- רדיו קול חי - -

מורשת וטבע: טיול למשואות בבקעת הירדן | צפו

צילום: פלאש 90

ממצפה אלון נגלים לראשונה נופי בקעת הירדן במלוא הדרם. גבעות מבותרות, ישובים פורחים, מטעי תמרים והרבה שקט. על הכביש היורד ממעלה אפרים בואכה כביש הבקעה, לא מרגישים את עומסי התנועה שחווים רק כמה דקות קודם לכן במרכז הארץ. הרוגע באזור, השלווה והמרחבים האין סופיים, מורגשים כאן בכל פינה.

דגם המציג את כל יישובי הבקעה בחתך גאולוגי וגאוגרפי מרשים, מצוי במפגש הבקעה (שם גם מקום ראוי וכשר לארוחת בוקר או צהרים). המלצה. לפני שפונים לפקוד אתר כזה או אחר, גשו לשם. המקום משולט היטב, אינו כרוך בתשלום ולא פחות חשוב מכך בתוך המתחם שירותים נקיים ומסודרים לעוברי הדרכים.

פלאש 90.

ממול, על גבעה נישאת- אנדרטת הבקעה המפורסמת אותה עיצב יגאל תומרקין לזכר חללי הבקעה. שביל הדרך העולה לאנדרטה שזור בשמות יישובי הבקעה.

ועכשיו לדרך.

בקעת הירדן מציע שפע מקומות למטייל שומר המצוות. סיורים חקלאיים, שמורות טבע והמון ממורשת ישראל.

נתחיל במורשת.

את השם גלגל, כל אחד מכיר מלימודי התנ"ך. אבל  מסתבר שלא שם של המקום הוא גלגל, שכן לא פחות מ-46 פעמים מופיע השם הזה ביהושע ושופטים.

את העובדה הזו ניצל פרופ' אדם זרטל ז"ל  כדי לתור אחרי מקומות שחנו בהם בני ישראל. אחת היא מסקנתו. השם גלגל הוא שם למילה מחנה. שם חנו. בחיפושים הרבים באזור המושב ארגמן מצא את אחת הנקודות המרכזיות אתר כף הרגל.

אתר כף הרגל

פרופ' זרטל העלה בראשו את המחשבה שאם קיימים בתנ"ך תיאורים כל כך רבים של דרכים ומקומות, מוכרחים להיות לכך שרידים בשטח, ואכן – בשנת 1970 יצא לסקר ארכיאולוגי ראשון מסוגו.  מטפסים על ראש הגבעה, ולנגד עיננו נגלית תבנית כף רגל ענקית המסמלת תחום של חניה. שרידים וממצאים מתקופת יהושע, מעידים שכאן היה מחנה ענק שהתאים למספר הבאים ארצה.

הכניסה דרך מושב ארגמן. מעט לפני הכניסה למושב פנו שמאלה בדרך העוברת בין החממות עד למבנה מרשים. חנו ועלו עם השביל.

רגע לפני שעוזבים את ארגמ"ן ( לזכרם של אריק רגב וגד מנלה), שתי אטרקציות במקום.

מרכז  המבקרים ודיר העיזים של משפחת טסלר.

זהו, חלום על מחלבה שהחל משתי עיזים והיום שלל סוגים של גבינות עיזים. אבי אחראי על הטיפול בעדר והחליבה, ופרידה מגבנת את חלב העיזים הטרי למגוון רחב של גבינות עיזים. כשר למהדרין. 050-5347599

מזקקת התמרים

וודקה תמרים כבר טעמתם? אירה וולדמיר מורזייב, ממושב ארגמן, הם היחידים בארץ ובעולם, המייצרים וודקה מתמרים – מיזם מקורי שנולד וצמח מתוך שפע התמרים האיכותיים שגדלים בבקעת הירדן. לכן ראוי להוסיף עוד מוצר מיוחד לחגיגת מוצרי התמרים המקומיים, שזוכים בשנים האחרונות להצלחה בארץ ובעולם.052-7982585

תמרים ומים במדבר.

  18,000  דונם של תמרים גדלים בבקעת הירדן וכדי ללמוד על טיבם ומהותם ובעיקר כדי לטעום  כנסו לזיו לייבה  שיעביר אתכם גם את הגדר  ויכניס אתכם לתוך עולם מאגרי המים של הבקעה. זיו – 0507526032.

4 מאגרים פזורים באזור מרכז בקעת הירדן לא הרחק מהישוב יפית באגן הניקוז של נחל תרצה.

היה זה שר התיירות המנוח רחבעם זאבי שנתן את האות והכספים לפיתוח מאגרי בקעת הירדן. תחילתו של המפעל הגדול במאגר תרצה עוד לפני כעשרים שנים. אולם אז, כאשר ראו אנשי הקק"ל את הפעילות החקלאית העניפה בבקעת הירדן ואת חוסר המים באזור השחון הזה, נמנו וגמרו לפתח את נושא המאגרים בצורה מעוררת כבוד.

המאגרים מרשימים. כמויות מים אדירות נאגרות בכל אחד מארבעת המאגרים הפרוסים כאן בשטח שבין נהר הירדן לגדר המערכת. את השמות למאגרים נתן השר זאבי ז"ל כאשר ביקר באזור. מאגר תרצה הוא רק אחד מהארבעה המספקים מים לכל יישובי הסביבה. מאגר רותם ומאגר תמר מספקים מים לחקלאות הפורחת באזור.

צריך לבוא כדי להאמין שמשהו חי במדבר הגדול הזה. הכניסה לתחום המאגרים אמנם דורשת תיאום דרך מרכז לימוד וסיור מחולה, אך כפי שאומרת אוריה האחראית על  ההדרכה באזור "תמיד נשמח לארח, כאן את תושבי ישראל".

אז בפעם הבאה שנוסעים צפונה עשו זאת דרך כביש 90 כביש הבקעה. האזור פורח, יש הרבה מה לראות וזה מחזק את עם ישראל.  בחנוכה, זה  חשוב יותר מתמיד.

הסרטבא

נסיעה של מספר דקות צפונה על כביש מספר 90 מוביל אותנו לאתר הנישא והמורם מהרים בבקעה "הסרטבא". מקום השאת המשואות בזמן בית המקדש. נסיעה על כביש פנימי תוביל אותנו עד לנקודה בה נשקפים פסגות עבר הירדן המזרחי ואתריו מחד ומנגד יישובי הבקעה.  אפשר לעצור במרפסת התצפית או   להעפיל כ- 50 דקות עד לראש ההר. נרד באותה הדרך, עד למרפסת התצפית.  הדרכה- מרכז סיור ולימוד שדמות  מחולה.

משטרת הג'יפתליק

כמה דקות  נסיעה צפונה מהסרטבא, לא הרחק ממחנה אריה, 'משטרת הג'יפתליק'. המקום נבנה  עוד  בידי הממשל העות'מאני שהיה קיים במקום.

ב- 1941  הושלם שיקום המקום  והוא שימש את המשטרה הבריטית עד לסיום המנדט. משטרת הג'יפתליק הייתה חלק משורה של מבני משטרה שהקימו הבריטים לאורך גבולם המזרחי.  סיפור מעניין. דר' ראובן גפני ממרכז סיור ולימוד שדמות מחולה מספר כי  המקום שימש כמעין תחנת ממשל לעוברים בדרך הן לשכם והן לאלו שעשו דרכם בכביש הבקעה.

מסלול רגלי בנחל תלכיד

אחרי שהשבענו נאות עיננו נצא חזרה לכיוון כביש הבקעה למסלול רגלי בנחל תלכיד ונמל פיראן. מחנים את כלי הרכב בחניה מסודרת והולכים לפי הסימונים באדום והכחול. המסלול נכנס עמוק לתוך הוואדי הצר וחזר במסלול מעגלי עד לרכבים.

ורגע. לא שכחנו את האוכל.

במפגש הבקעה, בו פתחנו ממוקמת מסעדת קפה קפה. אוכל כשר וכשר למהדרין.

מגוון של ארוחות בוקר/ צהרים וערב, ארוחות חלביות איטלקיות/דגים או רק קפה ומאפה. פינה אסתטית ונעימה, אידיאלית לאירוח קבוצות ואירועים פרטיים. במקום  גם מגוון מנות טבעוניות. 02-9400808 .

לצהרים- גולת הכותרת- קפה ברותם גן עדן קטן במדבר

במרומי ההר  ביישוב האקולוגי 'רותם', על שם הרותם הגדל כאן. קפה ואוכל משובחים וטעימים מול הנוף. תפריט חלבי המורכב מחומרי גלם טריים ואיכותיים בתוך טבע מדברי עם נגיעות ירוקות. אוויר צלול ונוף אינסופי שעושה טוב על הלב. הטבח אלון עושה כאן יצירת מופת.  כשר למהדרין.

בימי שישי מומלץ להזמין מקום לקבוצות של 8 איש ומעלה. בשאר ימות השבוע אפשר להגיע ספונטנית, הישיבה על בסיס מקום פנוי. 04-845-5665

לילה והדרכה במרכז סיור ולימוד שדמות מחולה

בחרו  ראשית את מסלול הביקור והשהיה במקום. ניתן לבחור בשהיית לילה או  סוף שבוע במרכז לימוד וסיור שדמות מחולה. חדרים  יפים, בית כנסת, חדר אוכל פרטי כל אלו עומדים לרשות האורחים. מגוון אפשרויות התיירות באזור גדול ומקיף.  מנהלי המקום יכולים לבנות לכם כאן סיור מאלף של יום- יומיים ואפילו יותר. ההיצע רב. (04-6099776).

בדרך חזרה למרכז, כנסו לאנדרטת המערה.

אנדרטת המערה נמצאת על גבעה קטנה הנטועה חורשת עצי אורנים על כביש 505. והיא משמשת כאבן דרך למורשת הקרב של צה"ל ולתקופת המרדפים בבקעת הירדן בין השנים 1968 – 1970. לאחרונה, חודש לוח הזיכרון ונערך במקום שיחזור הקרב.

עוד באזור: "החצר של אתי " בנתיב הגדוד

סרטון קצר המספר את  סיפור חייה  המרגש של אתי על הגשמת החלום להקים סטודיו לפיסול שיש בו חוגים לילדים ולמבוגרים.

בחצר נהנים הן ממטעמי הבקעה, והן מתנסים בסטודיו לקרמיקה.ניתן להזמין סדנאות פרטיות של קרמיקה. אתי קרואני 050-6861923

מטיילים  בבקעת הירדן

בית ספר שדה עפרה ומועצה אזורית בקעת הירדן מזמינים  לבקר ולסייר במגוון מסלולי טיול  בבקעה. לקבוצות של מעל 30 איש מדריך ללא עלות.  02-9975516

איך מגיעים?

יורדים בכביש חוצה שומרון מצומת קסם עד צומת תפוח. שם פונים לעבר מעלה אפרים והבקעה. נוסעים ישר לפי השילוט עד לכביש הבקעה – כביש מספר 90.

חלק מהאתרים בתשלום. המסלול הרגלי- ללא תשלום.