נדיר: נחשף מכתב עתיק שנשלח לאר"י הקדוש

    נתי קאליש No Comments on נדיר: נחשף מכתב עתיק שנשלח לאר"י הקדוש

    בספרייה הלאומית חושפים מכתב נדיר שנכתב לאר״י הקדוש במאה ה-16 ובו אדם בשם דוד מבקש לגייס את הרב לתמוך בשד"ר מצפת שיוצא לאסוף כספים בתפוצות | המכתב שימש כריכה לספר עתיק והאספן הירושלמי עזרא גורדצקי ז"ל פרק את הכריכה העתיקה וחשף את האוצר שהיה בתוכה

    צילום: הספרייה הלאומית
    12:56
    28.03.24
    אשת חיל No Comments on להצטייד במחברת ועט: העוגות המיוחדות של מלכי אדלר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    המקובל החשוב והמשפיע, הרב יצחק לוריא, האר"י הקדוש, לא השאיר עדות ישירה בכתב ידו של השיטה הקבלית שלו. כדי להבין את הגותו ותפיסת עולמו, יש להתבסס על תלמידיו כמו הרב חיים ויטל ואחרים, שסיכמו את רעיונותיו. הגותו של האר"י הקדוש והשפעותיו הינם בעלות השפעה יתרה, הן בתחום הרעיונית והן בתחום המעשה. הוא חשף תפיסה קבלית חדשה של בריאת העולם, של תורת האצילות, ושל קץ הימים שהשפיעו רבות על מגמות יהודיות בהמשך הדרך. המקובלים שהתארגן סביבו בצפת יצרו מנהגים חדשים שהפכו להיות חלק בלתי נפרד מחיי הדת היהודיים, כמו תפילת קבלת שבת או סדר ט"ו בשבט.

    למרות שלא כתב בעצמו ספרי קבלה, ישנה עדות ביד ראשונה של חייו כאדם שחי בארץ ישראל ובמצריים והתכתב עם בני דורו. בנוסף למספר מכתבים ומסמכים שהיו שמורים בגניזת קהיר, הספרייה הלאומית חושפת כעת מכתב קרוע וחלקי שנשלח לאר"י הקדוש בתקופה בה חי במצריים. להבדיל מתחום העיסוק המיוחס לאר"י לעולמות הקבלה, המכתב מתייחס לענייני העולם הזה. הכותב, אדם בשם דוד, כותב לאר"י על מנת לגייס את הרב לתמוך בשד"ר (שלוחא דרבנן), אשר נשלח מצפת לגייס כספים ליהודי ארץ ישראל מקהילות ישראל בתפוצות. למרות שהאר"י היה ידוע בחייו הפשוטים אם לא סגפניים, הוא היה דמות ארצית משמעותית שיהודים פנו עליו גם בנושאים כלכליים וארציים.

    מכתב זה, המוחזק בידי הספרייה הלאומית, נשמר בצורה ייחודית, על אף שנכתב עוד בימי המאה ה-16 – הוא שימש כחומר גלם כדי ליצור כריכה לספר אחר. בעבר, לפני המצאת הקרטון, כורכי ספרים, יהודים ולא יהודים כאחד, היו לוקחים דפים וספרים בלויים, מנייר או מקלף, והיו מדביקים ביחד שכבות על גבי שכבות על מנת ליצור חומר קשיש לצורך כריכת ספרים. הכורכים, שרבים מהם לא ידעו קרוא וכתוב, לא היה אכפת להם מתוכן הדפים הבלויים שהגיעו לידיהם. אוצרות של ממש נמצאו בעבר, ועוד נמצאים היום, בתוך כריכות של ספרים ישנים.

    במשך עשרות שנים, האספן הירושלמי, עזרא גורדצקי ז"ל, עלה לארץ מארה"ב במהלך שנות ה-70 – היה עושה את עבודת הנמלים של פירוק הכריכות העתיקות וחשיפת האוצרות שבתוכן, עזרא היה מגיע לספרייה הלאומית לעיתים קרובות על מנת לתרום את דפי האוספים. לפני שנה, עזרא הלך לעולמו לאחר שחלה בנגיף הקורונה. לזכרו, הספרייה מפרסמת את אחד המציאות החשובות והנדירות שהוא תרם.

    ד"ר יואל פינקלמן, אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית: "מכתב זה, שערכו לא יסולא בפז, הינו חלק מהאוספים יקרי הערך והאוצרות הבלומים המוחזקים בידי הספרייה הלאומית, המהווה מקור ידע לאומי להיסטוריה היהודית של מדינת ישראל. כמו כן, המכתב, שנשמר בצורה ייחודית בין כריכות ספרים ישנים, הוא בגדר גילוי משמעותי על השפעתו של האר"י ז"ל לא רק בתחום הקבלה אלא גם בענייני העולם הזה, לצד הדגשה של חשיבותו הרבה בעיניי יהודי ארץ ישראל והתפוצות במאה ה-16" אומר פינקלמן.



    0 תגובות