בשל חוסר הסכמות: נדחתה בחירתם של ארבעה שופטים לעליון

    ישראל רובין No Comments on בשל חוסר הסכמות: נדחתה בחירתם של ארבעה שופטים לעליון

    הוועדה לבחירת שופטים דחתה את הישיבה שהייתה אמורה להתקיים היום ולבחור ארבעה שופטים לבית המשפט העליון. שר המשפטים סער: "לא אוכל לממש את האחריות המוטלת עלי, לבחירה מאוזנת – עם תפיסה של 'בחירה בכל מחיר"

    גדעון סער צילום: פלאש90
    9:52
    29.03.24
    הרב אהרן לוי No Comments on מלכודת גיוס החרדים \\ פרשת צו עם הרב אהרן לוי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שר המשפטים, גדעון סער מודיע על דחיית ישיבת הוועדה לבחירת שופטים שהייתה אמורה להתכנס היום (שלישי) בצהריים ולבחור ארבעה שופטים חדשים לבית המשפט העליון, זאת בשל חוסר הסכמות בין הצדדים בוועדה.

    שר המשפטים, גדעון סער: "למרות מאמצים רבים שנעשו במטרה לגבש הסכמה לבחירת שופטים בהתאם לדרישת החוק – הדבר לא צלח לפי שעה. כשר המשפטים אני מודע לאחריות המוטלת עלי לבחירה מאוזנת שתעצב את דמותה של ערכאת השיפוט הגבוהה ביותר לשנים הבאות".

    לדבריו "מימוש אחריות זאת מחייבת, מחד, פשרות ומאידך – בחירה שתשקף את החתירה למגוון ולאיזון בהרכב בית המשפט העליון. אחריות זאת לא אוכל לממש ע״י תפיסה של ״בחירה בכל מחיר״. אני מקווה שנוכל להגיע להבנות ולהסכמות הנדרשות תוך זמן לא רב".

    שרת הפנים וחברת הוועדה, איילת שקד הגיבה: "עסקה שלא תהיה טובה – לא תהיה. טוב עשה שר המשפטים שדחה את הדיון בוועדה".

    על שולחנה של הוועדה לבחירת שופטים, מונחת בחירתם של ארבעה שופטי עליון חדשים במקומם של: השופט מני מזוז שפרש פרישה מוקדמת, השופט חנן מלצר שהגיע לגיל פרישה (70) וכן: המשנה לנשיאה, השופט ניל הנדל והשופט ג'ורג' קרא שצפויים להגיע בקרוב לגיל פרישה.

    לפני כחודשיים פורסמה רשימת המועמדים הסופית לבית המשפט העליון בסבב הזה, שכוללת 24 מועמדים ובהם שופטים מכהנים, אנשי אקדמיה ועורכי דין מהמגזר הפרטי.

    בין המועמדים, מועמד אחד שכהונתו די מובטחת – שופט המחוזי בתל אביב, חאלד כאבוב שהוא הערבי היחיד ברשימה וצפוי להיבחר על המשבצת של שופט ערבי במקומו של השופט קרא.

    המועמד היותר שנוי במחלוקת הוא מנהל בתי המשפט, השופט יגאל מרזל עליו הטילו וטו מוחלט נציגי הימין בוועדה, בשל העובדה שהוא נחשב לליברל מובהק, תלמידו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק ואף בשל העובדה שעקב גילו הצעיר, אם ימונה לשופט הוא צפוי להפוך ביום מן הימים לנשיא בית המשפט העליון באמצעות שיטת ה'סניוריטי', בה נבחר לנשיא השופט הותיק ביותר בבית המשפט.

    חיות אסרה על שופטים שמועמדים לעליון, להיפגש עם חברי הוועדה

    על פי תיקון שחוקק לפני מספר שנים שר המשפטים, גדעון סער – לצורך בחירת שופט לבית המשפט העליון יש צורך ברוב מיוחד של שבעה מתוך תשעה חברי הוועדה לבחירת שופטים ולא מספיק רוב רגיל, מה שמקשה יותר על בחירת שופטי עליון.

    חברי הוועדה לבחירת שופטים כיום, הם שר המשפטים גדעון סער, העומד בראש הוועדה, שרת הפנים, איילת שקד (שני נציגי הממשלה). חברי הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית, אופוזיציה) וחברת הכנסת אפרת רייטן (העבודה, קואליציה) (שני נציגי הכנסת). ושלושה נציגי בית המשפט העליון: נשיאת העליון אסתר חיות, השופט עוזי פוגלמן והשופט יצחק עמית. שני נציגי לשכת עורכי הדין: עורכי הדין אילנה סקר ומוחמד נעאמנה.

    סער, שקד ורוטמן מעוניינים לקדם שופטים עם השקפת עולם שמרנית, אך שיתוף פעולה בין שלושתם אינו מובן מאליו במציאות הפוליטית העכשווית וסער כבר הבהיר כי לא ישתף פעולה עם רוטמן בכל מחיר. יוזכר, כי שיתוף פעולה הדוק בין  שלושתם מעניק להם זכות וטו על מינוי שופט עליון בשל הצורך בהסכמה רחבה כאמור.

    נשיאת העליון, חיות ושני נציגי העליון הנוספים מעוניינים למנות שופטים בעלי השקפת עולם ליברלית ואקטיביסטית יותר. גם ח"כ רייטן מהעבודה, עשויה לשתף פעולה עם נציגי העליון. נציגי לשכת עורכי הדין מצידם, מעוניינים בעיקר במינויים של עורכי דין מהמגזר הפרטי, בעלי גישה סנגוריאלית.



    0 תגובות