אור החיים: "לב מלכים ביד ה'"

    הרב ברק בן ניסן No Comments on אור החיים: "לב מלכים ביד ה'"

    שיהודה ביקש מיוסף שהוא רוצה להתקרב ולדבר אליו בלחש לתוך אזניו בלי שהשרים שלו ישמעו

    הרב ברק בן ניסן
    10:34
    28.03.24
    הרב אייל אונגר No Comments on יש דם ביצים שמותר? הרב אייל אונגר בשיעור מפתיע

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    'וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי יְדַבֶּר נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי וְאַל יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ כִּי כָמוֹךָ כְּפַרְעֹה'.

    מסביר רבינו האור החיים הקדוש שיהודה ביקש מיוסף שהוא רוצה להתקרב ולדבר אליו בלחש לתוך אזניו בלי שהשרים שלו ישמעו. וכדי שלא יכעס יוסף שהוא מבקש דבר שרק הגדולים והמקורבים למלכות עושים זאת, אמר לו יהודה 'כי כמוך כפרעה', מכיון שהוא 'מלך' כמו פרעה ולמרות שלב מלך ביד ה' להטותו לעשות את הטוב והישר בעיני ה'.

    מכל מקום יש חשש שהשרים של יוסף יבואו להטות אותו מדרך הטוב ויעוותו את מחשבתו, ויטו את דעת המלך לעשות כרצון לבם, ולכן מבקש הוא לדבר באזני יוסף שלא ישמעו השרים ויבואו להטותו. 'כי כמוך כפרעה' שלב מלכים ביד ה', ולבך נמצא ביד ה', ולא כדאי שיבואו השרים להטות את לבו היפך רצון ה'.

    ונמצינו למדים, שלמרות שנאמר בפסוק 'לב מלכים ביד ה', עדיין יכולים לשנות ולהטות את לבו, ממה שהכניס ה' בלבו של המלך.

    ובפרשת עקב אומר משה רבינו לעם ישראל 'כִּי ה' אֱלֹקיכֶם הוּא אֱלֹקי הָאֱלֹהִים וַאֲדֹנֵי הָאֲדֹנִים'. ומבאר רבינו הקדוש את המשמעות של 'אדני האדונים' שהקדוש ברוך הוא שולט על הרצון והבחירה של המנהיגים, שאין להם בחירה כמו שאר בני אדם, אלא הוא שולט עליהם.

    ובלשון קודשו של רבינו הקדוש: 'כי אדונים של מטה אין בידם הבחירה לעשות כחפצם ורצונם, אלא הוא אדון עליהם להטותם לאשר יחפוץ, והוא מאמר שלמה לב מלך ביד ה'.

    [אור החיים ויגש פרק מד פסוק יח. עקב פרק י פסוק יז]



    0 תגובות