בכיר איראני מאשים: "ההסכם בהישג יד אם המעצמות יוכיחו "רצינות וגמישות"

    שלמה ריזל No Comments on בכיר איראני מאשים: "ההסכם בהישג יד אם המעצמות יוכיחו "רצינות וגמישות"

    הבכיר טען כי המכשול העיקרי בהחייאת הסכם הגרעין הוא חוסר הנכונות האמריקנית להסרת כל העיצומים. הגורם הוסיף כי "ההסכם בהישג יד אם המעצמות יוכיחו "רצינות וגמישות" כלשונו

    צילום: ללא קרדיט
    21:24
    17.04.24
    איתי גדסי No Comments on חשיפה: נתניהו מעדיף להגיב באמצעות המוסד; הרמטכ"ל מתנגד

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בכיר במשרד החוץ האיראני תוקף את ארצות הברית ומבהיר כי המכשול העיקרי בהחייאת הסכם הגרעין הוא חוסר הנכונות האמריקנית להסרת כל העיצומים. הגורם הוסיף כי "ההסכם בהישג יד אם המעצמות יוכיחו "רצינות וגמישות" כלשונו.

    בסוף השבוע שעבר, הסתיים השבוע הראשון לסבב השיחות בין המעצמות לאיראן ובמערב לא תולים ציפיות גבוהות בהגעה להסכם מול איראן. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר כי "איראן לא רצינית ולכן השיחות הופסקו" והבהיר כי אם השיחות יכשלו הממשל יבחן דרכי פעולה אחרות.

    "לא נאפשר לאירן לעכב את התהליך ובמקביל להתקדם עם תכנית הגרעין שלה", אמר בלינקן והזהיר "אם הדרכים הדיפלומטיות ייכשלו – ישנן דרכים נוספות לפתור את הבעיה".

    סבב שיחות הגרעין הסתיים בסוף השבוע וכנראה יחודש בשבוע הבא. נשיא צרפת מקרון מסר כי "נראה שהסבב הנוכחי של שיחות הגרעין בווינה לא הצליח". ממזכירות המדינה האמריקנית נמסר כי "איראן חזרה בה מהפשרות שהסכימה להן בשיחות הגרעין שנערכו מאז 2015. איראן דרשה יותר בהצעותיה האחרונות, והיא ממשיכה להאיץ את תוכנית הגרעין שלה בדרכים פרובוקטיביות".

    בישראל הביעו שביעות רצון מעמדת המעצמות אך חוששים שבהמשך השבוע יושגו הסכמות ויינתנו לממשל בטהרן הקלות.

    ראש הממשלה, נפתלי בנט התייחס היום בפתח ישיבת הממשלה לשיחות הגרעין: "אני קורא לכל המדינות שנושאות ונותנות עם איראן בוינה לדבוק בקו התקיף, ולהבהיר לאיראן שאי אפשר בו זמנית להעשיר אורניום ולשאת ולתת.

    "המטרה שלנו היא לנצל את חלון הזמן שנפתח בין הסבבים כדי לומר לידידינו בארה"ב: זה בדיוק הזמן להשתמש בסל כלים אחר מול הדהירה של איראן בתחום ההעשרה. איראן חייבת להתחיל לשלם מחירים על ההפרות שלה.

    עת לכל דבר. עת לחשות ועת לדבר. עכשיו העת לדבר", אמר בנט.

    בתוך כך, באיראן דיווחו אמש (מוצ"ש) על פיצוץ עז שנשמע בשמי העיר נתנז, בה נמצאים כמה ממתקני הגרעין. בתקשורת הממוסדת נטען כי הפיצוץ היה ניסוי במערכת היירוט.

    מקורות איראנים רשמיים אישרו את דבר הפיצוץ בעיר באדרוד המרוחקת 20 ק"מ מאתר הגרעין בנתנז. מקורות המזוהים עם המשטר טענו כי מדובר ב"ניסוי של מערכות ההגנה האווירית האיראנית מפני איום אפשרי".

    מושל נתנז התייחס לדיווחים: "אני יכול לומר בודאות שלא נגרמו אבידות בנפש או ברכוש. הפרטים המלאים של החקירה יפורסמו מחר".

    מאוחר יותר אמש, דווח מפי מקורות המזוהים עם האופוזיציה האיראנית, על פינויים של שלושה כפרים: שג'אע-אבאד, ג'עפר-אבאד ואחמד-אבאד הסמוכים לאתר הגרעין בנטנז ובנוסף, נשמעו דיווחים על הפסקות חשמל באזור נטנז.



    0 תגובות