אמר זאת בעבר בפומבי ואנחנו מזהירים על כך כבר חודשים. דיווחים נוספים או שונים מזה הם שקריים לחלוטין".

הנשיא האוקראיני בשיחה עם ביידן

בהודעה שהוציא הבית הלבן אחרי השיחה הטלפונית בין השניים, נכתב: "הנשיא ביידן הבן שוחח היום עם הנשיא וולודימיר זלנסקי מאוקראינה. הנשיא ביידן אישר מחדש את נכונותה של ארצות הברית יחד עם בעלות בריתה ושותפיה להגיב בנחישות אם רוסיה תפלוש עוד יותר לאוקראינה. הוא גם הדגיש את מחויבותה של ארצות הברית לריבונותה ולשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה.

"הנשיא ביידן ציין כי ארצות הברית סיפקה לאוקראינה למעלה מחצי מיליארד דולר בפיתוח וסיוע הומניטרי בשנה האחרונה, והיא בוחנת תמיכה מאקרו-כלכלית נוספת כדי לסייע לכלכלת אוקראינה בתוך הלחץ שנבע מההתעצמות הצבאית של רוסיה.

הנשיא האמריקני בתמונה שפרסם לאחר השיחה עם זלנסקי

"הנשיא ביידן הבהיר כי למרות עזיבתם של בני משפחה אמריקאים של אנשי השגרירות, שגרירות ארה"ב בקייב נותרה פתוחה ופועלת במלואה. המנהיגים דנו במאמצים דיפלומטיים מתואמים בנושא ביטחון אירופה, והדגישו את העיקרון של "שום דבר על אוקראינה בלי אוקראינה". הנשיא ביידן העביר את תמיכתה של ארצות הברית במאמצי פתרון סכסוכים בפורמט נורמנדי, והביע את תקוותו שההתחייבות מחדש של הצדדים ב-26 בינואר לתנאי הפסקת האש ביולי 2020 תסייע בהפחתת המתיחות ובקידום יישום הסכמי מינסק".

הנשיא זלנסקי כתב לאחר השיחה: "ניהלתי שיחת טלפון ארוכה עם הנשיא ביידן. דנו במאמצים הדיפלומטיים האחרונים בנושא הסרת הסלמה והסכימו על פעולות משותפות לעתיד. הודיתי לנשיא על הסיוע הצבאי המתמשך. כמו כן נדונו אפשרויות לתמיכה כספית באוקראינה".