מגיפת הסוכרת בחברה החרדית: המספרים נחשפים

    צבי טסלר No Comments on מגיפת הסוכרת בחברה החרדית: המספרים נחשפים

    בלי תקציב ייעודי להסברה וטיפול; נחשפים ממדי התחלואה בסוכרת בציבור החרדי: האוכלוסייה החרדית חולה בסוכרת בשיעור גבוה ב-36% מהאוכלוסייה הכללית. 1 מכל 42 גברים חרדים בגיל 35-45 חולה בסוכרת, בעוד בשאר האוכלוסייה בגילים אלו, הנתון עומד על 1 מכל 75

    צילום: דוד זר
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אתמול (ראשון) נפתח שבוע המודעות למלחמה בסוכרת – שנחשבת למגיפה של המאה ה-21. בכל העולם מתמודדים עם עליה מטאורית במספר החולים בסוכרת, שיוצר עומס הולך וגובר על מערכות הבריאות.

    בישראל בשנים האחרונות מקצים משאבים רבים לטובת מניעת סוכרת באמצעות חינוך והסברה, במגזר החרדי מסתפקים בגזרות כלכליות עם העלאת המיסוי על שתיה מתוקה כבר בחודש הבא.

    רק לאחרונה החליטה הממשלה על הקצאה של 650 מיליוני שקלים לצמצום פערי בריאות למגזר הערבי. אולם למגזר החרדי אין תקציב להסברה וטיפול בנושא הסוכרת. מזה 7 שנים פועלת תוכנית הסברה למגזר הכללי בשם "אפשרי בריא", שמתעלמת לחלוטין מהמגזר החרדי. עכשיו רואים את התוצאות.

    בפעם הראשונה, אנחנו חושפים הבוקר (שני) את נתוני התחלואה במגזר החרדי.

    הנתונים: 

    נכון לערב מגיפת הקורונה, האוכלוסייה החרדית חולה בסוכרת (סוג 2 – שמתפתחת במהלך החיים) בשיעור גבוה ב-36% ביחס לשיעור התחלואה בשאר האוכלוסיה.

    הפער הגדול ביותר אצל גברים בגילים 35-45. בעוד שבאוכלוסייה כולה אחד מכל 75 אנשים בגיל זה חולה בסוכרת, במגזר החרדי אחד מכל 42 אנשים בגיל 35-45 חולה בסוכרת. מדובר בפער של 80% יותר מכלל הציבור.

    הפער בתחלואה בין הציבור החרדי לשאר האוכלוסייה:

    ויודגש, המספרים שאנו חושפים כאן, הינם מתקופת טרום מגיפת הקורונה. היום אנחנו כבר יודעים על פי מחקרים ראשונים בעולם שאחת מתופעות הפוסט קורונה היא עליה בסוכרת, מה שככל הנראה גרם לזינוק גבוה עוד יותר במגזר החרדי. העובדה הזו תואמת למידע שקיבלנו בימים האחרונים מדיאטניות שעובדות עם הציבור החרדי.

    "הוי כל צמא לכו למים": מיסוי משקאות ממותקים היא מצווה, לא גזירה

    יצויין, כי פנינו למשרד הבריאות וביקשנו לקבל את הנתונים העדכניים באופן רשמי, אולם עד לשעה הזו לא קיבלנו את הנתונים הרשמיים.

    גורם באחת מקופות החולים מתייחס לנתונים ואומר כי "מדובר באי שוויון כמדיניות של משרד הבריאות, שאת המחיר שלה משלם הציבור החרדי, ולצערנו הרב, גם אם יתחילו לפעול כעת, המחיר הכבד עוד ישולם שנים רבות".

    לדברי הגורם: "סוכרת היא אינה גזירת גורל. אנשים שהם במצב של טרום סוכרת, יכולים להשאר בריאים ולהמנע מנזק בלתי הפיך באמצעות שינוי תזונה ואורח חיים, אבל במקרים רבים החרדים בכלל לא מוזמנים להיבדק בקופת החולים כדי להציל אותם בזמן".

    פנינו ל-4 קופות החולים, היחידים שחזרו אלינו היו כללית, שהשיבו כי הם פועלים עם כל הלקוחות בכל השנה בנושא הרפואה המונעת, ומציינים שהם מצליחים לזמן מבוטחים רבים לבדיקות סקר עם 90% עמידה ביעד, וגם עושים ביום רביעי הקרוב כנס פתוח בנושא לציבור החרדי בבני ברק. כל זה חיובי, אבל רחוק עדיין מהתמודדות עם עוצמת מגיפת הסוכרת בציבור החרדי.

    בשאר קופות החולים לא התייחסו לפנייתנו.

    ממשרד הבריאות טרם נמסרה תגובה.



    0 תגובות