- רדיו קול חי - -

עתירה לבג"ץ: הדרישה להחזיר כספי מענקי הקורונה – אינה חוקית

העמותה לצמצום פערים חברתיים חשפה בעתירה נגד הדרישה להחזר מענקי הקורונה שהגישה לבג"ץ בשבוע שעבר, כי דרישת רשות המיסים להחזר המענק הנוסף, שנתנה עבור חודשי מאי-יוני 2020 אינה חוקית ועומדת בניגוד להחלטת הממשלה.

העמותה טוענת כי יש לבטל את הדרישה להחזירו כיוון שלמרות שהממשלה החליטה כי גם אלו שימצאו אינם זכאים למענק זה, לא יידרשו להחזירו – רשות המיסים בכל זאת דרשה אותו מהעצמאים. יום לאחר הגשת העתירה נחסמה באתר רשות המיסים האפשרות להחזיר את המענק.

עתירת העצמאים נגד הדרישה להחזר מענקי הקורונה שהוגשה ב-17 בנובמבר, יום רביעי שעבר, על ידי עמותה לצמצום פערים בראשות יורם מועלמי ובאמצעות עורכת הדין תמר קידר, דורשת (בין השאר) את ביטול הדרישה להחזר המענק הנוסף, בסך עד 7500 ₪ שניתן עבור תקופת מאי- יוני 2020.

בעמותה מעריכים כי מדובר בדרישה להחזר בסכום כולל של כחצי מיליארד ש"ח ידי העצמאים ושל עד 7,500 ₪ מכל עצמאי.

העמותה טוענת כי יש לבטל את הדרישה להחזירו בשל הפגיעה באינטרס ההסתמכות. נטען כי למרות שהממשלה החליטה כי "ככל שמקבל המענק הנוסף, לא יהיה זכאי למענק שיינתן מכוח חוק התכנית לסיוע כלכלי, עבור חודשים מאי- יוני 2020, הוא לא יידרשו בהשבת המענק הנוסף" (מתוך החלטת הממשלה מס 204 מיום 12.07.21) , רשות המיסים בכל זאת דרשה אותו מהעצמאים (עד להגשת העתירה לבג"ץ).

יום לאחר הגשת העתירה, מדווחים עשרות עצמאיים כי האופציה להחזר המענק באתר רשות המיסים נחסמה.

כזכור, ב-17/11 הוגשה לבית המשפט העליון עתירת העצמאים – באמצעות יורם מועלמי יו"ר העמותה לצמצום פערים חברתיים – הבית החברתי. במסגרת עתירה זו, בית המשפט העליון בשבתו כבית המשפט הגבוה לצדק, יתבקש זו הפעם הראשונה, ובאופן תקדימי, לדון ולהכריע בעניין שטרם נדון והוכרע בפסיקת בית המשפט העליון. על פי העתירה אשר הוכנה על ידי עו"ד תמר קידר, המופנית לשר האוצר משרד האוצר, רשות המיסים ומנהל רשות המיסים, וועדות הכספים והכלכלה של הכנסת: "מדובר בעתירה תקדימית אשר מבקשת מבג"ץ לדון ולבחון את שיקול הדעת המנהלי של מנהל רשות המיסים במסגרת הפעלת סמכותו לפי החוק החל, לעניין השבת סכומי מענקי קורונה ששולמו ביתר. לטענת העותרת עליו לשקול שיקולי צדק ומצב כלכלי של העוסקים".

בין עיקרי הדרישות: פטור מלא מדרישת ההשבה של מענקי הסיוע מעסקים אשר מחזור העסקאות השנתי שלהם לא עלה על 120,000 ₪, פטור מלא מדרישת השבה של מענקי סיוע ממי שסגרו את עסקם ו/או הפסיקו פעילות עסקית לחלוטין בשנת 2020 ו/או 2021, ובחינה שנתית של ירידה המחזור העסקאות ולא לפי בחינה דו- חודשית וכן החזר מענקים דיפרנציאלי.

יוער כי בית המשפט העליון החליט כי רשות המיסים והמשיבים לעתירה יגישו תגובה מקדמית לעתירה ותגובה לבקשה לצו ביניים עד ליום 8.12.21.