הממשלה אישרה: שימוש באיכוני השב"כ לחקירות אפידמיולוגיות

    איתי גדסי No Comments on הממשלה אישרה: שימוש באיכוני השב"כ לחקירות אפידמיולוגיות

    ארבעה שרים התנגדו לצעד השנוי במחלוקת, אולם ההצעה אושרה ותועבר לכנסת

    צילום: Yonatan Sindel/Flash90     
    21:01
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on הפיגוע המחריד בבנימין: "בדקנו היטב את בטיחות החווה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הממשלה אישרה היום (שלישי) במשאל טלפוני את טיוטת חוק הסמכת שירות הביטחון הכללי (שב"כ) לסיוע במאמץ הלאומי לאיתור מאומתים בזן "אומיקרון", שיאפשר את השימוש באיכוני השב"כ לביצוע חקירות אפידמיולוגיות. ביום ראשון האחרון אישרה הממשלה את הסמכת השב"כ לביצוע האיכונים למשך ימים ספורים בלבד. מדובר צעד שנוי במחלוקת שמעורר סערה ציבורית בשל חשש לפגיעה חמורה בפרטיות אזרחי המדינה ושימוש בכלי ביטחוני למטרה אזרחית.

    שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, השר במשרד ראש הממשלה, אלי אבידר, שר המשפטים גדעון סער ושרת החינוך, יפעת שאשא ביטון – התנגדו, אולם למרות התנגדותם ההצעה זכתה לרובה בממשלה ואושרה כאמור. בנוסף, השרה קארין אלהרר נמנעה והשרה זנדברג לא השיבה.

    השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג אמרה הבוקר כי "ההתנגדות לאיכוני השב"כ הייתה ועודנה, אני חושבת שלשלוח את השירות החשאי אחרי אזרחים זה דבר פסול ומדרון חלקלק, ובמדינה דמוקרטית אין לו מקום".

    ועדת החוקה התכנסה: "השימוש באיכוני השב"כ מעורר שאלות"

    יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ רם בן ברק אמר היום בפתח דיון הוועדה בעניין: "התכנסנו לוודא שהחלטות שהתקבלו הן החלטות סבירות שנעשו בתהליך סדור ומידתי. אני קיבלתי את עמדת השב"כ, היא חסויה לציבור אבל כל חבר ועדה יכול לקרוא אותה".

    ח"כ שטייניץ על חוק איכוני השב"כ: "אין גבול לצביעות"

    ברשות להגנת הפרטיות התייחסו לכך הבוקר "קיימים סימני שאלה באשר לצורך וההצדקה בהפעלה מחדש של מנגנון האיכונים של השב"כ, ובכל מקרה יש לבחון ללא הרף את הצורך בהפעלתו, בשים לב לממצאים הרפואיים וכלל הנתונים אודות הזן החדש ונזקיו. הרשות סבורה, כי ככל שימצא בימים הקרובים כי לא חלה התפשטות של הזן החדש, או שהוא אינו גורם לתחלואה קשה יותר לעומת הזנים המוכרים, יהיה בכך כדי להשליך באופן מהותי, ואולי אף מכריע, על מידתיות השימוש בכלי השב"כ, שהינו אמצעי חריג ביותר המגלם פגיעה קשה בזכות לפרטיות, היורדת לשורשה של חברה דמוקרטית".

     

    פרופ' חגי לוין: "כלי איכון של השב"כ הוא טעות ולא עוזר"

    האגודה לזכויות האזרח, עדאלה, רופאים לזכויות אדם וארגון פרטיות ישראל עתרו אתמול (שני) לבג"צ בדרישה לעצור את תקנות שעת החירום המתירות את השימוש באיכוני השב"כ, עליהן הוחלט ביום ראשון בממשלה. בעתירה מתייחסים הארגונים לפסיקות הקודמות בנושא ומציינים כי בג"צ קבע בעבר בעניין איכוני השב"כ כי הפגיעה הכרוכה בהסמכת השב"כ לא מידתית, ופוגעת הן בזכות לפרטיות והן בזכות לחירות ובזכות לכבוד. עוד נכתב בעתירה כי בית המשפט דן לעומק בנושא ומצא כי התועלת השולית של ההסתמכות על איכוני השב"כ לא רבה בבלימת התפשטות המגיפה ונזקה גדול מהתועלת.

    עתירה לבג"צ כנגד איכוני השב"כ: "הוכחו כלא יעילים"

    "לאור הניסיון הרב שנצבר הסמכת השב"כ לא תהווה גורם משמעותי במניעת התפשטות הזן, מסקנה שהובילה גם את בית המשפט הנכבד לפסול את המשך השימוש באיכונים. במשך התקופה הארוכה שבה פעלו האיכונים השב"כ איתר באופן בלעדי רק כמות קטנה של חולים. כמחצית מהחולים לא אותרו כלל ומבין אלו שאותרו הרוב המכריע אותר על ידי החקירות האנושיות", נכתב בעתירה.

    עוד ציינו הארגונים בעתירתם כי באפריל 2020 בעיצומה של מגיפת הקורונה וללא חיסונים הורה בג"ץ לממשלה לא להסמיך את השב"כ בלי חוק, ולכן אין כל אפשרות לעשות זאת בנובמבר 2021 כאשר הממשלה ערוכה היטב להתמודדות עם המגיפה וכי מדובר בעוד הפרה בוטה של החלטת בג"צ, ושימוש פסול בתקנות שעת חירום.



    0 תגובות