תקדים: ביהמ"ש אסר על "מתדיין טרדן" לנקוט הליכים משפטיים

    ישראל רובין 2 Comment on תקדים: ביהמ"ש אסר על "מתדיין טרדן" לנקוט הליכים משפטיים

    לראשונה: ביהמ"ש העליון פסק, כי לביהמ"ש נתונה סמכות להוציא צו מניעה האוסר על מתדיין טרדן לנקוט הליכים משפטיים בערכאות בישראל, והוציא צו חוסם כאמור נגד בני זוג אשר עשו שימוש לרעה בהליכים משפטיים

    אולם בית המשפט העליון צילום: פלאש 90
    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בית המשפט העליון החליט היום (חמישי), כי לבית משפט נתונה סמכות להוציא צו מניעה האוסר על מתדיין טרדן לנקוט הליכים משפטיים בערכאות בישראל, וכי בנסיבות העניין, יש להוציא צו חוסם כאמור נגד המשיבים דנן, כך שיאסר עליהם להגיש תביעות או הליכים משפטיים בבקשה לבטל החלטות קודמות חלוטות, או להגיש תביעות או הליכים משפטיים בגין הליכים משפטיים תלויים ועומדים, או כאלה שהסתיימו.

    ראשית ההליכים בהמרצת פתיחה שהגישה המדינה לבית המשפט המחוזי בירושלים, בבקשה להוציא 'צו חוסם' נגד המשיבים, בני הזוג סימון, בהיותם תובעים טרדניים, אשר עושים שימוש לרעה בהליכים משפטיים באופן תדיר. נטען, כי במשך למעלה מעשור-שנים, מנהלים סימון הליכים משפטיים רבים מאד, בבתי משפט בכל רחבי הארץ, שבמסגרתם נתבעים באופן אישי עשרות שופטים, רשמים ופרקליטים, תוך מִחזוּר אותן טענות, שוב ושוב, והטרדת בית המשפט והצדדים להליך, ללא הצדקה. בית המשפט המחוזי הגיע לכלל מסקנה כי הוא אינו מוסמך להוציא צו כמבוקש, ועל כן דחה את בקשת המדינה. נגד פסק הדין הגישה המדינה את הערעור דנן.

    השופט סולברג (בהסכמת המשנה לנשיאה הנדל והשופט שטיין) קיבל באופן חלקי את ערעור המדינה. ראשית, הובהר, כי אין לבית המשפט סמכות להורות למזכירות בית המשפט שלא לקבל לרישום תביעות או בקשות חדשות של מתדיין, טרדן ככל שיהיה, וכי הוראה מסוג זה – אי-קבלה לרישום – תוכל להינתן על-ידי בית המשפט רק לאחר שהתיק נדון והוכרע, והטיפול בו הסתיים (או על-ידי מזכיר משפטי, כאמור בתקנה 33). יחד עם זאת, שלא כמסקנת בית המשפט המחוזי, נקבע כי בית המשפט מוסמך להוציא צו מניעה אישי נגד אדם, שיאסור עליו לנקוט בהליכים משפטיים נוספים בערכאות בישראל, כאשר הפרה של הצו השיפוטי, עשויה להביא לנקיטת הליכים לפי פקודת בזיון בית משפט. הודגש, כי צו מניעה-חוסם מסוג זה ינתן במקרים חריגים וקיצוניים בלבד, אם שוכנע בית המשפט כי לפניו אכן ניצב מתדיין טרדן, העושה שימוש לרעה בהליכי משפט, ואם ניתן להבטיח כי פגיעת הצו בזכות הגישה לערכאות שיפוטיות תהא מידתית, בהתאם לנסיבות.

    באשר לעניינם הפרטני של סימון, נמצא, כי אכן הוכח שהתנהלותם מעידה על היותם מתדיינים טרדניים העושים שימוש לרעה בהליכי משפט, וכי אין בכלים הדיוניים המוכרים – דוגמת חיוב בערובה ובהוצאות משפט – כדי לגרום להם לחדול ממעשיהם. במרוצת השנים, נקטו סימון בכ-240 הליכים, ב-18 ערכאות שיפוטיות ברחבי הארץ, בתי משפט שלום ומחוזיים כאחד. בנוסף לאלה, בבית המשפט העליון לבדו אמונים סימון על פתיחתם של למעלה מ-150 הליכים, מהם כ-60 שנפתחו רק בשנתיים האחרונות. על כן, הורה בית המשפט כי יֵאסר על סימון להגיש בכל ערכאה משפטית תביעות או הליכים משפטיים בבקשה לבטל החלטות חלוטות, או להגיש תביעות או הליכים משפטיים בגין הליכים משפטיים תלויים ועומדים, או כאלה שהסתיימו, וזאת עד יום 1.1.2027. הובהר כי הצו לא יחול על שימוש בזכות ערעור המעוגנת בדין, וכן לא על הליכים משפטיים תלויים ועומדים, שנפתחו על-ידי סימון בעבר.



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      זהו צו חוסם מוגבל בייחס לזה הקיים במשפט המשווה, כפי שעולה מהסקירה והדיון הנרחב של אדד הנזכרת בין שיטי פסק הדין. הטוב ביותר הוא שהמחוקק יסדיר זאת ובהקדם.

    2. 1

      קודם כל אני סהר שוקר מעולם לא הוגדרתי כתובע סדרתי. אני תבעתי את נשיאת העליון חיות, היא מחקה תביעה נגד עצמה וכתבתי על זה ספר שמפורסם למכירה גם באמזון בעברית ואנגלית. להלן סרטון קצר בנושא: https://www.youtube.com/watch?v=Iiu5tssB-Wc