ועדת החוקה אישרה את צירופן של 7 מדינות לרשימת המדינות האדומות

    אבי רבינא No Comments on ועדת החוקה אישרה את צירופן של 7 מדינות לרשימת המדינות האדומות

    ועדת החוקה אישרה את צירופן של איחוד האמירויות, אירלנד, נורבגיה, ספרד, פינלנד, צרפת ושבדיה לרשימת המדינות האדומות החל מהלילה בחצות. אילנה גנס, ראש מטה שירותי בריאות הציבור: "על טיסה אחת מארה"ב 17 נוסעים מאומתים לקורונה, רובם מרוצפים או חשודים לאומיקרון"; "נתון חדש מבריטניה מראה זינוק מאוד חד של הכפלה באשפוז ילדים 4-0, הנתון הגבוה ביותר מתחילת הפנדמיה"

    צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
    21:42
    28.03.24
    מוטי הלפרין No Comments on ‏דרעי זעם על סמוטריץ', נתניהו הבטיח: "ארגיע אותו"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת החוקה אישרה היום (ראשון) את צירופן של איחוד האמירויות, אירלנד, נורבגיה, ספרד, פינלנד, צרפת ושבדיה לרשימת המדינות האדומות החל מה-20.12.21 ועד ל- 29.12.21.

    אילנה גנס, ראש מטה שירותי בריאות הציבור: "הקריטריונים לקביעת מדינה כאדומה הם דיווח מדינתי של מעל 10% שכיחות של אומיקרון מכלל הבדיקות המשקף את רמת התחלואה באותה מדינה. קריטריון שני הוא 10% מהמאומתים הנכנסים מאותה מדינה לישראל הינם בחשד גבוה לאומיקרון או 5 בחשד גבוה ומעלה לנוסעים בשבועיים או קריטריון שלישי של קשר גיאוגרפי חזק למדינות עם שכיחות מעל 10%. פורטוגל צפויה להיכנס בהמשך השבוע. בבריטניה ריצוף מעל 10% (25%), בדנמרק ריצוף ו-SGTF מעל 10% (15%)בנורבגיה דיווח למאומתים רבים (10-15%)באירלנד SGTF מעל 10% (10-15%)באיחוד האמירויות מעל 10% מהמאומתים בכניסה, בצרפת מעל 10% מהמאומתים בכניסה, בספרד מעל 10% מהמאומתים בכניסה, בשבדיה קשר למדינות עם 10%, בפינלנד קשר למדינות עם 10%".

    ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד): "אני תוהה אם 4-3 מאומתים ממדינה הוא מספר מספיק לסגירת השמים שזה מה שאנחנו עושים היום. אני מבין את שיקולי משרד הבריאות אבל גם הקבינט וגם אנחנו חייבים לקחת בחשבון שיקולים נוספים. זו פגיעה אנושה בענף התיירות, ביחסי החוץ, בעליה, בכלכלה, האנשים הללו לא יקבלו פיצויים ואנחנו נכנסים לסחרור שאני לא בטוח שיש לו הצדקה. עוד לא יודעים מה עוצמת הפגיעה של הווריאנט, מבין שיש דיווחים סותרים בין דרא"פ לבריטניה ובינתיים יש פה פגיעה בעשרות אלפי אנשים".

    עו"ד שפרכר, מייצג מספר חברות תעופה זרות: "מדינת ישראל מנהלת דיון מאוד עמוק בין שרי הבריאות שלה ושל איחוד האמירויות והצטיינתם בשת"פ. לפי הרישומים של האמירויות יש מקרה אומיקרון אחד. דובאי היא תחנת מעבר עיקרית ורבים שמגיעים דרכה מגיעים מהמלדיביים וממקומות נוספים בדרך לישראל. האם אותם מקרים באמת שהו באמירויות? אני מייצג את איי סיישל ושר הבריאות ביקש ממני להעביר לכאן איגרת ממנו הכוללת נתונים לפיהם שם רמת ההדבקה היומית היא 34 אנשים, ולא נרשם ולו מקרה אחד של אומיקרון. למה הגדרתם באופן שרירותי את כל מדינות אפריקה לא כולל מצרים ומרוקו? אמרתם שתתייעצו עם משרד הבריאות המקומי של סיישל, שהוא מאוד מסודר. קראתי שיש לכם כוונה להכניס גם את מרוקו, גם שם יש רק מקרה אחד של אומיקרון. אני מאוד מבקש לבדוק לעומק את הרשימה, לא לקבוע באופן שרירותי סתם מדינות. ההרגשה היא אותה הרגשה כמו ב 2020, שהחלטות נלקחו באופן שרירותי. יש לנו 500 נוסעים בממוצע ביום לאיחוד האמירויות, כ-4000 בשבוע".

    מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ בני בגין (תקווה חדשה) הגיב לדבריו: "אנשים צריכים לקחת בחשבון שכאשר בשנים אלה הם רוצים לטוס, הם נוטלים על עצמם סיכון כלכלי לביטול הטיסה".

    ח"כ סעדי: "הגישה שלך נותנת פטור למדינה על כל אחריותה. לא ייתכן שאתה אומר היום שכל האחריות על האזרח. אדם שהזמין כרטיסים לפני חודשיים, ולא בא עכשיו לפני שבועיים כשהאומיקרון פרץ לחיינו. אנשים תכננו מראש".

    מ"מ היו"ר ח"כ בגין: "אני אומר, שמאז שפרץ לחיינו הווירוס הזה, גם כשאדם מתכנן חודשיים מראש, עליו לקחת בחשבון שהוא חי בסביבה עולמית של הדבקה, שחלקה נבע מעשרות אלפי טיסות. לומר שהימים כתיקונם, ולפתע מדינת ישראל מכינה רשימה וסוגרת את המדינה, אין בכך שיקוף של המציאות של אנשים אחראים בוגרים שצורכים כל הזמן תקשורת וחדשות. על אדם לעשות את החשבון שלו כולל הסיכון לביטול. למשל, עוד הרבה לפני הקורונה, אדם חולה היוצא לחו"ל ואמנם יש לו ביטוח, אך יצא למדינה שבתיה"ח בה אינם משופרים, הוא לא לקח על עצמו סיכון?".

    אילנה גנס: "יודעים מאיפה אנשים מגיעים ומסתמכים גם על טופס הנוסע הנכנס, שם מצהירים מאיפה מגיעים. הקונקשיין, זה נתון שנלקח בחשבון. בתחילת האירוע התחלואה בדובאי לא הייתה קשורה לאיחוד האמירויות וככל שיש יותר אנשים החוזרים משם רואים שזה קשור לתחלואה מקומית. מי ששהה עד 12 שעות בקונקשיין לא נחשב כמי ששהה במדינה אדומה. לגבי השיקולים להכנסת מדינות דר"אפ- רואים מה מדווח על מדינות אפריקה, גם בווריאנט הדרא"פי הקודם, ראינו תוך זמן מאוד קצר התפשטות שלו לסיישל ועוד".

     לאחר מכן הוסיפה: "יש לנו כרגע טיסה אחת מארה"ב עם 17 נוסעים מאומתים על אותה טיסה.

    בהתייחסה לדרישת חברי הוועדה לפרסם את המדינות מראש כדי לאפשר היערכות אמרה: "מדובר על מאות רבות של חולים מחו"ל שנכנסו אלינו, אנחנו מבינים את הקושי, ואנחנו מנסים דרך פרסומים יזומים לפרסם את רשימת המדינות, גם אם הן לא נכנסו עדיין לרשימת המדינות האדומות, לתת התרעה מראש לגבי עליה בתחלואה באותן מדינות. ממליצה לעקוב אחרי דיווחים בתקשורת".

    עוד אמרה: "חלק מהמדינות שעוד לא העלינו כבר מעלות נתונים על צפי לסגרים ועוד. רשימה חדשה תעלה לישיבת ממשלה היום ותגיע לוועדת החוקה. בין היתר ארה"ב וקנדה, מדינות יבשת שמורכב מאוד להסתכל עליהן כמקשה אחת. מרבית האנשים מארה"ב חוזרים לישראל מנקודות מרכזיות כמו ניו יורק או לוס אנג'לס. אנחנו משתדלים לעשות זאת בצורה כמה שיותר ממוקדת".

    צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

    דוברות הכנסת, דני שם טוב

    נתונים נוספים: "14 מתוך 46 מאומתי אומיקרון מאיחוד האמירויות. בבריטניה חצו את ה-30%, מעל 10K מאומתים ביום לאומיקרון. בריטניה עושה המון בדיקות ומרצפת את כל המקרים החיוביים. גם באירלנד מעל 10%".

    בהתייחסה לנתוני התחלואה אמרה: "נתון חדש מבריטניה מראה לנו זינוק מאוד חד של הכפלה באשפוז ילדים 4-0, הנתון הגבוה ביותר מתחילת הפנדמיה. ראינו דיווח כזה גם מדרא"פ שהיה קשה לבסס אותם. מדובר על הכפלה תוך שבוע בלבד של אשפוזי ילדים בגילאי 4-0. זה סימן מדאיג כי זו מדינה שאנחנו מאוד מסתמכים על נתוניה.

    אנחנו ממשיכים לעקוב אחר אנשים עם סטטוס חיסוני שונה ושוקלים אם יש להגביל גורף או רק לא מחוסנים. רואים שכמות החוזרים המחוסנים היא גבוהה אבל 90% מהאנשים הנוסעים למדינות אלו מוגנים, לכן לא פלא שמספרם גדול. כשמסתכלים על שיעורי החולים, היחס נשמר של לפחות פי 3 הדבקות באנשים לא מוגנים ביחס למוגנים. האומיקרון יודע לעקוף במידה מסוימת גם מחוסני בוסטר ולכן ממשיכים לבחון.

    רואים המשך עליה והתפשטות במערב אירופה אך גם בארה"ב וקנדה שם רואים עליה מאוד קשה בימים האחרונים. כמעט כל טיסה מביאה 4-3 חולים ויותר ויותר טיסות עם מעל 10 חולים.

    רואים קצב הכפלה של 72-36 שעות, כמו בדנמרק עליה מ-1% ל-11% תוך שבוע בלבד.

    בישראל- תפוצה מצומצמת מאוד – ללא עדות להדבקה קהילתית משמעותית כאשר רוב המקרים מקושרים לחו"ל, אין מספר גדול משמעותית של חולי אומיקרון בישראל שאינם ידועים. הנתונים הללו מהווים הצדקה אפידמיולוגית להמשך מאמץ לצמצם תחלואה נכנסת מחו"ל".

    לגבי אלימות האומיקרון אמרה: "לוקח זמן לתחלואה קשה להתפתח, ראינו גם בגלים קודמים דיליי של שבועיים שלושה. ברגע שנגיע לגל תחלואה משמעותי יהיה זמן מאוד קצר להיערכות משרד הבריאות".

    צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

    דוברות הכנסת, דני שם טוב

    עו"ד טל פוקס מהלשכה המשפטית של משרד הבריאות: "נוציא בהקדם את המלצת משרד הבריאות הרשמית שתהיה כפופה לאישור הממשלה והכנסת. גם טורקיה צפויה להיכלל בימים הקרובים".

    שלומי עם שלום סמנכ"ל אל-על: "במרבית מדינות העולם לא נוהגים בדרך שאנחנו נוהגים כאן. אולי רק שתי מדינות סגרו את שעריהן לתיירים-  מרוקו ויפן, וישראל המדינה השלישית. אני לא ראיתי מדינות  שמטילות חובת בידוד על האזרחים שלהם. יחד עם זאת,  אנחנו לא מותחים ביקורת על ההחלטות האלה, אנחנו סומכים על משרד הבריאות. אולי נכון להביא גורם מתכלל שיסתכל על כל התמונה. אולי נציג של משרד האוצר, כי יש כאן עוד היבטים. כשנוקטים במדיניות כזאת צריכים לראות מה ההשלכות על ענף התעופה והתיירות. ראינו שסיכמו סוג של פיצוי למלונות ולמדריכי הדרך,  אבל אנחנו עדיין משוועים לפיצוי שהובטח. אנחנו נמצאים במהלך של דיונים עם משרד האוצר. אני חושב שלהחלטות של הממשלה יש השפעות דרמתיות על חברת אל על. חברת אל על היא חלק משמעותי בביטחון הלאומי, אנחנו אלה שמבטיחים שמדינת ישראל לא תהיה במצור. בתוך הקורונה, המשכנו להביא את כל הציוד הרפואי שנדרש – חיסונים, ערכות לזיהוי האומיקרון, מכונות הנשמה וכו'. 70 שנה היינו לצד המדינה, אז גם המדינה צריכה לעמוד לצד חברת אל על. חשוב להבטיח את עתיד התעופה בישראל. אנחנו יודעים שרוב השרים תומכים בזה, ראש הממשלה הבטיח את זה אישית. גם שרת התחבורה תומכת בעניין. אני מבקש שתוציאו בהחלטה קריאה לממשלה לדאוג לפיצוי שיבטיח את היכולת שלנו לפעול בעתיד".

    אסף פריאל יועמ"ש התאחדות משרדי הנסיעות: "מה שרואים ביומיים האחרונים הוא מיטוט של ענף התיירות. סגירת השמיים חייבת להיות על בסיס אפידמיולוגי מאוד ברור. גם בישיבה הקודמת של הוועדה, נשאלו שאלות אלו ע"י היו"ר שביקש שמשרד הבריאות יציג הצדקה אפידמיולוגית מהנעשה בעולם ובפרט במדינות המוגדרות אדומות ולא התקבלו תשובות. 8 מאומתים מתוך 16,000 שחזרו מאיחוד האמירויות, אז בשם מה סוגרים את השמים? אלו צעדים לא מדתיים וחסרי תקדים. חשוב שתצא אמירה ברורה על פיצוי הענף, כפי שנעשה במדינות אחרות בעולם".

    חכ"ל מיכל וונש: "הכנסת והממשלה התחלפו אך התוצאות והפגיעה ממשיכות כלפי מי שעלו ארצה, על משפחותיהם וכלפי הקשר בין יהודים ברחבי העולם. יש מקרים בהם בן מקבל את האישור בסוף ולא מגיע בזמן להלוויה, או משפחת קיי שקרובי משפחה מגיעים לשבת עימם בשבעה לאחר פיגוע הטרור ולא מצליחים. ישראל לא מתעדפת את הקשר הזה בינה ובין יהדות התפוצות. לא ניתן להמשיך כך. רואים כבר פגיעה במדיניות של תורמים".

    אמנון שמואלי, אחראי אשכול נתב"ג ברשות האוכלוסין: "ישראלים שרוצים לצאת נענים בתוך 24 שעות. עובדים 24/7 ונונים מענה לכל הבקשות. לכניסת זרים יש קריטריונים באתר שלנו והבקשה נענית תוך 5 ימי עבודה, אלא אם מדובר במקרים מיוחדים כמו לוויה ואז מקבלים מענה מהיר. טיפולים רפואיים דחופים ביותר גם הם מקבלים מענה תוך שעות".

    תמכו בהכרזה: מ"מ היו"ר ח"כ בני בגין (תקווה חדשה) וח"כ רם שפע (העבודה). התנגד: ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת).



    0 תגובות