הנחיות מצילות חיים בעת רעידת אדמה: הלקח מרעידות האדמה האחרונות

    אבי יעקב No Comments on הנחיות מצילות חיים בעת רעידת אדמה: הלקח מרעידות האדמה האחרונות

    הפיקוד העורף מרעננים את הכללים מצילי החיים להתנהגות בעת רעידת אדמה. האם ישראל צפויה לעבור רעידת אדמה חזקה? ואיך פועלת ההתרעה בעת רעידת אדמה?

    תרגיל חילוץ ברעידת אדמה, של פיקוד העורף צילום: פלאש 90
    20:51
    28.03.24
    פנחס בן זיו No Comments on המערכת הפוליטית כמרקחה: קריאות לפרישה מהממשלה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    על רקע שתי רעידות האדמה שהורגשו היטב בצפון המדינה, במהלכם אזרחים רבים דיווחו כי הרגישו את דירתם מתנועעת ואת האזור כולו חווה טלטלה שהורגשה בצורה ברורה. מפכ"ל המשטרה הנחה לרענן את הנהלים וההנחיות לאירוע של רעידת אדמה. בפיקוד העורף מבקשים לתת לאזרחי המדינה את הידע וההוראות להתנהגות בעת רעידת אדמה שח"ו לא תתרגש עלינו.

    מה קורה בעת רעידת אדמה?!

    "חשוב לדעת כי ההוראות בנוגע לרעידות אדמה, הן מצילות חיים", אומר רס"ן (במיל.) יצחק טסלר, מסביר פיקוד העורף לציבור הדתי והחרדי", בעקבות שתי רעידות האדמה שפקדו את ישראל ביממה האחרונה. "חשוב גם שנוודא כי גם בני המשפחה, הצעירים והמבוגרים כאחד, יודעים את ההנחיות", הוא אומר.

    רעידת האדמה שאירעה היום (ראשון), היתה בשעה 12:28, במרחק 16 ק"מ דרומית מזרחית בטבריה בעוצמה של 3.7 בסולם מגניטודה, והיא הורגשה בצפון הארץ. רעידת אדמה שהתרחשה במוצאי שבת בשעה 23:36, אירעה במרחק של 16 ק"מ צפונית מזרחית לבית שאן בעוצמה של 3.7 בסולם מגניטודה, והורגשה באזורים שונים בישראל.

    קדמו להן שתי רעידות אדמה חזקות יותר שהתרחשו בחודש האחרון – ב-29.12.2021, באזור כרתים, במגניטודה 5.6, אשר הורגשה גם בישראל.

    חודש קודם לכן, ב-11.1.2022, באזור קפריסין במגניטודה 5.6 והרעידה הורגשה באזורים שונים בישראל.  טסלר: "כידוע, את ארץ ישראל פקדו בעבר מספר רעידות אדמה הרסניות והסיבה להן היא 'השבר הסורי-אפריקאי'.

    העובדה שבעשרות השנים האחרונות לא הייתה רעידת אדמה חזקה, מגדילה את הסכנה שתתרחש בישראל רעידת אדמה חזקה בשנים הקרובות.

    בישראל עשויה להתרחש רעידת אדמה חזקה, שעלולה לגרום לאסון המוני המלווה באלפי הרוגים ופצועים ובהרס רב של מבנים ותשתיות. עם זאת, בכוחנו לצמצם את שיעור הנפגעים, שכן לא הרעידה עצמה היא שמסכנת אותנו, אלא העצמים והמבנים בסביבתנו, שעלולים לקרוס ולפגוע בנו".

    איך אפשר לדעת אם רעידת האדמה הקרובה תהיה חזקה?

    "אי אפשר, ולכן חייבים להתייחס לכל אירוע כזה כאל רעידת אדמה חזקה ולהגיע למקום בטוח בהתאם למקום בו אנחנו נמצאים וליכולת שלנו להגיע אליו בתוך שניות ספורות".

    • במבנה – אם ניתן, יש לצאת לשטח פתוח. אם לא ניתן לצאת מהמבנה תוך שניות ספורות, יש להיכנס לממ"ד ולהשאיר את הדלת והחלונות פתוחים או לצאת לחדר המדרגות ולהמשיך לרדת עד ליציאה מהמבנה. רק אם לא ניתן לפעול כך, יש לשבת בפינה פנימית של החדר או תחת רהיט כבד ולהגן על הראש באמצעות הידיים.

    • בחוץ – יש להישאר בשטח הפתוח ולהתרחק ממבנים, מעצים, מכבלי חשמל ומפריטים שעלולים ליפול ולסכן אתכם.

    • ברכב – יש לעצור את הרכב בצד הדרך לחכות בתוכו עד שרעידת האדמה תיפסק. יש להימנע מעצירה מתחת לגשר או על מחלף.

    • בקרבת חוף הים – מחשש לצונאמי, יש להתרחק מחוף הים קילומטר אחד לפחות (קיים שילוט המורה על דרכי המילוט) ואם לא ניתן, לעלות לקומה רביעית ומעלה.

    האם תהיה התראה במקרה של רעידת אדמה חזקה?

    "רשות החירום הלאומית בשיתוף המכון הגיאולוגי התקינו מערכת של רשת כ-120 גלאים סיסמיים ברחבי המדינה, המאפשרת לזהות רעידת אדמה בראשיתה. מערכת זו תחובר למערכת ההתרעה של פיקוד העורף כדי לספק לציבור התרעה על התרחשותה של רעידת אדמה. התרעה זו מאפשרת לנו לדעת בוודאות כי כעת מתרחשת רעידת אדמה אשר מסכנת אותנו באזורנו ועלינו לפעול כדי להגן על עצמנו ועל יקירנו, יתרון שיכול להציל חיים.

    ברעידת אדמה מה שיכול להציל את החיים שלנו זה עוד רגע אחד. ההתרעה לרעידת אדמה מסמנת לנו כי מדובר ברעידת אדמה שמסכנת את חיינו ועלינו לפעול ברגע זה להגן על עצמנו ועל יקירינו. היכולת לדעת רגע אחד לפני, אפילו זמן קצר, היא ההבדל בין אסון להצלת חיים".

    איך בדיוק תפעל ההתרעה?

    "ההתרעה על רעידת אדמה תינתן באמצעות צליל של כשתי שניות שמזכיר בחלקו הראשון אזעקה כדי לעורר את תשומת לב הציבור לכך שקיימת סכנה ואז תישמע קריאה 'רעידת אדמה'. ההתרעה תתקבל גם ביישומון של פיקוד העורף בטלפונים חכמים, ותושמע גם בכלי תקשורת נוספים.

    "הניסיון שנצבר בעולם מלמד כי היערכות לרעידת אדמה והכרת ההנחיות בעת רעידת אדמה, מאפשרים להציל חיים. לכן חשוב להיערך כבר היום, בשגרה – בעזרת הכרת הנחיות ההתנהגות, הכנת הבית והמשפחה, ולמי שיש טלפון חכם – גם הורדת יישומון פיקוד העורף. בכל שאלה אפשר גם לפנות לוקד המידע של פיקוד העורף – מספר 104 שלוחה 6, המותאם למגזר הדתי והחרדי".

    מה הלקח המרכזי מרעידות האדמה של היממה האחרונה?

    "בזמן אמת אין זמן לבדוק מה ההוראות – ולכן במיוחד במשפחות ברוכות ילדים, חשוב לוודא עכשיו שגם הילדים, וגם סבא וסבתא מכירים את הכללים.

    "חשוב גם לזכור שהציווי של 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם' מחייב אותנו להכין את הבית ולמנוע סכנה. כפי שהתורה מחייבת אותנו להתקין מעקה לגג כדי למנוע נפילות, כך חובה להכין את הבית לרעידת אדמה. הנה כמה כללי בטיחות חשובים שכדאי לאמץ:

    • נוודא שלא תלויים מדפים או חפצים כבדים מעל מיטות בני הבית.
    • נתקין באופן מקצועי חפצים כמו ארונות, מדפים או מזגנים.
    • נייצב ספריות, טלוויזיות ומדפים קיימים.

    • נניח חפצים כבדים במקומות נמוכים. נחזק את חיבורי דודי השמש והחימום, בלוני גז, מזגנים ומדחסים.

    • נאחסן חומרים רעילים ודליקים במקום נעול והרחק ממקור חום.

    • נוודא שכל בני המשפחה הבוגרים יודעים היכן נמצאים המפסקים הראשיים של החשמל והברזים הראשיים של הגז והמים, ולתרגל כיצד לסגור אותם במקרה של רעידת אדמה חזקה".



    0 תגובות