השימוש המשטרתי ב"פגסוס": דרישה לחקירת מח"ש ולוועדת חקירה פרלמנטרית

    איתי גדסי 2 Comment on השימוש המשטרתי ב"פגסוס": דרישה לחקירת מח"ש ולוועדת חקירה פרלמנטרית

    יו"ר סיעת מרצ פנתה לראש מח"ש בדרישה לפתוח בחקירת פרשית השימוש בתוכנת הריגול על ידי המשטרה כלפי אזרחים. בסיעת ש"ס דורשים מיו"ר הכנסת להקים ועדת חקירה פרלמנטרית

    צילום: ישראל רובין
    12:30
    19.03.24
    קובי פינקלר No Comments on רס״ב במיל׳ סבסטיאן איון הי"ד נפל בקרב בצפון הרצועה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    סערה על רקע חשיפת 'כלכליסט' לפיה המשטה מבצעת מעקב אחר אזרחים שאינם חשודים בדבר, באמצעות תוכנת הריגול "פגסוס": יו"ר שיעת מרצ ח"כ מיכל רוזין פנתה במכתב דחוף לראש המחלקה לחקירות שוטרים, בדרישה לפתוח בחקירת הפרשה.

    יו״ר סיעת מרצ, ח״כ מיכל רוזין: "מהפרסום עולה תמונה חמורה של הפרת זכויות אדם והוראות חוק שונות, וכן הפרה של עקרונות שלטון החוק ושל משטר דמוקרטי. שימוש בתוכנת המעקב על ידי המשטרה ללא צו היא חריגה חמורה מסמכות, לצד פגיעה חמורה בזכויות פרט חוקתיות – כאשר בראשן הזכות לפרטיות ולחופש הביטוי. אבקש לפתוח בחקירה דחופה של הגורמים המעורבים בהשתלת תוכנת המעקב תוך חריגה, לכאורה, מסמכות, ותוך פגיעה חמורה בזכויות אדם".

    בסיעת ש"ס פנו ליו"ר הכנסת בדרישה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתבחן את השימוש בתוכנות הריגול ומי אישר את השימוש בהם ועל בסיס אילו קריטריונים ואילו צעדים לנקוט נגד האחראיים למחדל.

    "לא ייתכן שמשטרת ישראל תעשה דין לעצמה, תנהג בניגוד למצוות המחוקק וללא פיקוח שיפוטי או מהותי כלשהו תוך פגיעה קשה בזכויות של אדם", נאמר בהודעת הבקשה.

    מוקדם יותר, הודיעה יו"ר הוועדה לבטחון פנים, ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) כי הוועדה בראשותה תקיים דיון בנושא. "התחקיר של העיתונאי תומר גנון חושף הבוקר אירוע חמור מאוד. לא ייתכן שמשטרת ישראל שאחראית לביטחונם של אזרחי המדינה תפגע בפרטיותם ובזכותם הדמוקרטית. פעמים רבות אני מגבה את משטרת ישראל, אך ישנם מקרים שדורשים ביקורת. אבחן את הנושא לעומק ובקרוב אקיים על כך דיון בוועדה בראשותי. לא אתן למקרים כאלו לקרות במשמרת שלי".

    באגודה לזכויות האזרח הגיבו לפרסום: "השערוריה הזו צריכה להדאיג כל אדם במדינת ישראל – כמו אחרונת העבריינים, משטרת ישראל משתמשת בתוכנת הריגול פגסוס כדי לפרוץ מרחוק לטלפונים של אזרחים ישראלים בניגוד לחוק. אנחנו חוזרים, המדינה עושה מעקב אחר אזרחים חפים מפשע ללא צו בית משפט ובניגוד לדין. הדבר מחייב חקירה רצינית. עכשיו".

    יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה קרא לפיטורי המפכ״ל בעקבות החשיפה: "אלשיך התחיל את הריגול בתוכנת NSO אבל שבתאי המשיך אותו. בדיוק כמו שהוא המשיך עם אותה גישה של אלימות כלפי אזרחים, זריקת אחריות וטיוח. ראינו את זה בשיבוש העבודה של ועדת החקירה על אסון מירון וראינו את זה כלפי אזרחים ערבים, מפגינים ועיתונאים. שבתאי חייב ללכת הביתה".

    ח"כ מיקי זוהר הגיב: "יש להקים ועדת חקירה מיידית לבחינת הטענות על האזנות סתר ופריצה לטלפונים של אזרחים ישראלים. ישראל היא מדינה דמוקרטית השומרת על פרטיות וחופש אזרחיה. לא ניתן לזה לעבור על סדר היום".

    ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיב: "הדמוקרטיה הישראלית ז"ל. נעמת לנו מאוד".

    יוזכר, על פי תחקיר כלכליסט שפורסם הבוקר, משטרת ישראל משתמשת בתוכנת "פגסוס" של חברת הסייבר NSO על מנת לבצע מעקב אחר אזרחים שאינם חשודים בדבר ולחדור לטלפונים הניידים של אזרחים ללא צו בית משפט.

    ההוראה לבצע את המעקב באמצעות תוכנת הרוגלה אחר אזרחים שאינם עבריינים או חשודים, ניתנה על ידי דרגים גבוהים במשטרה, ללא צו בית משפט או פיקוח של שופט. ההוראה בוצעה על ידי אנשי צוות המבצעים המיוחד בחטיבת הסייבר המשטרתית שכל פעילותה סודית.

    משטרת ישראל משתמשת בתוכנת "פגסוס" של חברת הסייבר NSO על מנת לבצע מעקב אחר אזרחים שאינם חשודים בדבר ולחדור לטלפונים הניידים של אזרחים ללא צו בית משפט. כך חושף הבוקר תחקיר של העיתונאי תומר גנון בעיתון 'כלכליסט'.

    על פי התחקיר, בין היתר המשטרה ביצעה חיפוש של ראיות לשוחד בטלפון נייד של שני ראשי ערים מכהנים, כשבאחד המקרים הראיות הולבנו לאחר מכן באמצעות צו בית משפט לחדירה טלפונים. במקרה אחר ביצעה המשטרה פריצה לטלפונים של מארגני מחאת 'הדגלים השחורים' שלא היו חשודים בדבר. במקרה נוסף, ביצעה המשטרה מעקב אחר גורמים מתנגדים סמוך לקיום מצעד שנוי במחלוקת.

    עוד עולה מהתחקיר, כי המשטרה חדרה מרחוק לנייד של מקורב לפוליטיקאי בכיר שנחשד בעבירות של שחיתות שלטונית. כמו כן ביצעה המשטרה מעקב אחר עובדים בחברה ממשלתית במהלך חקירת עבירות מרמה. בנוסף, בוצעה חדירה לנייד של חשוד ברצח של איש עסקים. במקרה נוסף בוצע פריצה לנייד של אדם שטען בשיחות עם עיתונאים שידוע לו מי רצח את קרוב משפחתו. בנוסף, המשטרה אגרה מידע על אזרחים שעשוי לשמש להפעלת מנופי לחץ על נחקרים וחשודים. כל זאת, תוך פגיעה חמורה בפרטיות אזרחים, ללא הסמכה בחוק וללא צו או פיקוח בית משפט.

    על פי 'כלכליסט', לאנשי מחאת 'הדגלים השחורים' למשל – לא היה מושג שהמשטרה שתלה מרחוק בטלפונים שלהם את תוכנת המעקב ויכלה להאזין לכל שיחותיהם ולצפות בכל התכתבות שלהם.

    ההוראה לבצע את המעקב באמצעות תוכנת הרוגלה אחר אזרחים שאינם עבריינים או חשודים, ניתנה על ידי דרגים גבוהים במשטרה, ללא צו בית משפט או פיקוח של שופט. ההוראה בוצעה על ידי אנשי צוות המבצעים המיוחד בחטיבת הסייבר המשטרתית שכל פעילותה סודית.

    כך למשל, תוכנת הרוגלה שימשה את המשטרה לבצע ניסיון 'לדוג' מידע מנייד של יעד מודיעיני בלי לדעת מראש שבהכרח אותו יעד אכן ביצע עבירה.

    המערכת נרכשה לראשונה על ידי המשטרה בדצמבר 2013, בתקופת המפכ"ל יוחנן דנינו והפכה למבצעית בתקופת המפכ"ל רוני אלשיך. לפי הפרסום, אלשיך ששימש קודם לכן כסגן ראש השב"כ – דחף להגברת השימוש בתוכנת הריגול. עלות רכישת התוכנה, התחזוקה והשימוש בה מאז שנרכשה מסתכמת בעשרות מיליוני שקלים.

    התוכנה מאפשרת לשתול מרחוק "סוס טרויאני" בטלפון הנייד של היעד כדי להשתלט עליו מרחוק ולהעתיק את תוכנו. מאז רכישתו הוא מפעל בידיעה ובאישור של קציני משטרה בכירים ביותר.

    במשטרה מכחישים את הפרסום. בדוברות המשטרה מסרו: "בהמשך לפרסומים בהם לכאורה משטרת ישראל משתמשת בתוכנת ריגול כפי שפורסם הבוקר בכלכליסט ברצוננו להעמיד את הדברים על דיוקם: אין שחר לטענות העולות בכתבה שפורסמה היום.

    "כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה ע״פ דין, על בסיס צווי בימ"ש ונהלי עבודה מוקפדים. בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס. משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות לאכיפת החוק במדינת ישראל".

    השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב הגיב: "לאחר בירור, אין פרקטיקה של האזנות סתר, או חדירה למכשירים, בידי משטרת ישראל ללא אישור שופט. ‏יחד עם זאת בכוונתי לוודא כי לא מתבצע שום עיגול פינות בנושא NSO וכי כל דבר נבדק ומאושר על ידי שופט ברחל ביתך הקטנה".



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      טוב מאוד אין לנו מה להסתיר

      1. צודק לעולם יהיה אדם יראי שמיים בסתר כבגלוי