בכירי משרדי הממשלה יחוייבו לבחון מסירת את יומניהם לציבור

    אליהו גרין No Comments on בכירי משרדי הממשלה יחוייבו לבחון מסירת את יומניהם לציבור

    על פי הנוהל החדש שהופץ למשרדי הממשלה ויחידות הסמך שלה, חלה חובה לבחון מסירת יומן מלא של מספרי 1 ו-2 בהיררכיה של כל משרד ממשלתי ויחידת סמך וכן למסור נושאים מתוך היומן לגבי שאר בעלי תפקיד במשרדי הממשלה

    משרד המשפטים צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
    10:34
    28.03.24
    הרב אייל אונגר No Comments on יש דם ביצים שמותר? הרב אייל אונגר בשיעור מפתיע

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים פרסמה היום (רביעי) נוהל חדש למענה לבקשה למסירת יומנים. הנוהל מעגן את זכות הציבור לקבל דין וחשבון על פעולות נבחרי הציבור ובעלי תפקיד במשרדי הממשלה באמצעות מסירת יומן הפגישות שלהם. על פי הנוהל החדש שהופץ למשרדי הממשלה ויחידות הסמך שלה, חלה חובה לבחון מסירת יומן מלא של מספרי 1 ו-2 בהיררכיה של כל משרד ממשלתי ויחידת סמך וכן למסור נושאים מתוך היומן לגבי שאר בעלי תפקיד במשרדי הממשלה, כשברירת המחדל היא מסירת המידע, למעט מקרים שבהם חלים סייגים מוגדרים למסירת מידע אותם הנוהל מבהיר ומגדיר.

    כידוע, במשך השנים הנושא של מסירת יומנים מצד נבחרי ציבור ובכירים בשירות הציבורי העלה שאלות רבות, שעד כה ניתנו להן תשובות חלקיות. כעת, לראשונה המענה לבקשות מסוג זה מאוגד לכדי נוהל שיטתי, ברור ואחיד, הדואג להתקיימותו של האינטרס הציבורי שבמסירת יומנים.

    בין החידושים החשובים שהנוהל קובע:

    1. הנוהל מכיר בכך שיש אינטרס ציבורי כללי במסירת יומנים.
    2. חלה חובה לבחון מסירת יומן מלא של מספר 1 ו-2 בהיררכיה של כל משרד ממשלתי ויחידת סמך (שר וסגן שר וכן מנכ"ל ודרג אחד תחתיו).
    3. חלה חובה לבחון מסירת נושאים מתוך יומן, לפי בחירת המבקש, לגבי דרגים שמתחת לדרגים הנ"ל.
    4. הכלל הוא כלל של מסירת המידע כברירת מחדל, למעט מקרים שבהם חלים סייגים מוגדרים למסירת מידע, אותם הנוהל מבהיר ומגדיר.
    5. את היומן יש למסור, ככלל בפורמט דיגיטלי על מנת לאפשר למבקש שימוש נוח וטכנולוגי במידע.
    6. בכלל היומן נכללים: תאריך, שעה, נושא הפגישה, ושמות המשתתפים; השמטת מידע מתוך היומן תחייב הסתמכות על סייג ספציפי מתוך חוק חופש המידע.
    7. הנוהל קובע בין השאר, שהשתתפות של בעל תפקיד באירוע פרטי של גורם שיש לו זיקה מקצועית למשרד – תפורסם, בשל האינטרס הציבורי בדבר.
    8. הנוהל מצמצם את המצבים שבהם ניתן לדחות מסירה של יומן בעילה של הקצאת משאבים בלתי סבירה (סעיף 8(1)) לחוק.
    9. הנוהל ככלל אינו מכיר בעילה של "דיונים פנימיים" כעילה לאי מסירת מידע מתוך היומן.
    10. הנוהל מכיר בכך, שפעילות פוליטית של שר היא פעילות שאין חובה לפרט את תוכנה.

    ראש היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים, עו"ד שלומי בילבסקי: "הנוהל מעגן ומבטיח את זכות הציבור לדעת כיצד נבחרי הציבור ובעלי התפקידים במשרדי הממשלה פועלים ולוודא שפעילותם עולה בקנה אחד עם תפקידם. אני קורא לשאר הרשויות הציבוריות, ובראשן השלטון המקומי, לאמץ את הנוהל וכן לנבחרי הציבור ובעלי התפקידים הבכירים לפרסם את יומנם באופן יזום, אחת לרבעון, ולחסוך בכך למבקשים את הטרחה הכרוכה בהכנת יומנים למסירה ולאפשר עיון של כלל הציבור ביומן".

    עו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט ציבורי-חוקתי), בירך על הוצאת הנוהל, והדגיש: "מדובר בצעד חשוב נוסף בפעולתנו למען הגברת השקיפות והנגשת המידה הממשלתי לטובת הציבור כולו. הנוהל יסייע לממונים על חופש המידע ברשויות השונות. ובכך יתרום להגברת השקיפות והנגשת המידע לציבור באופן מסודר ואחיד, ובהתאם לאיזונים שנקבעו בחוק חופש המידע".



    0 תגובות