מבקר המדינה נגד איכוני השב"כ: "רק 3.5% שנכנסו לבידוד התבררו כחולים"

    אתר קול חי No Comments on מבקר המדינה נגד איכוני השב"כ: "רק 3.5% שנכנסו לבידוד התבררו כחולים"

    מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ביקר את השימוש החוזר באיכוני השב"כ, על רקע התפרצות זן ה"אומיקרון" והזכיר את הדו"ח שפרסם בעניין לפני כשנה שהראה כי איכוני השב"כ לא אפקטיביים. המבקר קרא לממשלה להשתמש באיכונים רק בתוך חקירות יסודיות

    מתניהו אנגלמן צילום: פלאש 90

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    איכוני השב"כ במחלוקת. על רקע הסערה הציבורית סביב איכוני השב"כ אחר נדבקים בזן ה"אומיקרון" והמחלוקת שהגיעה לממשלה על אישור המעקב. מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שהוציא דו"ח בעניין לפני שנה התייחס היום (רביעי) בכנס בינלאומי לציון 50 שנה לנציבות תלונות הציבור , בו השתתפו נציגים מ- 40 מוסדות תלונות ציבור בעולם. והבהיר כי הכלי אינו יעיל.

    מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן אמר בכנס: "בימים אלו נושאי איכוני השב"כ ועדת החריגים חזרו לסדר היום בישראל ובעולם נוכח התגלות וריאנט האומיקרון בדרום אפריקה וההגבלות על טיסות ברבות ממדינות העולם".

    לדברי אנגלמן, "בדו"ח שפרסמתי לפני כשנה עלו ליקויים בכל הנוגע ליעילות השימוש באיכוני השב"כ. בדוח עלה כי רק כ-3.5% מהאנשים שנמצא שהיו במגע עם חולים, ולפיכך נדרשו להיכנס לבידוד, התבררו בסופו של דבר כחולים. יחס זה, שהיווה מדד לאפקטיביות של פעילות שב"כ, שיקף פוטנציאל של כניסה נרחבת מאוד של אנשים לבידוד ובכלל זה גם של מי שלא היה במגע קרוב עם חולה".

    אנגלמן הזכיר כי "בדו"ח הומלץ שסיוע שב"כ למשרד הבריאות בביצוע חקירות אפידמיולוגיות יעשה לצד חקירה אפידמיולוגית יסודית ומעמיקה; וכי מידע שהתקבל משב"כ ישולב באופן יזום בתהליך חקירות אפידמיולוגיות המבוצע על ידי תשאול של החולה, בלי להסתמך רק על איכוני השב"כ".

    אנגלמן גם ביקר את ועדת החריגים ואמר, "גם ועדת החריגים צריכה לגלות רגישות מיוחדת תוך שמירה על בריאות הציבור. בעוד שבועיים נפרסם את דוח נציבות תלונות הציבור על הסבבים השלישי והרביעי של הקורונה. אני רוצה לספר על שתי תלונות שטופלו על ידינו שיסבירו כמה חשובה הרגישות של התנהלות גופי הממשלה מול כלל הפונים ועל חשיבות פעילות נציבי תלונות הציבור בפרט בימי מגיפה עולמית".

    אנגלמן סיפר כי "במקרה אחד, בתה היחידה של קשישה בת 83 שנמצאת במצב סיעודי ברוסיה ביקשה לצאת מישראל לסייע לאמה שנמצאת לבדה. למרות פניות רבות לוועדת החריגים היא לא קיבלה מענה. נציבות תלונות הציבור פנתה ליו"ר הוועדה וזו מסרה כי קיים עומס רב על הוועדה עם 4,000 בקשות ליום. הנציבות לא ויתרה ודרשה מתן מענה בתוך 24 שעות. בעקבות פניית הנציבות הבקשה נבדקה והוועדה אישרה למתלוננת במהירות את היציאה לרוסיה".

    המבקר הוסיף, "במקרה אחר התקבלה תלונה על ועדת החריגים שאישרה לאשה לצאת מישראל לצורך טיפול בסבתה החולה, אולם באופן תמוה לא אושרה יציאת בתה בת ארבעה חודשים שעדיין יונקת. ועדת החריגים טענה בפני נציבות תלונות הציבור, כי תנאי היציאה מהארץ הם רק למי שבידיו תעודת חיסון או מחלים ודין פעוט כדין מבוגר".

    "הנציבות בדקה את הנושא עם משרד המשפטים, משם נמסר כי פעוטות עד גיל 3 רשאים לצאת מהארץ יחד עם ההורה שיציאתו אושרה. כך, בעקבות התערבות נציבות תלונות הציבור ועדת החריגים אישרה בתוך זמן קצר מקרה הומניטרי".

    בסיום דבריו אמר מבקר המדינה, "אני קורא גם לחברי ועדת החריגים הנוכחית – אתם עוסקים ב"דיני נפשות". חשוב להפיק לקחים ולתת מענה מהיר והומניטרי לפונים".



    0 תגובות