לאחר חמישה עשר סבבי לחימה; הושלם המכשול סביב רצועת עזה • צפו

    קובי פינקלר 1 Comment on לאחר חמישה עשר סבבי לחימה; הושלם המכשול סביב רצועת עזה • צפו

    הושלם המכשול סביב רצועת עזה: עידן המנהרות חודרות הגדר לשטח ישראל תם | לאחר חמישה עשר סבבי לחימה הושלם היום המכשול סביב רצועת עזה. המכשול כולל חמישה מערכים: חומה תת קרקעית, חומה וגדר עיליות, מכשול ימי, מערך מכ"מים ומצלמות, וחדרי בקרה | המכשול משתרע על פני שטח של 65 ק"מ ועלותו הייתה 3.5 מיליארד ש"ח | מסע מצולם ומעמיק

    18:18
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on הסינגלים השירים והאלבומים החדשים | חדשות התעשייה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לאחר שלוש וחצי שנות עבודה – הושלם פרויקט המכשול סביב רצועת עזה. המכשול באורך 65 ק"מ כולל חומה תת-קרקעית עם אמצעי גילוי טכנולוגיים, גדר פיזית, מכשול ימי, מערך גילוי וחדרי לחימה, שימנעו חדירה מרצועת עזה לשטח מדינת ישראל.

    באירוע במעמד שר הביטחון, בני גנץ ובהשתתפות הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל, בכירים במשרד הביטחון ובצה"ל וראשי המועצות בעוטף עזה, הכריזה היום (ג') מערכת הביטחון על השלמת המכשול סביב רצועת עזה. שר הביטחון גנץ קיים טקס הסרת לוט והפרויקט, שהוקם כדי להגן על תושבי הדרום ועוטף עזה הוכרז כמבצעי.

    הגדר בשטח הים

    דובר צה"ל

    שר הביטחון, בני גנץ: "המכשול, שהוא פרויקט טכנולוגי ויצירתי, ראשון במעלה, שולל מחמאס אחת מהיכולות שאותן ניסה לפתח, ומציב קיר ברזל, סנסורים ובטון, בינו לבין תושבי הדרום. הקיר הזה, מעניק תחושת ביטחון אישי שתאפשר לאזור היפה הזה להמשיך לצמוח. שגרת החיים פה, היא הניצחון שלנו, והיא האויב הגדול ביותר של ארגוני הטרור. נמשיך להיערך כדי לנטרל כל יכולת לפגוע באזרחי ישראל –בדגש על איום הרקטות שנמצא על הכוונת, מתוך שטח הרצועה. נמנע הזרמת ידע וטכנולוגיה איראנית לעזה, ונמשיך לסכל כל ניסיון של חמאס להפעיל את שלוחותיו באיו"ש או בישראל. ניסיונות שנכשלים פעם אחר פעם."

    גנץ הוסיף: "כדי לשנות את המציאות בעזה הדרישות שלנו פשוטות וברורות- הפסקת ההתעצמות של חמאס, שקט ארוך טווח, והשבת הבנים. אנחנו פועלים לשם כך לילה ויום, והפעולות כל הזמן מתרחשות מתחת ומעל לפני השטח. אני מציע לחמאס להתעסק בקידום הנושאים האלו – ולא באיומי סרק."

    סגן שר הביטחון, ח"כ אלון שוסטר: ״כתושב האזור וכסגן שר הביטחון, אני גאה לחנוך יחד עם שר הביטחון את המכשול כנגד הטרור. מדובר ברכיב חשוב לחיזוק הביטחון תחושת הביטחון של תושבי האזור. מערכת הביטחון מחויבת להמשיך לפעול בנחישות למען חייהם השלווים של התושבים ולפיתוח כלכלי ודמוגרפי של העיר שדרות, הקיבוצים והמושבים על גבול עזה״.

    מדברי הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי: "המכשול הזה הוא חלק מ׳קיר הברזל׳ של תפיסת ההגנה שלנו, ביבשה, באוויר, בים ובכלל. הוא מייצג חשיבה מחוץ לקופסא ומבטא את סוג החשיבה שאנו מחוייבים אליה בצה״ל. המכשול משנה מציאות – מה שהיה לפניו לא יהיה עוד – זאת אומנם תקופה שקטה אבל התבוננות בחודשים האחרונים מלמדת שגם על ההפרות הקלות ביותר הגבנו בעוצמה וכך גם יהיה בעתיד. אנו משכללים את ההגנה לסוגיה בכל הגזרות, אבל זוכרים שההכרעה מושגת באמצעות התקפה ואנו מחזקים אותה באופן ניכר ובהתמדה – ובשנה האחרונה באופן מיוחד כלפי איראן. אני מבקש להודות מכאן לכל ראשי הממשלה, שרי הביטחון והמפקדים, שהפכו את החזון הזה למציאות ובראשם לרא״ל במילואים גדי אייזנקוט, אלופי פיקוד דרום מפקדי אוגדת עזה ורמד״א שהובילו בנחישות את מה שאנחנו משלימים כאן היום".

    מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל: "המכשול הביטחוני, אחת הפרויקטים ההנדסיים המורכבים שנבנו אי פעם, הוא עוד הוכחה שאין משימה שמערכת הביטחון לא יכולה לה. המכשול כבר שינה את המציאות הביטחונית בדרום ויביא להמשך הפריחה הכלכלית והחברתית של ישובי עוטף עזה."

    ראש מנהלת גבולות ותפר, תא"ל ערן אופיר: "במהלך מבצע 'צוק איתן' הופנה אלינו האתגר של בניית קיר תת-קרקעי מעזה כנגד המנהרות, למצוא פתרון אפקטיבי והרמטי למנהרות הטרור שחוצות מהרצועה לעבר ישובי עוטף עזה. העבודה הייתה לא פשוטה, עברנו 15 סבבי לחימה, ירו עלינו, היו כאן 1,200 עובדים בשיא, שדאגנו לשלומם ולביטחונם מבלי להפסיק את העבודה לרגע. היום אני יכול לבשר לתושבי עוטף עזה שיש היום מכשול, הן תת-קרקעי והן עילי, עם אמצעים מתקדמים, שימנעו כניסה לישראל בצורה הטובה ביותר שיש".

    פרויקט המכשול סביב רצועת עזה- מידע רקע:

    המכשול כולל 5 מערכי הגנה משלימים:
    • חומה תת-קרקעית פיזית וטכנולוגית.
    • מכשול עילי הכולל גדר "שעון חול" בגובה של למעלה מ-6 מטרים ואמצעים נוספים.
    • מכשול ימי הכולל אמצעים לניטור חדירות מהים ומערכת נשק נשלטת מרחוק.
    • מערך מכ"מים ומצלמות לאחיזת שטח.
    • חדרי לחימה ברמת הגדודים, החטיבות והאוגדה.

    המכשול במספרים:
    • אורך המכשול הינו כ-65 ק"מ. הקמתו נמשכה ברצף כ- 3.5 שנים.
    • למעלה מ-1,200 פועלים עבדו בשיא בהקמת המכשול בעשרות נקודות במקביל.
    • 6 מפעלי בטון הוקמו לאורך הגבול עם רצועת עזה.
    • כמות המילוי והחפירה בפרויקט הינה בהיקף של 330,000 משאיות, למעלה מ-3 מיליון קוב. כמות הבטון בפרויקט שוות ערך לכ- 220,000 משאיות, כמות המספיקה לסלילת כביש מישראל לבולגריה.
    • 140,000 טונות ברזל ופלדה הושקעו בהקמת המכשול, שווה ערך לאורך של פרופיל פלדה מישראל עד לאוסטרליה.
    • המכשול כולל עשרות תרנים ומאות רבות של מצלמות, מכ"מים, אמצעי גילוי והתראה.

    המכשול הוקם במשותף על ידי משרד הביטחון וצה"ל בהובלת מנהלת גבולות ותפר, פיקוד הדרום ואוגדת עזה, אגף ההנדסה והבינוי ומנהל הרכש במשרד הביטחון צפו בדברי שר הביטחון בני גנץ באירוע שנערך הבוקר:

    ראש מנהלת גבולות ותפר במשרד הביטחון, תא"ל ערן אופיר אמר לעיתונאים: "בניית הקיר ברצועת עזה זה אחד הפרויקטים הכי מסובכים שמערכת הביטחון בנתה אי פעם. באופן עקרוני אין שום מקום בעולם שבנו מכשול תת קרקעי. מאוד מורכב גם מבצעית וגם הנדסית וביצועית. האתגר הופנה אלינו במהלך מבצע צוק איתן, לבנות קיר תת קרקעי. הפתרון הראשון שהובא לממשלה היה בעלות של 22 מיליארד, אמרו שזה סכום לא הגיוני, וביקשו מאיתנו להביא פתרון זול ואפשרי והגיוני שניתן לביצוע".

    "בחנו פרויקטים בעולם וגם הסתובבנו במרתפים וחניונים של הרכבת הקלה ושל עוד מקומות בארץ ומזה בא לנו הרעיון להקים קיר סלארי. עושים את הקיר הזה לחניונים תת קרקעיים ומרתפים ואנחנו אמרנו בואו לא נוציא את האדמה ומזה בא הרעיון לקיר" סיפר אופיר.

    העבודה, לדבריו הייתה לא פשוטה. מדינת ישראל עברה 15 סבבי לחימה, "ירו עלינו, עבדנו תחת אש, כמעט לא הפסקנו את העבודה" הוא אמר. רק במקרה שירו עליהם הופסקה העבודה עד לחזרתה כמה שעות לאחר מכן. 1200 עובדים היו בזמן השיא, והיה צריך לדאוג לשלומם וביטחונם. רובם היו עובדים מחו"ל, כי לא הייתה בארץ מיומנות להפעלת המכונות והקידוח הסלארי. אופיר מתאר: "אנשים הגיעו מכל קצוות העולם. בעיקר מאירופה, וזה גם חייב אותנו ללמוד קצת איטלקית וספרדית, אנגלית ידענו אבל כל השאר היינו צריכים ללמוד את המילים כדי לדעת איך לדבר איתם כי חלקם לא דיברו גם אנגלית".

    המכשול כולל חמישה נדבכים מרכזיים: חומה תת קרקעית, גם פיזית וגם טכנולוגית. מכשול עילי שכולל גדר "שעון חול" שהיא גבוהה מעל שישה מטרים עם עוד אמצעים נוספים, מכשול ימי שכולל אמצעים לניטור, ומערכת נשק שנשלטת מרחוק. מערך מכ"מ עם מצלמות ואחיזה בשטח שתופס את כל שטח הרצועה, וחמ"לים הן לגדודים, הן לחטיבות והן לאוגדה.

    ראש מנהלת גבולות ותפר במשרד הביטחון סיכם: "בסך הכל הפעלנו 28 מפעלים קטנים ובכל הפרויקט 80 ראשי עבודה שהיינו צריכים לנהל תוך כדי הפרויקט בכל חמשת המערכים שמניתי קודם. מבחינת המכשול עצמו, אורכו 65 קילומטרים הקמתו נמשכה ברצף 3 שנים וחצי. הכמות מילוי וחפירה היא מעל 3 מיליון קוב. זה שווה ערך ל-330,000 משאיות שעומדות אחת אחרי השנייה, כמו הדרך מכאן ועד איטליה".

    "כמות הבטון היא מעל 2 מיליון קוב, שווה ערך ל-220,000 משאיות שעומדות אחת אחרי השנייה, כמו הדרך מכאן ועד בולגריה. כמות הברזל זה 140,000 טון ברזל ופרופיל פלדה כמו מכאן ועד אוסטרליה. רק להבין שסדרי הגודל כאן הם מאוד גדולים ומשמעותיים. בסך הכל המכשול הוקם במשותף עם משרד הביטחון וצה"ל, פיקוד דרום, אוגדת עזה, אגף ההנדסה והבינוי ומנהל הרכש, שהביאו את המכרזים הכי טובים ואת המבצעים הכי טובים. הפרויקט עלה 3 מיליארד וחצי".

    שאלות עיתונאים:

    האם המכשול נועד לעצור גם חדירה של פלסטינים בודדים כמו שקורה כמעט כל שבוע? המכשול מורכב משני חלקים, הגדר על הגבול בחלקה הגדול היא גדר אינדיקטיבית, זה מה שאתה שומע שעוברים, לאחר מכן יש את הקיר התת קרקעי ומעליו יש גדר שאף אחד לא עובר אותה. אי אפשר לעבור לתוך שטח מדינת ישראל. לא מגיע לא לכיוון של הישובים ולא לכיוון של המחנות. יש מכשול משמעותי שאי אפשר לעבור אותו.

    האם העלות כוללת גם את הסנסורים וגם את המכ"מים? הכל מכל כל וגם חמ"לים.

    התגלתה תורפה חמורה בעיני, קטלנית… מי תכנן את החרך בחומה? תיקנתם לא תיקנתם? מי לוקח אחריות? מי תכנן? מי יישם? מי ביצע? אני לא רוצה להיכנס לעניין. היה כאן תחקיר מבצעי והסיפור באופן עקרוני מבצעי. אני לא רוצה להיכנס מעבר לזה.

    אבל אי אפשר להתגאות בחומה התת קרקעית ובעילית ולא להתייחס לתורפות. אני אומר מראש שאני יכול להתגאות, יש תורפות בכל דבר. באופן עקרוני המכשול הזה מאוד משמעותי ואין כמוהו בעולם.

    הגדר יוצרת גם דברים לרום הקרקע? רחפנים או דברים שהם טיפה מעל? היא מאפשרת טכנולוגיה שיש עליה גם לזהות…? יש טכנולוגיות שנמצאות בכל המערכים שאמרתי והם נותנים מענה למה ששאלת.

    אם אני מבין נכון לגבי השאלה של הפרשים התורכים, היום פרש תורכי כזה שחודר, נעצר בין הגדר הישנה לגדר החדשה? נכון, הוא לא עובר את הגדר החדשה.

    עכשיו במקרה לדוגמה אם רוצים לבצע אש כנגד איזשהו פעיל, רואים דמות או שאפילו רואים חולייה ושולחים פגז של טנק? מה המשמעות מבחינת הגדר הזאת? זה נראה כמו משהו הרבה יותר יקר שצריך לקחת בחשבון רגע על מה אתה הולך לפרק את הגדר הזאת? לא, יש מקומות שעשינו שהם מאפשרים לכוחות לירות מעל הגדר ולתת מענה למה ששאלת. אין מצב שיורים מעל הגדר, עשינו להם כל מיני מקומות שהם יכולים לעלות מעל הגדר ואז זה נותן מענה מבצעי למה שאמרת.

    אם כבר צברתם ניסיון, תחלוק איתנו לגבי היכולת שלו לאתר קידוחים, מנהרות, איכות העבודה של הסנסורים. עד כמה אתה יודע להבטיח שהדבר הזה יודע לאתר מנהרה מתקרבת? יש עוד אמצעים שנמצאים בשטח שאמורים לזהות מנהרות שמגיעות מעבר למה שמניתי קודם והם נותנים את המענה למה ששאלת.

    כל הכבוד. באמת כל הכבוד. אתה יודע לומר כמה מנהרות של חמאס חשפתם ב-65 קילומטר? ומה אתה יכול להגיד על המאמצים של הצד שני לאתגר את הגדר, לפרוץ ולחבל בה? המכשול הזה גם הבנייה שלו פגעה בעשרות מנהרות שחצו את הדרך אלינו. הוא לא מאפשר בניית מנהרות נוספות שיכנסו לשטח מדינת ישראל. אנחנו על המשמר כל הזמן לראות ולהשתכלל לוודא שהצד השני לא יוכל לעבור.

    היו ניסיונות גם לאחרונה לבנות מנהרות שמגיעות מהכיוון של הגדר? יש ניסיונות כל הזמן.

    מה אתה יכול לספר במקביל על המכשול שהם בונים בצפון? במה הוא שונה או דומה מהמכשול הזה? המכשול בצפון הוא מכשול שונה. אנחנו נפרסם ונודיע לכם בדיוק. אנחנו אמורים להתחיל אותו בחודש הבא. המכשול שונה, יש לו את המאפיינים שלו וכשנגיע לשם נספר לך.

    ואתה יכול לחתום על זה שעידן המנהרות החודרות לישראל הסתיים? אני יכול לחתום על זה שיש פה מערכת משמעותית, גדולה שאמורה לתת מענה שלא יכנסו מנהרות למדינת ישראל. אין חותמת של מאה אחוז על שום דבר בחיים אבל אנחנו מעריכים שהקיר התת קרקעי נותן מענה מאוד משמעותי לנושא הזה.

    אתם מנסים להעלות אותו מלמטה או שזה לא אפשרי מבחינת מי תהום וכו'?אני לא יכול להיכנס לפרטים, נתנו מענה כדי שזה כמעט יהיה בלתי אפשרי, אני לא אגיד לגמרי. כמעט בלתי אפשרי נקרא לזה ככה.

    מנסים לשווק את הטכנולוגיה הזאת לחו"ל? לארה"ב למשל? לא אני לא מכיר דבר כזה. אמריקאים ביקרו פה והסתכלו על הפרויקט והם מאוד העריכו אותו ומעבר לזה אני לא מכיר עוד דברים.

    ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה בנימין נתניהו בהתייחסות לחניכת המכשול התת קרקעי בעזה: "זהו יום היסטורי. היום נחנך המכשול התת-קרקעי שבולם את נשק המנהרות של חמאס. ביוני 2016, לפני 5 שנים, הבאתי לקבינט החלטה להקים קיר תת-קרקעי מסביב לרצועת עזה. להחלטה הזו הייתה התנגדות גדולה, כפי שהייתה התנגדות דומה להקמת הגדר שיזמנו בגבולנו הדרומי, שבלמה את הצפת ישראל במסתננים".

    "התעקשנו, לא ויתרנו – והפרויקט יצא לדרך. היום הוא נחנך באופן רשמי. מדובר בקיר פלדה ובטון בשילוב עם טכנולוגיות מתקדמות שמאפשרים יכולות איתור והתראה" אמר נתניהו.

    "במבצע ״צוק איתן״, מחבלי החמאס ניסו לחדור באמצעות מנהרות ליישובי עוטף עזה ולחדרי האוכל של הקיבוצים. הם חשבו שהם יצליחו לעשות זאת גם במבצע ״שומר החומות״, אבל אז הם גילו שהם חסומים. בכל פעם שהם ניסו להתקרב אלינו – הם הושמדו מתחת לקרקע. המכשול התת-קרקעי סביב רצועת עזה כבר הציל חיים רבים. אני גאה בכל אלו שהיו שותפים להחלטה ולביצוע של פרויקט לאומי חשוב".



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      בסדרררררר רק שתהיו בעניינים, אשקלון כבר מחכה לסבב מספר 16" יאללה הביתה ש(ד)גרו!!!!!🇦🇪🇰🇼🏴‍☠️🇸🇾🌇🔥