סקר: הציבור חלוק בשאלה האם משפט נתניהו הוא פוליטי

    אליהו גרין 1 Comment on סקר: הציבור חלוק בשאלה האם משפט נתניהו הוא פוליטי
    בית המשפט המחוזי בירושלים | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90 צילום: Olivier Fitoussi/Flash90
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מדד הקול הישראלי של מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה נערך אחת לחודש על ידי פרופ' תמר הרמן וד"ר אור ענבי, ומבוסס על מדגם ארצי מייצג (764 מרואיינים) של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם היא 3.59%.

    משפט נתניהו: הציבור חלוק האם משפט נתניהו הוא ניסיון להשתמש בהליך המשפטי למטרות פוליטיות. 42% הסכימו עם טענה זו ו-39% לא הסכימו. לשיעור גבוה (19%) לא הייתה דעה ברורה בנושא. רוב גדול ממצביעי מפלגות האופוזיציה מסכימים כי משפט נתניהו הוא ניסיון להשתמש בהליך המשפטי למטרות פוליטיות, בעוד מקרב מצביעי מפלגות הקואליציה רוב גדול אינם מסכימים לכך.

    האם משפט נתניהו הוא ניסיון להשתמש בהליך משפטי למטרות פוליטיות? (%, כלל המדגם, לפי הצבעה בבחירות האחרונות)

    חיסון ילדים: רוב (56%) בציבור תומכים בחיסון ילדים בגילאי 11-5. תמיכה פחותה יותר בחיסון ילדים נמצאה בקרב גילאי 44-25 (כ-46%), אשר מספרם של הורים לילדים בגילאים הרלוונטיים לחיסון גדול בקבוצה זו מאשר ביתר קבוצות הגיל. התמיכה הגבוהה ביותר בחיסוני ילדים הייתה בקרב הייתה באוכלוסייה המבוגרת מעל 65 (73%).

    לא נמצאו הבדלים משמעותיים בתמיכה בחיסוני ילדים בין יהודים לערבים, אך כן בין מחנות הפוליטיים בציבור היהודי: התמיכה גבוהה יותר בשמאל (67%) ובמרכז (62%), מאשר בימין (52%). עוד נמצא כי תמיכת גברים בחיסון ילדים גבוהה מתמיכת נשים (61% ו-51%). מפילוח הציבור היהודי לפי רמת דתיות, נמצא כי התמיכה גבוהה ביותר בחיסוני ילדים היתה בקרב חילונים (65%), ואחרי כן, ללא הבדלים משמעותיים, כ-50% בקרב דתיים, חרדים ומסורתיים.

    תומכים בחיסון ילדים נגד קורונה (%, כלל המדגם, לפי גיל) 

    איראן, סכנה קיומית? רוב מסוים (54%) בציבור מעריכים כי איראן היא בבחינת סכנה קיומית במידה רבה או רבה מאוד לישראל, כרבע סבורים שסכנתה בינונית ורק מיעוט (13%) כי סכנתה מעטה או כלל לא מהווה סכנה. ההבדלים בין הציבור היהודי לערבי דרמטיים: בעוד רוב גדול (62%) מהיהודים סבורים כי איראן מהווה סכנה קיומית לישראל רק מיעוט (19% ) מהערבים סבורים כך.

    התקפה על איראן: עוד בהקשר זה, כמחצית (51%) מהציבור מסכימים כי על ישראל לתקוף צבאית את מתקני הגרעין של איראן גם ללא הסכמה אמריקנית; פחות משליש (31%) לא הסכימו עם טענה זו. נמצאו פערים גדולים בתמיכה בתקיפה בין יהודים (תומכים 58%) לערבים (18%). גם כאן הפערים בין המחנות הפוליטיים בציבור היהודי גדולים: בימין כשני שלישים (67%) מסכימים כי ישראל צריכה לתקוף את איראן גם בלי הסכמה אמריקנית, מחצית מהמרכז חושבים כך ובשמאל רק מעט מעל שליש (37.5%). ככלל, לא היה שינוי משמעותי בדעת הקהל סביב איראן בשתי השאלות מאשר במדידה בחודש פברואר.

    הגבלת כהונת רה"מ: כמעט שני שלישים (64%) מהציבור תומכים בהצעת החוק לפיה מי שהוגש כנגדו כתב אישום על עבירה שעונשה 3 שנות מאסר ומעלה לא יוכל לכהן כראש ממשלה. בכל המחנות הפוליטיים בציבור היהודי אחוז התומכים בחקיקה זו עולה על שיעור המתנגדים, אך הפערים בין המחנות משמעותיים: מחצית מהימין תומכים בחוק (50%), לעומת רוב גדול במרכז (78%) ורוב מוחלט בשמאל (90%).

    רוב דומה (61.5%) תומכים בהצעה להגבלת כהונת ראש הממשלה לשמונה שנים, כאשר החוק לא חל רטרואקטיבית על ראשי ממשלה לשעבר. שוב הפערים בין המחנות בציבור היהודי גדולים: כמחצית מהימין (53%) תומכים, בהשוואה לרוב גדול במרכז (76%) ובשמאל (83%).

    פילוח לפי הצבעה בבחירות האחרונות, בקרב אלו שהצביעו למפלגות הקואליציה רוב גדול תומך בשתי ההצעות, ואילו בקרב מצביעי מפלגות האופוזיציה התמונה שונה- מצביעי הליכוד חלוקים בנוגע לשתי ההצעות, מצביעי המפלגות החרדיות מתנגדים, ובקרב הציונות הדתית מיעוט תומכים במניעת כהונה נגד מועמד שהוגש כנגדו כתב אישום, אבל רוב תומכים בקציבת כהונה לשמונה שנים.

    מדד הקול הישראלי נובמבר 2021 נערך על-ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה. בסקר, שנערך באינטרנט ובטלפון (השלמות של קבוצות שאינן מיוצגות כראוי במרשתת) בין התאריכים 29/11-1/12/2021, רואיינו 614 איש ואשה בשפה העברית ו-150 בשפה הערבית, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.59%± ברמת ביטחון של 95%. עבודת השדה בוצעה על ידי מכון מדגם.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      אחוז המסכימים בקואליציה גדול פי כמה מאחוז הלא מסכימים ממצביעי האופזיצה