בעקבות הפרשה: מסע אל בקעת הירדן הדרומית | צפו

    קובי פינקלר No Comments on בעקבות הפרשה: מסע אל בקעת הירדן הדרומית | צפו

    בקעת הירדן הדרומית מכילה שפע של אתרים, מקומות היסטוריים מתקופת התנ"ך, אנדרטאות, מרכזי מבקרים ואפילו מגלשת המים הגדולה בישראל | הצטרפו לטיול עם קובי פינקלר

    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במהלך מסע קבורת יעקב אבינו ממצרים לארץ ישראל מספרת התורה בפרשת ויחי: "וַיָּבֹאוּ עַד גֹּרֶן הָאָטָד אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן וַיִּסְפְּדוּ שָׁם מִסְפֵּד גָּדוֹל וְכָבֵד מְאֹד וַיַּעַשׂ לְאָבִיו אֵבֶל שִׁבְעַת יָמִים" (נ, י).

    התורה טורחת ומציינת גם את שם המקום המצוי בעבר הירדן "וַיָּבֹאוּ עַד גֹּרֶן הָאָטָד אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן".

    במפת מידבא המצויה בירדן, מצויין שהעיר המקראית בֵּית חָגְלָה היא "גורן האטד". בית חגלה הייתה עיר מקראית בנחלת שבט בנימין, ממזרח ליריחו, בדומה לשם עוג'א שפירושו גם הוא מעגל, כמו בשיר עוגה עוגה עוגה… (אל עוג'א האחרת, נגיע בהמשך הטיול)

    וכך מצאנו עצמנו יורדים לבקעת הירדן הדרומית ולערבות הירדן. למקום בו אירעו הדברים.

    גבעות מבותרות, ישובים פורחים, מטעי תמרים והרבה שלווה ושקט. הזמן הוא זמן בקעה. לא ממהרים לשום מקום. זו נקודת המוצא לטיול הפעם.

    על הכביש היורד ממעלה אפרים בואכה כביש הבקעה, לא מרגישים את עומסי התנועה שחווים רק כמה דקות קודם לכן במרכז הארץ. הרוגע באזור, השלווה והמרחבים האין סופיים, מורגשים כאן בכל פינה.

    מעיינות מים קסומים וצלולים, (כמו מגלשת העוג'א), אתרים היסטוריים כאתר "קאסר אל יהוד" מעבר בני ישראל את הירדן, ונתיבי מורשת קרב (כמו אנדרטת המערה ושביל המפקדים) המשמשים בסיס למקומות שבלב בבקעת הירדן.

    במפגש הבקעה דגם המציג את כל יישובי הבקעה בחתך גאולוגי וגאוגרפי מרשים. לפני שפונים לפקוד אתר כזה או אחר, גשו לשם. המקום משולט היטב, אינו כרוך בתשלום ולא פחות חשוב מכך בתוך המתחם מספר בתי קפה ומסעדות כשרות ושירותים נקיים ומסודרים לעוברי הדרכים.

    תתחילו את היום בקפה קפה. מעבר לאוכל המשובח והכשר למהדרין, הסיפור של מומי שווה כמה דקות. מגוון של ארוחות בוקר/ צהרים וערב, ארוחות חלביות איטלקיות/דגים או רק קפה ומאפה. פינה אסתטית ונעימה, אידיאלית לאירוח קבוצות ואירועים פרטיים. במקום גם מגוון מנות טבעוניות. במקום גם חנויות מיוחדות 02-9400808.

    שבענו? למדנו על סיפור הבקעה, נצא לדרך.

    תחילה להיסטוריה ולמורשת הקרב.

    אנדרטת המערה

    על גבעה קטנה הנטועה חורשת עצי אורנים סמוך מאד לכביש 505 ממוקמת אנדרטת המערה.

    מצומת גיתית פונים ימינה לכיוון למעלה אפרים וממשיכים בנסיעה עוד כ-700 מטר עד למפגש עם דרך עפר ופונים ימינה. אנדרטת המערה – משמשת כאבן דרך למורשת הקרב של צה"ל ולתקופת המרדפים בבקעת הירדן בין השנים 1968 – 1970.

    בחודש נובמבר, 1969, עם גילוי עקבות חוליית מחבלים שהצליחה לחצות את נהר הירדן באזור גשר דמיה, החלו כוחות צה"ל לנהל מרדף – צורת לחימה שהתפתחה בצה"ל, כדי להשיג את המחבלים ולמנוע מהם לפגע בריכוזי אוכלוסייה במדינת ישראל. על השלוחה עולה לכיוון הגבעה מצויות מספר מערות וכאן התנהל הקרב בין כוח צה"ל למחבלים. בקרב זה נהרגו שלושה לוחמים סרן יוסי קפלן, רס"ן חנן סמסון וסמל בועז ששון. הוא ידוע כאחד המרדפים שידעו כוחות צה"ל באזור ונודע בשם מרדף המערה.

    לאחרונה, חודש לוח הזיכרון ונערך שיחזור הקרב בהשתתפות לוחמים, בני משפחות הנופלים אישי ציבור ותושבי האזור.

    לאלו החפצים ישנו מסלול יותר ארוך, אך הוא דורש שני רכבים והקפצה.

    את המסלול נתחיל במצפה אלון, כשהנוף מפזם את מילות השיר: "את עינך שא מזרחה, וממך שוקטת, נחה, ארץ הבקעה על שתי גדותיה". מהתצפית נרד בשביל המסומן בירוק לכיוון עין אל-ג'היר. בסוף הירידה השביל מגיע לקו המצוק מעל נחל זנניר. הולכים כ-100 מטר על קו המצוק ופוגשים עץ תאנה בודד ולידו המעיין. זהו אחד מרצף מעיינות שכבה הנובעים במורדות המזרחיים של שדרת ההר המרכזי, וקובעים את 'קו החיים'. מעין אל-ג'היר נמשיך על פי הסימון הירוק כ-7 דקות עד לפיצול שבילים – השביל הירוק שממנו הגענו ושביל המסומן בצבע כחול. נמשיך בשביל הפונה צפונה (שמאלה) עם הסימון הכחול העולה עד לחורשת אנדרטת המערה.

    שביל המפקדים

    שביל המפקדים נפרץ וסומן בשנת 2015 על ידי בית ספר שדה עפרה של החברה להגנת הטבע כחלק מפרוייקט מחקר והנצחה של תקופת המרדפים בבקעת הירדן. לאורך הנחל הותקנו שלטים המספרים את סיפורה של ארץ המרדפים.

    יאיר אליאב, מנהל בית ספר שדה עפרה, מסביר שאת המסלול כדאי להתחיל באזור התעשיה של מעלה אפרים. ניתן להחנות את הרכב ליד השער הצהוב בכניסה.

    הולכים אך ורק בנחל עם הסימון ולאחר הליכה של כשני קילומטר בנחל נצא מהחלק המצוקי של הנחל ונגיע לכיכר הירדן, נעבור ליד מאהל בדואי, הסימון יקח אותנו לערימת האבנים ששם נפלו אל"מ אריק רגב ורס"ן גד מנלה. (על שמם המושב ארגמן).

    נמשיך עם הסימון מזרחה במישור עד שנגיע למעביר מים מתחת לכביש ולאחר שנעבור במעביר מים נלך 500 מטר לאורך הכביש ונגיע לחניה של סיום המסלול ליד המושב פצאל (הפרוייקט הגדול האחרון של הורדוס המלך לזכרו של אחיו הבכור פצאל). ביטחון ועזרה רפואית: מוקד בקעת הירדן: 02-5091909

    אחרי מורשת הקרב למורשת התנ"ך

    נסיעה דרומה על כביש 90 מובילה אותנו למעברות הירדן. נכנסים דרך הכביש המוביל לקאסר את יהוד ולארץ המנזרים. אל דאגה. פעם היו שם מנזרים. היום הכל נטוש.

    הסיור מחוויב תיאום ודרך בית ספר שדה עפרה תוכלו לבקר שם גם אתם. במהלך החודש קבוצות של 25 אנשים מקבלות סיור חינם.

    זכינו ונכנסנו עם סמח"ט הבקעה והעמקים סא"ל גלעד כהן, שמכיר כאן כל פינה. כל ההליכה כאן מרגשת. יורדים עד הירדן למעברות הירדן המקום שבו חצו בני ישראל את הנהר בתום מסע נדודיהם במדבר. על פי ספר יהושע החציה היתה בי' בחודש ניסן בעונת הקציר, כשזרימת המים בשיאה והירדן עולה על גדותיו. ממול גשר עבדאללה ההרוס דרכו עברה הדרך מירושלים לעמאן.

    באזור זה של הנהר שהה גם אליהו לפני שעלה השמימה במרכבת האש והעביר את הנבואה לאלישע, וגם אלישע קשור למקום הזה. כשנעמן, שר הצבא המצורע של מלך ארם, ביקש מרפא לחוליו, המליץ לו אלישע לטבול במי הירדן. נעמן טבל ונרפא.

    בעקבות תנופת עולי הרגל בתקופה הביזנטית נבנו מנזרים והם סיפקו לעולי הרגל שירותי דת ולינה. רוב המנזרים חרבו לגמרי.

    המשך הנסיעה מובילה עד לקבר אחים של אנשי בית הערבה. כן. ההיא מהשיר 'אני זוכר את בית הערבה'. 5 מצבות וסיפור חיים שהיה ואיננו. גלעד הסמח"ט מצביע על שפך הירדן לים המלח. 2500 שנה מאז מעבר בני ישראל לארץ המובטחת ואנו כאן מתרגשים מחדש.

    בחזרה לכביש 90. נסיעה צפונה מביאה אותנו לשמורת נחל עוג'א. אנו פונים לכיוון ייט"ב (יד יצחק טבנקין).

    מגלשת המים הארוכה והגבוהה בישראל

    לצידנו, זורם נחל ייט"ב, המוכר גם בשם ואדי אל עוג'א. בשמורת הטבע של הנחל השופעת מערות, מצוקים ושרידים מימי הורדוס נובע מעיין גדול -עין עוג'ה.

    לשמאלנו מגלשת עוג'א. מנהל בית ספר שדה עפרה יאיר המכיר כאן כל פינה ושביל מסביר לנו שאדריכלי המלך הורדוס בנו אמת מים מפוארת שיצאה מהמעיין וגלשה במורד הגבעות אל יישובי בקעת הירדן ואל ערוץ נחל ייט"ב. כבר בתקופה קדומה זו התקיימו יושבי חבל הארץ היפהפה אך הצחיח, בזכות ניתוב המים מנווה המדבר.

    כיום קיימים בשמורה חלקים מאמת המים – ובהם המעיין, ומגלשת העוג'ה הבנויה בטון, רחבה וארוכה, ובסופה בריכה.

    מגלשת העוג'ה, מגלשת המים הארוכה והגבוהה בישראל – תלולה ואתגרית, אורכה מעל ל- 100 מ' ורוחבה כחצי מטר. היא מסתיימת בבריכה מלבנית אותה היא ממלאת במי המעיין. אורך הבריכה כעשרה מ' ורוחבה כ-4 מ'.עומקה כמעט שני מטרים. ניתן לגלוש במורד האמה, אבל צריך לשמור על כמה כללי זהירות: נעליים סגורות – בגלל האבנים שבקרקעית, וכן הגלישה צריכה להיות מגובה סביר ומגובה 15 מ' לכל היותר. כדאי לגלוש על גבי שקית או בד כלשהו.

    חשוב ביותר גם להגיע בתיאום ביטחוני.

    בסביבה עצים בודדים נותנים צל. חשוב להצטייד בהמון מים ובכובע. הבעיה הקשה כאן היא הליכלוך והזוהמה של המטיילים. ניקיון המיליון היא יוזמה של יעל כרמיאל, בת היישוב ייטב.

    רגע? מה עם התמר? אז לא שכחנו אותו לרגע. מכל פינה עולים תמירים עצי התמר.

    בירה מתמרים במבואות יריחו.

    כמה דקות נסיעה מממגלשת העוג'א אנו במבואות יריחו. ממש כך. בפתח מטע התמרים הגדול אנו פוגשים את דורון קדוש.

    מאז שדורון החליט לגדל תמרים הוא כבר לא מתעסק בניסיונות במעבדה אבל במטבח דווקא כן, ובמיוחד מתמר מג'הול משובח – שממנו יכולים לצאת רק דברים טובים.

    "לבשל זה כמו תהליך מדעי, רק שבמטבח קוראים לזה מתכון ובמעבדה קוראים לזה פרוטוקול. בשניהם צריך לעקוב בקפדנות אחר ההוראות כדי לשלוט על התהליכים ולהגיע לתוצאות הרצויות" אומר לנו דורון.

    כבר קרוב ל-10 שנים שדורון לומד להכין בירה ביתית, ובזכות הידע שלו בביוטכנולוגיה מהר מאוד מצא שיטה והתחיל להחליף את הלתת (מיצוי של גרעיני שעורה) של הבירה במיצוי יחודי מתמרי מג'הול עסיסים.

    וכך הגיחה לעולם תמירה – שילוב של ידע חקלאי המצמיח תמרי מגהול משובחים, וטכנולוגית מזון ותהליכים טבעיים למשקה בירה המשלב מסורת וטכנולוגיה מודרנית.

    טעמנו? למדנו על קסם התמר וסדנת הסילאן? 'זה לא הכל' אומר לנו דורון ולוקח אותנו לבריכה שהקימו אנשי המקום. פה במקום עברה אמת מים חשמונאית ואם להם היה מים למה שגם לנו לא? את הסיפור נשאיר לדורון. דורון ‏אלוש 052-7203052

    ארץ זית שמן ודבש- משק אורן

    מספר מרכזי מבקרים ישנן בבקעה ומשק אורן בנתיב הגדוד (ע"ש הגדודים העבריים שעברו כאן) הוא אחד מהם. זהו מרכז מבקרים ובית בד להפקת שמן הארגן.

    סילבי אורן היא אישה שיודעת לארח. גם בחדרי האירוח הקסומים שלה וגם תוך כדי מפגש תיירותי חקלאי מרתק המאפשר הצצה לחיי משפחת חקלאים בבקעת הירדן.

    הסיור כולל הסבר וסרטון מתורגם למספר שפות המתמקד בעץ הארגן הידוע בשמו "שמן מרוקאי" , סגולותיו ותהליך הפקתו. המרכז ממוזג, כולל מספר תאי שירותים, ומאפשר עצירה מרעננת הכוללת שתייה חמה, כיבוד קל וטעימות תוצרת חקלאית. בתיאום מראש ניתן לתאם ארוחה מאורגנת, או סידור סככה לפריסת אוכל אישי

    סילבי אורן טלפון 054-6707890

    לקינוח חזרנו שוב למפגש הבקעה לחומוס טרבלסי. חומוס טרי במגוון תוספות, שניצלים טובים, פלאפל סנדוויצים ועוד… טלפון דורון 054-3430650

    חיים אוזן קייטרניג כשר- 052-4767328

    עוד בסביבה

    בישוב נעמה מסעדת גיא-לי -מסעדה משפחתית עם סיפור נוגע ללב.

    מאכלים ביתיים וטעימים. ארוחות בוקר, צהריים וערב הכל נחתך ומוכן על המקום. מאפים מיוחדים, לחמי מחמצת תוצרת בית. מבחר גבינות ויין מיקבים איכותיים מכל רחבי המדינה.

    ואיך מגיעים?

    איך מגיעים לטוב הזה?

    יורדים בכביש חוצה שומרון מצומת קסם עד צומת תפוח. שם פונים ימינה ומיד שמאלה לעבר מעלה אפרים והבקעה. נוסעים ישר לפי השילוט עד לכביש הבקעה –כביש מספר 90.

    פרטים נוספים במנהלת התיירות בקעת הירדן- טל. 02-5091909.

    לתיאום סיורים מודרכים, בי"ס שדה עפרה: 02-9975516 או באתר



    0 תגובות